ftp-server-opsætning vedr. fast/tildelt ip~
Fra : Morten Larsen

Dato : 08-10-02 16:27

Hej

Jeg vil prøve ar forklare mit problem med flest
mulige oplysninger:

Adsl tdc - fast ip,
Speedstream 2601,
hub,
pc m. win xp.
pc m. win 98se (server)

Speedstream'en er sat op i LAN/DHCP med ip
adresser fra 192.168.1.5 - 192.168.1.254

Under Prædefinerede NAPT servere er ftp sat op til
192.168.1.5, som server-pc'en havde da jeg pimgede den
første gang

begge pc'ere er sat til servertildelt ip, og
alt virker også fint, bortset fra at server-pc'en har
det med at skifte ip på må og få, men jeg kan ikke hitte ud
af at sætte den fast. Jeg kan selvfølgelig bare ændre den
i routeren hver gang jeg starter op, men det er lidt bøvlet.

Jeg ville gerne have et tip, med alle detaljer feks.vedr.
undermask, som jeg ikke aner hvad er for en fætter osv.

Morten

Fra : Johnni Rindom

Dato : 08-10-02 20:44

på din server :
start - kør - command - "ipconfig /all"
så kan du se hvad din MAC (fysiske adresse tror jeg at de kalder det)
adresse på netkortet i din servermaskine er.

åben explorer og log dig ind til routerens hoved menu :
adgangskontrol - Tildel adgangsgrupper -
så skriver du et unik id - og udfylder skemaet og vups .
så skulle du gerne opleve at din server har samme ip hvergang.

en anden mulighed er at tildele din server en fast ip ( inden for ip-pool
som din router tildeler fra) så er du ude over problemet med routeren.
f.eks. hvis din router automatisk tildeler ip'er fra 10.0.0.1 til
10.0.0.100 - så kan du godt give en maskine ip'en 10.0.0.5 uden at det giver
probs.

--
-
-