Skovkattedatabase
Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 08-10-02 14:21

Hej alle skovkatteejere.
Der er kommet en skovkattedatabase (oprettet af Martin og Belinda Lysgaard).
Den er i hvert fald ny for mig, ved ikke om I andre kender den. Men den ser
da meget god ud, så jeg vil gerne komme med en opfordring: Registrér jer. Jo
flere, jo bedre

Link her: http://www.norskskovkat.info/

Mvh. Else.

Fra : Majer

Dato : 08-10-02 15:12

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ser
> da meget god ud, så jeg vil gerne komme med en opfordring: Registrér jer.

Hej Else!

Spændende side, tak for linket.

Creamy er nu registreret, og der er sendt en opfordring til "min" opdrætter,
om at gøre det samme.

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Inger Kaya

Dato : 08-10-02 16:34

Der er også een på Shaggytail hjemmeside under menu II
http://www.shaggytail.dk/
Der er faktisk allerede rigtig mange registeret der.

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk

Fra : Majer

Dato : 08-10-02 17:05

"Inger Kaya" <Tumling111@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Der er også een på Shaggytail hjemmeside under menu II
> http://www.shaggytail.dk/
> Der er faktisk allerede rigtig mange registeret der.

Hej Inger!!

Det er også en spændende side. Jeg synes bare ikke at det fremgår, hvordan
man registrere sin kat, nogen steder?!?

Mange hilsner fra
--
Majer

www.majer.dk

Fra : Inger Kaya

Dato : 08-10-02 17:07

Hej Majer

jeg har sendt dem info'en om vores Tinka og så klarede de resten.

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 08-10-02 21:17

hejsa Majer

du sender dem en mail med alle oplysningerne på din kat.

Sanne

Fra : Lars Dahl

Dato : 08-10-02 20:02

> [...]
ser
> da meget god ud, så jeg vil gerne komme med en opfordring: Registrér jer.

Hej Else.

Jeg har været inde at kigge på sagen, og til min store overraskelse fundet
ud af at både Aurora & Emily er med sølv!?! (Jeg må vist ha' en alvorlig
snak med Silverwood's & Adiris *G*) Jeg undrer mig også en smule over at Hr.
Louis er at finde i databasen, da vi ikke har registreret ham - og han
heller ikke står med afkom, registreringen kan være kommet fra -- og hans
afkom har kun registreret en mor, men ingen far. Hans forældre er
registreret - men uden afkom - så han må være hentet ud af det blå, hvad der
egentlig ticker mig noget af, da jeg mener at vi er vores gode ret til selv
at bestemme, hvad der skal optegnes om hvilke af vore katte. Selvfølgelig
kommer han jo med pr. automatik - eller burde gøre det - når hans afkom
registreres, men når han åbenbart er udeladt der, mener jeg ikke at man bare
kan tillade sig at inkludere ham, uden et ord til os!
Ellers er ideen ikke så ringe, men folkene bag skal vist først lige ha'
deres indstilling til etikette i orden.

Mvh. Lars
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Fra : Inger Kaya

Dato : 08-10-02 20:46

Hej Lars

Jeg har tilladt mig at klippe lidt i dit indlæg.

<klip>
>Ellers er ideen ikke så ringe, men folkene bag skal vist først lige ha'
>deres indstilling til etikette i orden.
<klip>

Jeg går ud fra du omtaler folkene bag siden
http://www.norskskovkat.info/

for folkene bag ShaggyTail siden ... har ihvertfald skrevet til mig og
spurgt mig efter info om vores NFO katte. Bare sådan for ikk at få
misforståelser. Men det er da den side du mener ikk. ?

/ Inger Kaya
DK-Pisik
www.pisik.dk

Fra : Lars Dahl

Dato : 08-10-02 21:46

> [...]
> spurgt mig efter info om vores NFO katte. Bare sådan for ikk at få
> misforståelser. Men det er da den side du mener ikk. ?

Hej Inger.

Jo, da det er den side, Elses indlæg omhandler.
Jeg kender udmærket Rie & Børges side, og er netop i færd med at samle de
relevante papirer sammen til dem, efter at have fået en mail fra Børge, om
vi ville registrere vores katte. Man kan så i den forbindelse undre sig over
at folk ikke taler bedre sammen end de åbenbart gør - det forekommer mig i
hvert fald at være ikke så lidt af et spild at der sidder flere "fraktioner"
og laver det samme kæmpe arbejde, i stedet for at arbejde sammen om det.....

Mvh. Lars Dahl

Fra : Camilla Scharff

Dato : 08-10-02 22:30

"Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> skrev...
> [...]
"fraktioner"
> og laver det samme kæmpe arbejde, i stedet for at arbejde sammen om

Jep - men så har I naturligvis også alle registreret jeres skovmisser i den
internationale database på http://www.skogkatt.co.uk/NFO/ - der er vist godt
6.000 katte i den nu.
Må indrømme, at jeg synes det er lidt "spild af tid", at to danske sider har
hver deres - mere eller mindre udbyggede database - når der nu findes en
(tilsyneladende) temmelig udbygget international database, som brugere fra
hele verden har glæde af... Men det er måske kun mig, der har det sådan -
måske fordi jeg selv er stamtavle-freak, som samler alt hvad jeg kan få
nallerne i - og især det udenlandske

Mvh. Camilla

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 08-10-02 23:15

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> Jep - men så har I naturligvis også alle registreret jeres skovmisser i
> [...]
Det kan godt være, at der er 6.000 katte i den, men de er desværre ikke
danske. Jeg har forlængst fået mine katte registreret der, men indtil nu har
kun deres forældre været registreret. Nu er bedsteforældrene også kommet
med, men det er jo ikke meget i forhold til den danske udgave, hvor næsten
alle forfædrene er med, og det helt tilbage til den første "danske" skovkat
Sidser.

> [...]
> hele verden har glæde af... Men det er måske kun mig, der har det sådan -
> måske fordi jeg selv er stamtavle-freak, som samler alt hvad jeg kan få

Måske en forskel på burmesere og skovkatte. Så vidt jeg kan se, har de
fleste danskejede skovkatte udelukkende danske, svenske eller norske aner.

Mvh. Else.

Fra : Pil

Dato : 09-10-02 15:47

Camilla Scharff wrote:

<snip>
> [...]
> (tilsyneladende) temmelig udbygget international database, som brugere fra

Ja, jeg er helt enig. Der findes en fantastisk udbygget MCO-database på
nettet (http://www.tdb.uu.se/cgi-bin/MCO) som vedligeholdes af to
opdrættere, en fra Sverige og en fra Holland.

Det er et helt privat initiativ, og ja, de har været på "strandhugst" i
udstillingskataloger og lignende for at få bygget databasen op. Der har
været enkelte sure miner fra folk som ikke ønskede at deres katte skulle
figurere i databasen, men for mig at se kan man ikke nøjes med
oplysninger som folk indsender på eget initiativ hvis databasen skal
blive fyldestgørende. Og hvis ikke alle anerne er tilstede, er det altså
stærkt begrænset hvad man kan bruge en sådan database til.

Alene derfor synes jeg også at skovkattene ville være bedre tjent med én
stor, internationalt dækkende database, og helst én hvor det fremgår
klart hvordan indavlskoefficienten beregnes, og hvor dækkende den er (fx
hvor mange generationer går vi tilbage, og hvor mange aner mangler der
evt. i stamtavlen). Uden disse informationer er en beregning af
indavlskoefficienten nemlig ikke meget værd, IMHO.

Pil

Fra : Pil

Dato : 09-10-02 16:10

Her er lidt om fordelene ved internet-databaser af Ulrika Olsson, den
ene administrator på MCO-databasen:

***
In order to be sure that the effective populations and genepools are
large enough for the breeds that we are working with, it is necessary to
create databases with all cats gathered, regardless of what associations
they are registered with. The population genetiscists will then have an
opportunity to study the situation for every breed, and we could get
breeding recommendations based on facts instead of guesses about what we
THINK is the situation. We could also get to know in time, before the
SYMPTOMS of inbreeding show up, if the breed is on its way to lose
genetic variation in its genepool.

In order to inform and support the breeders worldwide, it is also
important that these databases are available on the Internet, so that
everyone can share the information that has been gathered. As I see it,
the registrations are made in order to benefit the breeding, and then
the information also must be available to the breeders. After all, it is
the breeders that are making the breeding decisions. So the registrated
information must be released for breeders all over the world to study.
Initially, when a more open policy is being discussed, it is common that
some people are worried that the release of information will make it
easier to falsify pedigrees. But the question is if it doesn't rather
make it more difficult to falsify pedigrees, since also those pedigrees
soon would show up online. And then the owners of the cats involved
would of course react immediately and actions could be taken to correct
what is wrong.

All this could possibly sound a bit scary to someone who hasn't been
thinking about it before, but I believe that the attitude that the
pedigree information should be kept secret is only a question of
tradition. As I see it there would be many benefits if the registrated
information was released - one just has to get used to the thought of it
and convince oneself that nothing dangerous is going to happen.
I am firmly convinced that "bad" breeding choices, from a health point
of view, to the greatest part is caused by lack of information and
knowledge about the mechanisms. These databases could, combined with
increased educations organised by the cat clubs, very much contribute to
increased knowledge about the breeds and breeding among the breeders.
That would then lead to improved genetic health in our cats.
***

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 09-10-02 17:01

"Pil" <bissekat@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

>Ja, jeg er helt enig. Der findes en fantastisk udbygget MCO-database på
>nettet (http://www.tdb.uu.se/cgi-bin/MCO) som vedligeholdes af to
>opdrættere, en fra Sverige og en fra Holland.

Den ene af databaserne, som der er blevet henvist til i denne tråd,
nemlig
http://www.skogkatt.co.uk/cgi-bin/NFO
er endda baseret på samme program (NetPedigree) som MCO-databasen.

Danielle Villefrance
Ailuro's Maine Coons
www.ailuro.dk

"If man could be crossed with the cat,
it would improve man but deteriorate the cat."
Mark Twain

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 08-10-02 21:15

Hejsa Lars

du finder også en database over NFO hos Shaggytail. Jeg synes ideen er god
og det er en kæmpe arbejde de sætter i det.

http://www.shaggytail.dk/index_2.htm

tryk på linket stamtavler

hilsen Sanne

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 08-10-02 21:54

> Jeg har været inde at kigge på sagen, og til min store overraskelse fundet
> ud af at både Aurora & Emily er med sølv!?!
Øhh - hvad mener du? Når jeg går ind og søger på dem, står der da ikke noget
om sølv (til gengæld er Emily registreret som blotched, og jeg _mener_ da,
at jeg indtastede 23). Kan de mon have taget oplysningerne ud fra
stambogsnummeret? (hun er jo stadig stambogsført som blotched)

> [...]
> heller ikke står med afkom, registreringen kan være kommet fra -- og hans
> afkom har kun registreret en mor, men ingen far.
Næh, Emily og Aurora har da både mor og far når jeg slår dem op?

> Hans forældre er registreret - men uden afkom -

Kan det evt. tænkes, at funktionen Afkom ikke fungerer endnu? Siden er - har
jeg nu fundet ud af - kun 5 dage gammel, og fx rette-funktionen fungerer
ikke (men tilføje kan man altså godt).

Mvh. Else.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 08-10-02 22:00

Hov, - har lige været inde på siden igen, og nu fungerer det da fint? Hvis
man beder om afkom efter Louis, så får man Aurora og Emily. Er det fordi I
selv har registreret ham, mon?

Mvh. Else.

Fra : Lars Dahl

Dato : 08-10-02 23:46

> [...]
> man beder om afkom efter Louis, så får man Aurora og Emily. Er det fordi I

Hej Else.

A&E stod som værende med sølv, hvilket jeg flettede ind i en mail til Martin
Lysgaard, da jeg spurgte om, hvor Hr. Louis kom fra, da han på det tidspunkt
hverken havde forældre eller afkom (stakkels lille mis *G*). Det viste sig
at de stadig var ved at indføre dagens hugst, og rettede A&E i samme
åndedrag.
Forklaringen på Hr. Louis var at han sandsynligvis var kommet med i forb. m.
A&E, men at det da også godt kunne være at han var blevet oprettet før, da
de selv "gør lidt fodarbejde" for at finde katte, da ikke alle har ønsket at
hjælpe. IMO betyder "ønsker ikke at hjælpe" at man skal holde fingrene fra
de omhandlede data!! De mener ikke at der er nogen lov imod at indsamle
oplysninger fra nettet og andre offentligt tilgængelige kilder (hvilket jeg
ikke skal kunne sige), for at præsentere dem via databasen, "pænt og
æstetisk", selvom jeg har mine tvivl om æstetikken på en side, som averterer
efter sponsorer.
Til forskel fra det, fik vi en høflig mail fra Børge (Shaggy Tail), om vi
evt. ville hjælpe med oplysninger til deres side, så kan man jo selv gætte,
hvem jeg er mest indstillet på at hjælpe.....
Misforstå mig ikke - jeg har intet imod registrering af vores katte (selvom
jeg umiddelbart mener at et dansk register for skovkatte må være en opgave
for NSR, og ikke for to, af hinanden uafhængige, private sider), men jeg
forbeholder mig retten til selv at bestemme hvor og med hvilke oplysninger!!

Mvh. Lars