Født, men ikke i kirkebogen??
Fra : Inger Buchard

Dato : 08-10-02 16:09

I 1845 har ejeren af godset Grøngrøft, Felsted sogn 5 børn i alderen 4 til
11 år, og nogle af deres navne har jeg svært ved at læse. Derfor kiggede jeg
i kirkebogen for Felsted sogn (mikrokort) for at finde dem dér, men fandt
ingen af dem.
Grøngrøft hører administrativt ikke til Lundtoft herred, men det medfører
vel ikke, at børnenes dåb bogføres i et kirkesogn syd for Flensborg fjord
(Angler Güterdistrict)?
Et hurtigt kig i Gråsten, Adsbøl og Kværs sogne, der alle ligger tæt på
gården gav ikke bid.
Kan man få børn, der ikke registreres kirkeligt i 1845? Jeg formoder, at
faderen, Peter Jacobsen fra Møn, er medlem af statskirken, men var han så
fin på den (husholdningen omfatter 29 personer) , at han lod børnene
hjemmedøbe og glemte at give præsten besked? Kan man forestille sig, at de
kun figurerer i kontrabogen?

Inger Buchard

Fra : Bodil Madsen

Dato : 08-10-02 19:09

Hej Inger!
Er børnene angivet at være født i Felsted sogn? Kan de ikke være være født
på Møn?
Venlig hilsen
Bodil Madsen

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3da2f49d$0$51512$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Inger Buchard

Dato : 08-10-02 19:53

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse
> Hej Inger!
> Er børnene angivet at være født i Felsted sogn? Kan de ikke være være født
> [...]

Kære Bodil - som sikkert kan hjælpe!
Fødested: Grüngruft, altså Felsted sogn
Inger B

Fra : npetersen

Dato : 08-10-02 19:36

"Inger Buchard" skrev d. 08-10-02 16:09 dette indlæg :
> [...]

> fin på den (husholdningen omfatter 29 personer) , at han lod børnene
> hjemmedøbe og glemte at give præsten besked? Kan man forestille sig,

Hej Inger!
> Nu er det ikke, fordi jeg kender ret meget til Feldsted sogn i 1845,
men jeg fik alligevel
lyst til at svare på dit spørgsmål:om man kan forestille sig, at
børnene kun figurerer i
kontrabogen. Til det vil jeg sige, at det kan man sikkert godt
forestille sig. Jeg har selv
et eksempel fra nyere tid bare på det modsatte. Min mand og hans 2
søskende blev
døbt i Vojens kirke i 40`erne og stor var min overraskelse, da jeg
fandt ud af, at de
ikke var skrevet ind i kontrabogen, som er afleveret til arkivet i
Aabenraa. Deres dåb er
altså kun indskrevet i præstens eksemplar, som endnu opbevares i
præstegården.
At man kunne glemme at indskrive èn dåb, kan jeg da gå med til, men
hele 3 og så
endda børn fra samme familie!
Mvh
Npetersen

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-10-02 20:10

On Tue, 8 Oct 2002 17:08:41 +0200, "Inger Buchard"
<ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote:

> [...]
>gården gav ikke bid.
>Kan man få børn, der ikke registreres kirkeligt i 1845?

Nej.

> [...]
>fin på den (husholdningen omfatter 29 personer) , at han lod børnene
>hjemmedøbe og glemte at give præsten besked? Kan man forestille sig, at de

Jeg mener godsejeren havde jord i flere forskellige sogne. Kunne det
ikke tænkes, at de er døbt i et af de andre?

Mange af disse godsejere havde vel også et palæ i en af de nærliggende
byer (måske i Kiel?). Hvis nu børnene er født, mens de boede der, så
kunne de vel også være døbt i byen?
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 09-10-02 06:19

> Nej.
Jo!
Min oldefar oplyser på sin datters dåbsattest at være født i Sandby - Taars
på Lolland.
Han optræder da også i andre sammenhænge i Sandby Kirke, - børnenes dåb osv.
Men han selv er ikke indført i kirkebogen. Jeg har ledt med lys & lygte i
nabosognene uden resultat.
Jeg har være på stedet og haft det lokalhistoriske arkiv ´s søde damer til
at hjælpe (8 øjne se bedre end 2) men ingen oldefar!
Jeg har slået mig til ro med at han er glemt.

Jeg kan ikke betsemme hans forældre i folketællingerne, de hedder katten
rive mig Rasmus Hansen alle sammen . .
Jeg har søgt ham i lægdrullen for at bestemme hans far, men det er et enormt
arbejde på Rigsarkivet når man bor i dette hul . . . .
Men dersom een og anden har en idé til at komme videre - er jeg aldeles
lydhør.
Venlig hilsen
Flemming Svendsen, Korsør

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-10-02 08:20

On Wed, 9 Oct 2002 07:18:50 +0200, "Flemming Svendsen"
<flemclar@mail.dk> wrote:

>Jo!

(snip)

>Jeg har slået mig til ro med at han er glemt.

Ja, OK præsten kan have lavet en fejl (jeg har også en tip-2-oldefar,
som aldrig er død); men i princippet burde det ikke kunne ske, idet
alle fødsler på det tidspunkt skulle registreres af præsten, og alle
børn skulle døbes. Det er jo først noget senere, at vi får
religionsfrihed.

Når der som i Ingers tilfælde er tale om en godsejer, så kan jeg
dårligt forestille mig, at præsten har kunnet tillade sig at glemme
noget.

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 09-10-02 10:47

Jeg ved ikke om min private oplysninger kan være til nogen nytte, og ved
foriøvrigt ikke om det kunne hænde i 1800 tallet.

Mine børn er født, på grund af arbejdet, forskellige steder i landet, og
derfor tilmeldt de respektive folke/personregistre i de kommuner hvor vi nu
boede på fødselstidspunktet.

De er født henholdsvis i Ølstykke, Tåstrup og Haderslev, men de er alle tre
døbt i Rostrup kirke i Hinsted herred, altså i himmerland, måske kunne
svaret jo ligge i en sådan forklaring, at de er døbt i et andet sogn end det
de er født i.

Hilsen

Karl-Heinz Hansen

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 09-10-02 11:12

"Flemming Svendsen" <flemclar@mail.dk> skrev i melding

> [...]
> Jeg har slået mig til ro med at han er glemt.
>
> Jeg kan ikke betsemme hans forældre i folketællingerne, de hedder katten

Det er vel unødvendig å spørre, men har du prøvd å finne din oldefar som
konfirmant? Der bør jo foreldrene stå. Det er vel like unødvendig å spørre
om du har prøvd å finne han som gift, og der burde fars navn stå iallefall.
Vet jo ikke når din oldefar er født, og giftermålet er kanskje for langt
frem
i tid til at kirkeboka er frigitt?

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 09-10-02 11:40

Det er selvfølgeligt fint med en generel diskussion om kirkebøgers
pålidelighed - men hvis I vil videre, så lad os få nogle konkrete data
frem, så kunne I måske få den brik til puslespillet, der kunne føre
jer videre.
I vil få alt for mange skuffelser, hvis I går i stå hvergang tingene
ikke er helt, som I forestillede jer - specielt indenfor denne hobby.
med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Paul Knudsen

Dato : 10-10-02 14:07

On 9 Oct 2002 03:40:06 -0700, beskpe@hotmail.com (Bent Skaarup
Pedersen) wrote:

> [...]
>ikke er helt, som I forestillede jer - specielt indenfor denne hobby.
>med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Fuldstændig rigtigt Bent.
Diskussionen er fuldstændig relevant da der er mange fejl og mangler i
kirkebøgerne, men man kan komme videre ad andre kanaler. Jeg har
f.eks. en ane på Fyn som dør i 1806, er ikke noteret i kirkebogen, men
der findes et skifte efter ham. Som en kuriositet gifter enken sig
igen med en mand af samme navn.
En af årsagerne til at døde ikke bliver opført i kirkebøgerne kan være
at folk er druknede eller har begået selvmord og derfor er begravet i
uindviet jord.

Venlig hilsen / Kind regards
Paul Knudsen, Sæby
Mail to: paul@kpknudsen.dk
http://www.kpknudsen.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 10-10-02 18:57

Jeg har ikke bemærket, at selvmordere ikke blev registreret i kirkebøgerne,
men har derimod set bemærkninger om hvordan de tog sig af dage og at de
efter øvrighedens tilladelse af den og den dato blev begravet uden ceremoni.
Det kunne da være interessant at høre om andre har erfaringer i, at
selvmordere ikke blev registreret i kirkebøgerne.
MVH
Bodil Madsen

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 10-10-02 21:17

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 10-10-02 21:25

> "Paul Knudsen" <paul@kpknudsen.dk> skrev i en meddelelse

> Her er fra Uge sogns kirkebog, det handler om min tip i anden oldefar:

Citat fra kirkebogen:

Husmand Matthies Matthiesen fra Kravlund i Tinglev sogn, markmand i Lovtrup,
hængte sid selv. Han var gift 1.rste gang med Catarine født Nikolajsen, i
hvilket ægteskab var 6 børn, hvoraf der er to der lever Rasmus Nikolajsen,
der er gift med Christina født Christensen i Uge og Peter Matthiesen gift
med Caecilie født Adzersen. Og anden gang med Ingerborg i Hvilket ægteskab
er 4 børn, hvoraf de to lever endnu 1. Matthies, 2. Cathrine.
Han blev 78 år.

Citat slut.

Så det med selvmordere ikke bliver registreret i kirkebogen den holder ikke,
men muligvis er det op til præsten, at tage stilling.
Men i dette tilfælde så er han registreret i KB.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-10-02 00:55

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev Thu, 10 Oct 2002 19:56:50
+0200

>Jeg har ikke bemærket, at selvmordere ikke blev registreret i kirkebøgerne,
>men har derimod set bemærkninger om hvordan de tog sig af dage og at de

Som udgangspunkt skal alle dødsfald jo anmeldes til præsten og noteres i
kirkebogen. Men selvmordere (og henrettede) måtte ikke blive begravet i
indviet jord uden særlig tilladelse.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : BØRGE ASKHOLM

Dato : 11-10-02 08:37

"Bodil Madsen" <annabodil@nyraad.net> skrev i en meddelelse bl. a.

> [...]
> Det kunne da være interessant at høre om andre har erfaringer i, at
> selvmordere ikke blev registreret i kirkebøgerne.

Ja sikkert. Og i Køng Kirkebog, Båg herred, er fra 1700-tallet nævnt to mænd
der blev halshugget på grund af mord, men hvorvidt de blev begravcet på
kirkegården har jeg glemt. Den ene (tværtefald) blev dog erklæret salig, da
han før sin død vendte sig til Jesum o.s.v.

Desuden er flere steder i sammen bog nævnt om mennesker der af den ene eller
anden grund blev begravet uden prædiken, musik eller klokkeklang....

Venligst

Børge

Fra : Krabsen

Dato : 11-10-02 19:28

I de gamle dage havde folk jo travlt, så det med at få børn døbt kan man
ikke altid få tid til, når der kommer stort set et barn om året. Hvad gør
man så?

Jo, sådan cirka hvert tredie-fjerde år går man til præsten for at få døbt de
børn, der er kommet 'siden sidst'!

Eksemplet er fra min oldefar, og kun fordi jeg _vidste_, at der var flere
børn, blev jeg ved at bladre videre i kirkebogen.

...jeg vidste det, fordi børnerækken efter diverse Niels'er, Else'er m.v. går
over til nummerering: Ottilde, Anine, Tinus, Elvira og Dusinus..

mvh

Krabsen

p.s. tidsmæssigt er vi i 1880'erne.

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 11-10-02 19:51

Det mest almindelige er senest fire dage efter fødsel, men skal da ikke
bestride, at andet forekommer, hjemmedåb er der mange af, men så fremstilles
de i kirken meget hurtigt efter hjemmedåben.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-10-02 20:32

"Krabsen" <news@krabsen.dk> wrote in message news:ao7573$gqi$1@sunsite.dk...
> [...]
går
> over til nummerering: Ottilde, Anine, Tinus, Elvira og Dusinus..

Morsom historie - de må godt nok have boet langt
fra "alfarvej"!
)

Iøvrigt er min oldemor heller ikke i kirkebogen,
dvs. ikke i kontrabogen, men kun i hovedbogen!
Jeg fik dog lov at se den på Landsarkivet i Viborg,
da jeg ellers ikke kunne komme videre med mit arbejde.

Mvh. Bodil.

Fra : Bent Fleron

Dato : 12-10-02 10:00

Hvad gør

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse
> Morsom historie - de må godt nok have boet langt fra "alfarvej"!
> )

Ikke nødvendigvis langt fra kirken, men familiefaderen kunne arbejde så
langt fra hjemmet, at det krævede ophold andet sted. Også i tilfældet
med min far (nr. 17) og de næsten 2 x fodboldhold af brødre og søstre
(alle med samme forældre) samlede man dem i hold på 2-3 stykker, så jeg
er ikke sikker på den gældende lov var særlig effektiv
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Når man lever skal man have brød. Man kan enten bage det selv

Fra : Krabsen

Dato : 13-10-02 19:19

I netop dette tilfælde tror jeg, at alene glosen 'arbejde' vil være en
overfortolkning
Bortset fra det arbejde, der er forbundet med at få tretten børn (der var en
der døde så hurtigt,at han ikke kom med i nummereringen) - plus de løse, som
der var nogle stykker af.

I alt fald var der - ca. en uge efter den første's fødsel - før ægteskab -
endnu en pige i sognet, der fødte en søn med samme fader. 'The story goes',
at de to pigers familier kæmpede om, hvem af deres døtre der kunne slippe
for at gifte sig med faderen!!

mvh
Krabsen

Fra : Torben S

Dato : 09-10-02 10:13

> [...]
jeg
> i kirkebogen for Felsted sogn (mikrokort) for at finde dem dér, men fandt

Hej, en mulighed at at få lov til at se den af præsten skrevne kirkebog, da
mikrokort, normalt er tage af degnens bog, "Ministerialbogen". Der findes
flere eksembler på, personer som ikke er skrevet i af degnen, men så findes
i præstens bog, men en man meget sikker på hvor, de er født, så er det en jo
mulighed.
Torben S

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 10-10-02 22:11

Hej
Ja der er faktisk mange der er født og ikke i kirkebogen.
Faktisk var det sådan at der selv inden for kirken var nogle der var så
indremisionske at de ikke kunne udstå den lokale præst, han var ikke hellig
nok for dem, så de boykottede ham.
Ja så kom børnene ikke i kirkebogen.
Dette er et fænomen der forekommer i mange sogne i ældre tid.
Jeg ken ikke lige huske hvor jeg engang har læst om fænomenet men det er
beskrevet i noget literatur.

Niels Gjermandsen

Fra : Ole Munk

Dato : 10-10-02 22:13

"Niels Gjermandsen" <nlg@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Dette er et fænomen der forekommer i mange sogne i ældre tid.
> Jeg ken ikke lige huske hvor jeg engang har læst om fænomenet men det er

Jeg har eksempler på det modsatte - i tilfælde i anden halvdel af 1800
tallet hvor forældrene har været enten mormoner eller baptister er barnet
alligevel indført med fødselsdato og navn i kirkebogen, men der er
selvfølgelig ingen dåb og dermed ingen faddere.

mvh Ole
--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-10-02 00:55

"Niels Gjermandsen" <nlg@tdcadsl.dk> skrev Thu, 10 Oct 2002 23:11:23
+0200

>Ja der er faktisk mange der er født og ikke i kirkebogen.

Det forekommer ja, jeg har selv et par stykker som ikke er i
kontrabogen. (1852).
Men de må have været i hovedbogen og de må have haft en dåbsatest.

Selv om de var tvillinger voksede de op to forskellige steder og blev
konfirmeret i to forskellige sogne. Men ved konfirmationen står der
korrekt fødselssted og dato for dem begge.

>Faktisk var det sådan at der selv inden for kirken var nogle der var så
>indremisionske at de ikke kunne udstå den lokale præst, han var ikke hellig
>nok for dem, så de boykottede ham.

Det er rigtig nok. Efter grundloven og religionsfriheden var der en del
menigheder der havde deres egne 'præster' (lægprædikanter) som
forrettede deres gudstjenester.

Dåbsritualet anerkendte de ikke, den officielle salmebog ej heller, og
konfirmationen betragtede de som et levn fra katolicismen. Den kirkelige
vielse anerkendte de heller ikke, de blev derfor borgeligt viede med
efterfølgende velsignelse i deres egen menighed.

>Ja så kom børnene ikke i kirkebogen.

Jo.! Fødsel og død skulle (og skal stadig) anmeldes til præsten og
indføres i kirkebogen. Præsten er i den sammenhæng en administrativ
person - ikke en kirkelig. Det er også grunden til at staten betaler en
del af præstens løn.

Og da de jo skulle begraves i indviet jord, måtte de ofte (omend
modvilligt) lade sognepræsten gøre det også. Men selve dåben,
konfirmationen, og den kirkelige vielse, kunne de godt undlade.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 11-10-02 07:21

On Thu, 10 Oct 2002 23:11:23 +0200, "Niels Gjermandsen"
<nlg@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Dette er et fænomen der forekommer i mange sogne i ældre tid.
>Jeg ken ikke lige huske hvor jeg engang har læst om fænomenet men det er

Efter min mening tager du fejl. Indre mission blev først oprettet
1861. Religionsfriheden blev først indført med grundloven af 1849.
Muligheden for at løse sognebånd og dermed bruge en præst i et
nabosogn kom først med loven af 1855.

Men Eksemplet stammede fra 1845. På den tid var der bestemt ikke nogen
mulighed for at boycotte sognepræsten. Der var generelt heller ikke
nogen mulighed for at springe over barnedåben. I kongeriget var Chr. V
Danske Lov stadig gældende, og den siger herom i 5. kapitel, artikel 6
og 7:

6.
hvo som lader sine Børn ligge Udøbte uden Kirken over otte Dage,
efterat de ere føde, skal have forbrut tyve Lod Sølv til næste
Hospital, som af Kongens Befalningsmand, eller Stædets Øvrighed, skal
indkrævis, som de agte at forsvare. Dersom Børnene ere svage, have
hver Christne Forældre saadant tilbørlig i Agt at tage, at ingen
Saligheds Middel bliver ved nogen Forsømmelse efterlat.
7.
Forsømme Forældrene at lade Barn komme til Daaben, og det uden Daab
bortdøer, da stande de aabenbarlig Skrifte, som derudj ere skyldige.

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 11-10-02 10:30

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i melding
> [...]

> hver Christne Forældre saadant tilbørlig i Agt at tage, at ingen
> Saligheds Middel bliver ved nogen Forsømmelse efterlat.

Det finnes eksempler i Norge, på barn som ble døpt over 1/2 år etter
at de ble født. De stedene jeg har sett dette i kirkeboka, har vært
steder hvor man måtte ut i båt for å komme til kirken. Det var nok
ikke bare greit å ta et lite barn ut i båt midt på vinteren. Om sommeren
ble barna på slike steder i større grad døpt tidligere, enn om vinteren.
Da hendte det også at barn ble døpt innen 8 dager. De fleste av disse
barna ble imidlertid hjemmedøpt, og hjemmedåpen skjedde som oftest
innen 8 dager, men ikke alltid. Ellers skulle det vel være samme regler
for Norge som Danmark, iallefall til 1814. På de mest avsidesliggende
stedene, var det nok ikke prest og gudstjeneste så ofte heller. Min
mormor var 3 uker da hun ble hjemmedøpt, og fikk dåpsbekreftelse
da hun nesten var 1/2 år. Dette var i 1909.

Anne Lise Hovdal