Aflivning ?
Fra : Michael Sørensen

Dato : 08-10-02 15:59

Jeg har lige været så uheldig at være i den situation at min Kribensis hun
skulle aflives.
Jeg har altid ment, at den bedste måde at aflive fisk på den størrelse, var
at skære hovedet af dem med en hobby kniv.
Men denne gang smuttede kniven 5-6 millimeter længere ned af ryggen end
ønsket.
Resultatet var at hun fortsatte med at gispe med munden, mens jeg desperat
forsøgte at skære højere oppe for at aflive den stakkels fisk. Hvilket ikke
er ret nemt, når man har et sepereret hoved på kun cirka 1,5 cm.
Mit spørgsmål er var den død og var det kun reflekser, eller har jeg lige
pint den stakkels fisk i 10 sekunder mere end nødvendigt.

Hvilke alternativer er der til denne metode. ( og nej, ingen skoldning i
denne størrelse tak. )

Mvh. Michael ( som er ret følsom når det kommer til gamle trofaste fisk :) )

Fra : Ghetto Svend

Dato : 08-10-02 16:39

"Michael Sørensen" <michaelsREMOVE@odense.kollegienet.dk> skrev i en
meddelelse news:2oCo9.83905$Qk5.3753738@news010.worldonline.dk...
> [...]
> pint den stakkels fisk i 10 sekunder mere end nødvendigt.
>
> Hvilke alternativer er der til denne metode. ( og nej, ingen skoldning i

Kast den med stor kraft mod noget hårdt, f.eks. toilettet og træk ud.
Eller gør som en lystfisker, giv den et gok i hovedet....

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-10-02 21:07

Du kunne jo vælge at bruge en anden og større kniv end en hobbykniv. Mit
Raadvad er ikke for godt til mine fisk.

Eneste alternativ (som jeg syntes om)til at skære hovedet af, er at give
fisken til en anden akvarist/krybdyrsfreak(herpetolog?) som har store
rovfisk/krokodiller eller lign.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 08-10-02 19:42

> [...]
> denne størrelse tak. )
>
> Mvh. Michael ( som er ret følsom når det kommer til gamle trofaste fisk

Hej Michael.
Hvad med at skaffe noget bedøvningsmiddel, som du så putter fisken i, før du
så vælger en aflivningsmetode, som du mener er den rigtige. ???? Jeg har
ether til at stå som jeg bruger på de små fisk - jeg tror ikke lige at der
er nok i flasken til at bedøve en stor fisk på størrelse med min snart 30 cm
lange gibbiceps. Den tror jeg altså at jeg kommer til at tage med til
dyrlægen, den dag han må aflives, for jeg har i forvejen problemer nok med
at skulle aflive de små trofaste fisk.
Hilsen Ditte

Fra : Inga Jensen

Dato : 09-10-02 10:50

Hej Michael
Da jeg også har lystfisket en del, vil jeg lige sige at det kun er store
fisk som ørreder man giver et slag ved at sætte fisken på højkant og så
nakkeslag, ellers bruger man en skarp fiskekniv (købt til det formål) jeg
søger for at fisken ligger på et underlag f.eks. køkkenrulle så er det svære
at skære forkert, da den jo ikke bevæger sig og man kan holde i den med det,
men al aflivning er svær.
mvh Inga

Fra : Michael Sørensen

Dato : 09-10-02 18:04