Defekt ASUS A7V?
Fra : Jonas Raabjerg Rasmu~

Dato : 08-10-02 20:02

Hej.

Jeg købte for nogle dage siden brugt en PC med et ASUS A7V-motherboard i.
Jeg så maskinen køre ved sælger. Da jeg kom hjem satte jeg et netkort i
(PCI), hvorefter jeg fik en fejl om at den delte IRQ med et andet device
(tror nok det var Ultra-DMA-controlleren). Da jeg trykkede F1 for at
fortsætte, fik jeg en "general protection fault" smidt i hovedet, vel at
mærke af BIOS'en.

Da jeg derefter rebootede maskinen, kom der intet frem på displayet. Efter
jeg tog netkortet ud var der billede på skærmen ved første boot, derefter
sort. Jeg har skiftet grafikkort, hvor der hyppigere kommer billede på
skærmen nu, men det er stadig ret tilfældigt om den starter op med sort
skærm eller ej (jeg skal lige sige at det grafikkort der sad i maskinen
fungerer fejlfrit i en anden maskine). Yderligere lader det til at hvis jeg
slukker maskinen og tager strømmen, er der større sandsynlighed for at få
billede på skærmen, når jeg tænder den igen.

Givet at den starter op med display, kommer jeg så langt at en Promise
Ultra100 BIOS, meddeler mig: "Ultra100 BIOS not installed because there are
no drives attached" (jeg går ud fra at denne er en onboard IDE-controller).

Tyder alt dette, specielt elementet af tilfældighed omkring skærmbillede i
det hele taget, ikke på at der er en fejl på motherboardet? Nogen ide om
hvad dette kunne være?

Netkortet jeg prøvede at sætte i, havde kørt fejlfrit i en anden maskine
forinden.

På forhånd tak,
Jonas Raabjerg Rasmussen

Fra : Jonas Raabjerg Rasmu~

Dato : 08-10-02 20:49

Efterfølgende er jeg kommet lidt videre ved at disable promise-controlleren,
og boote fra diskette i DOS, men efter ca. 30 sekunder holder computeren op
med at reagere på tastaturet, selv om cursoren står og blinker...

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-10-02 22:01

"Jonas Raabjerg Rasmussen" <jonas@ikke.spam.mig.raabjerg.no> skrev i en
meddelelse news:3da33661$0$45963$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
computeren op
> med at reagere på tastaturet, selv om cursoren står og blinker...

Underdimensioneret PSU?

- Martin

Fra : Leony

Dato : 09-10-02 07:27

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> Underdimensioneret PSU?

Umiddelbart et godt bud.

En reinstallation af styresystemet kunne sikkert ikke skade. Især hvis det
kun er motherboardet der er skiftet.
Måske en opdatering af BIOS.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jonas Raabjerg Rasmu~

Dato : 09-10-02 08:36

> En reinstallation af styresystemet kunne sikkert ikke skade. Især hvis det
> kun er motherboardet der er skiftet.
> Måske en opdatering af BIOS.

Mit problem er lidt, at hvis maskinen pludselig fryser, selv når jeg booter
fra en DOS-diskette, er der så ikke en vel stor risiko for at den går i stå
midt under BIOS-opdateringen?

Mvh. Jonas Raabjerg Rasmussen

Fra : Karsten Madsen

Dato : 09-10-02 10:28

> [...]
booter
> fra en DOS-diskette, er der så ikke en vel stor risiko for at den går

Hvis det ikke er prøvet, ville jeg forsøge med følgende:

1. Fjern alle PCI kort bortset fra grafikkortet. Træk evt. kabler til
harddisk og CDROM ud af bundkortet.
2. Clear CMOS - og load standard opsætningen (for at udelukke en forkert
BIOS indstilling)
3. Sæt RAM timing manuelt i BIOS til 100Hz og 3,3,3
4. Er der to RAM blokke, så prøv med en af gangen. Prøv evt. en helt
anden RAM blok
5. Lån en anden CPU, at forsøge med. Check samtidig at den bliver kølet
korrekt - dvs. at der er kølepasta mellem køler og CPU og at de har fint
kontakt med hinanden.
6. Check, at der ikke er afstandsstykker i kabinettet, hvor bundkortet
fastgøres, som skulle have været fjernet. Dvs. de rører bundkortet på
steder, der ikke er beregnet til fastskruning.
7. Til sidste prøv med et andet grafikkort.

Er der ikke noget af dette, der hjælper - har du nok et defekt bundkort.

Hilsen Karsten

Fra : Jonas Raabjerg Rasmu~

Dato : 09-10-02 08:42

> Underdimensioneret PSU?

Hvis dette er problemet, hvad kan jeg så gøre ved det?

Mvh. Jonas Raabjerg Rasmussen

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-10-02 00:08

"Jonas Raabjerg Rasmussen" <jonas@ikke.spam.mig.raabjerg.no> skrev i en
meddelelse news:3da3dd59$0$72219$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvis dette er problemet, hvad kan jeg så gøre ved det?

En anden PSU i dyret.... Helst >=300 watt.

Hvilken sidder der i nu?

- Martin

Fra : Jonas Raabjerg Rasmu~

Dato : 10-10-02 09:15

> En anden PSU i dyret.... Helst >=300 watt.
>
> Hvilken sidder der i nu?

Der sidder en 300 watts PSU i for nuværende. Som nævnt i den anden post,
fungerer det hele nu. Tyder dette ikke på at det ikke er PSU'en det er galt
med? (jeg mener, man må vel gå ud fra at den ikke springer fra og til som
det passer den...)

Mvh. Jonas Raabjerg Rasmussen

Fra : Hans

Dato : 08-10-02 22:09

"Jonas Raabjerg Rasmussen" <jonas@ikke.spam.mig.raabjerg.no> wrote in
message news:3da33661$0$45963$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
> [...]
> promise-controlleren, og boote fra diskette i DOS, men efter ca. 30
> sekunder holder computeren op med at reagere på tastaturet, selv om

Har du prøvet at sætte FSB ned på 100MHz?

--
mvh, Hans

Fra : Kurt

Dato : 09-10-02 12:14

Hej Jonas
Se efter om HD sidder i promise-controlleren, for gør den det så skal HD
understøtte ata 100, men flyt den over i primære, der kan sommetider være
lidt problemer med promise-controlleren.
Mvh
Kurt

Fra : Jonas Raabjerg Rasmu~

Dato : 10-10-02 00:07

Tak for alle svarene!

Efter at have pillet alt andet end floppydrev ud, og sat et andet grafikkort
i, fik jeg flashet BIOS'en med nyeste version. Herefter virkede alt det
gamle hardware på mystisk vis...

Mvh. Jonas Raabjerg Rasmussen

Fra : Gert Vest

Dato : 12-10-02 11:39

Nej, måske ikke så mystisk endda.
Jeg havde samme problem. Jeg har lavet forkert opsætning i bios vedr. OC.
Den frøs i løbet af få sekunder. Det eneste jeg kunne gøre var at vente til
den var helt kold, så derefter starte og meget hurtigt ind i bios for at
sætte div. settings rigtigt. Jeg nåede det inden den frøs og kunne reboote
og alt var iorden igen.

GV
"Jonas Raabjerg Rasmussen" <jonas@ikke.spam.mig.raabjerg.no> skrev i en
meddelelse news:3da4b616$0$72346$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...