MS Windows
briani 27239
WinXP Pro og Mandrake
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 08-10-02 12:34

Jeg har installeret en gammel HD (Quantum BigFoot) på mit system. Den ville
jeg så gerne bruge som Linux "lege"maskine med Mandrake 8.0
HD'en blev sat som slave på IDE-1, den blev også fint fundet, fik tildelt
drev H: (har min HD opdelt i 4 partitioner og DVD-drev som G:, begge på
IDE-0).
Så installerede jeg Mandrake på H: og så gik det ellers galt. Da jeg
genstartede maskinen og den ville loade på C: begyndte der bare at komme en
masse "0" og "1" taller rullende konstant over skærmen. Hvis jeg forsøgte
at boote fra IDE-1 fik jeg bare at vide, at der ikke var installeret noget
styresystem.
Der var ingen problemer da jeg installerede Mandrake på H:, fik bare ikke
mulighed for at konfigurere LILO eller andet.

Nogen der har forslag til, hvordan jeg kan få det til at fungere?

Mvh. Jan

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 09-10-02 21:10

"Jan Allan Andersen" <nospam_akker@ishoejby.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns92A18A032DBABakkerishoejbydk@130.225.247.90...
> [...]
> mulighed for at konfigurere LILO eller andet.
>
> Nogen der har forslag til, hvordan jeg kan få det til at fungere?

Hej
Jeg kan forstå du ikke fik lavet en bootdisk til Mandrake.
Du er nødt til at reparerer bootsektoren med din XP cd. Boot med Xp
cd,en og vælg R for reparer. Nu bliver Recovery console
(genoprettelses konsol) startet. Når du står i prompten taster du
fixboot. Så skulle du gerne kunne boote til windows. Hvis ikke,
starter du recovery console fra cd'en igen. Denne gang taster du så
MBR i prompten. Hvis du har brugt et tredjepartsprogram som
f.eks.Maxblast eller lignende kan det være noget risikabelt at skabe
en mbr.
Nu er du nødt til at geninstallerer Mandrake igen på HDD. Denne gang
vælger du Avanceret installation. Det er ikke mere avanceret end du
kan klikke Ok hele vejen igennem, indtil LILO konfig. Du får også
mulighed for at oprette en bootdisk. Gør det !
Jeg kan anbefale dig at få Linux i din Windows bootmenu.
Du kan se hvordan du gør her:
http://www.littlewhitedog.com/reviews_other_00011.asp

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.