At sejle ene mand
Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 08-10-02 11:57

Hej,

Jeg har jo fået købt mig en Albin Vega - dejlig båd :)

Det er ikke altid at jeg kan få konen med ud og sejle, så jeg overvejer at
sejle små ture selv, men er der et trick til at få båden til at styre op mod
vinden mens man selv render rundt ude på dækket for at hive sejlene op ?

Er der andre gode råd ?

/HHA

Fra : Jens Juul

Dato : 08-10-02 13:49

Hej

Få alt ført tilbage til cockpit ................

Mvh jens

Fra : JK

Dato : 08-10-02 14:36

En anden god hjælp er en autopilot eller et beslag på et hængsel under
rorpinden der ligner en kam som kan vippes op og gribe fat i en tap på
undersiden af rorpinden således at rorpinden holdes i samme position.

Husk at brug sikkerhedsline når du går på dækket for hvis du beslutter dig
for en dukkert sååå.......

MVH
Jesper

Fra : Aksel

Dato : 08-10-02 15:54

"JK" <xx@xxx.com> wrote in message
> En anden god hjælp er en autopilot eller et beslag på et hængsel under
> rorpinden der ligner en kam som kan vippes op og gribe fat i en tap på
> undersiden af rorpinden således at rorpinden holdes i samme position.

Der er også et eller andet snoresystem i katalogerne. Der står at man bare
skal hive op i rorpinden for at låse. Det kan jeg ikke gennemskue; hvordan
virker det?

Man kan også få for meget tingeltangel på sin rorpind. Der sidder et beslag
til autopiloten på min rorpind som hele tiden hægter storskødet. Nu er
beslaget temmeligt krøllet og ved at falde af. Det gør ikke så meget for det
sidder i vejen for rorpindsforlængeren når denne ikke bruges. Den hægter
iøvrigt også skødet. Jeg tør ikke forestille mig hvordan det ville se ud med
et beslag mere eller med snoreforvirring på rorpinden ;)

(Beslaget er uhensigtsmæssigt konstrueret og rorpindsforlængeren er ikke den
fine type med øje for enden som ikke hægter så let)

> Husk at brug sikkerhedsline når du går på dækket for hvis du beslutter dig
> for en dukkert sååå.......

Ja så hjælper livredderprøven nok ikke meget ;) Er man i stand til at hive
sig selv om bord når båden sejler 6 knob? Jeg har aldrig prøvet.

--
Aksel

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 08-10-02 20:14

Havhav.

"Aksel" <aksel@lazy.dk> skrev i en meddelelse

> Der er også et eller andet snoresystem i katalogerne. Der står at man bare
> skal hive op i rorpinden for at låse. Det kan jeg ikke gennemskue; hvordan
> virker det?

Det virker fint. Der går kun en snor fra den ene side af
cockpittet(karmen, afhænger af rorpindens placering) om en trisse under
rorpinden og til den anden side + til et frølår til justering.

> Ja så hjælper livredderprøven nok ikke meget ;) Er man i stand til at hive
> sig selv om bord når båden sejler 6 knob? Jeg har aldrig prøvet.
> Aksel

Livliner skal selvfølgelig være så korte, at man ikke kan falde
udenbords.

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : TKV

Dato : 09-10-02 07:13

> [...]
bare
> skal hive op i rorpinden for at låse. Det kan jeg ikke gennemskue;

Systemet kan ses på

http://www.arolyth.se/txrl.html

Det virker upåklageligt på min IF'er

Mvh

Torben

Fra : Aksel

Dato : 08-10-02 15:48

"Jens Juul" <x-mas@net.dialog.dk> wrote in message
> Hej
>
> Få alt ført tilbage til cockpit ................

Eller hvad med denneher: Køb en rullegenua!

Det ville jeg nok gøre hvis ikke jeg havde en bunke udmærkede forsejl.

Hvad ville omkostningerne være ved at føre faldene ned, hvor meget arbejde
ville der være indvolveret, hvad er fordele og ulemper:

Der skulle laves nye fald og andre liner, for de gamle er ikke lange nok.

Fokkefald
Storfald
Spilerfald
Kick
Nedhal
Bomdirk
Reb? - så skal der også laves nyt rebesystem
Har jeg glemt nogen?

Der skulle gøres blokke fast ved mastefoden og på ruftaget. Faldende skulle
føres under sprayhood'en (bores huller) og der skulle sættes aflastere og
eventuelt spil på ruftaget.

Fordele:
Jeg slipper (måske - forsejl skal stadig slås under og fald og skøder skal
stadig gøres fast) for at gå på dækket

Ulemper:
Jeg skal vinke farvel til mange rare kroner.
Mastefoden er ikke dimensioneret til det.
Ruftaget er ikke dimensioneret til det.
Jeg får et virvar af liner i cockpittet.
Jeg skal have hænderne op af lommen.

Hvis jeg vil have en båd med faldene ført ned til cockpittet så køber jeg en
ny båd, men en rullegenua står på ønskelisten når forsejlene er slidt op.

--
Aksel

Fra : Aksel

Dato : 08-10-02 14:33

"Hans-Henrik Andresen" <hha@unixhaj.dk___> wrote in message
> [...]
mod
> vinden mens man selv render rundt ude på dækket for at hive sejlene op ?

Sådan en har jeg også og jeg har over sommeren mest sejlet alene. Jeg har
prøvet at sætte Autohelmen til mens jeg sætter sejl men nu foretrækker jeg
at stoppe motoren først. Båden lægger sig på tværs eller let agten for tværs
af vinden når den driver. Så kan jeg sætte et forsejl. Med et forsejl oppe
kan jeg få båden til at sejle ret stabilt på kurser mellem halvvind og
næsten bidevind. I let til jævn vind kan jeg f.eks. sætte en genua og hive
hjem til bidevind og så kan jeg faktisk slippe roret og mageligt gå op og
sætte storsejlet. Det er lettest på en styrbord halse fordi storfaldet
sidder i styrbord. Med et forsejl oppe vil båden i de fleste situationer
lægge sig på en foran for tværs når jeg slipper roret. Hvis jeg har godt med
forsejl oppe i frisk vind og hiver for meget hjem så vil båden gå over stag.
Det kan forhindres ved at skøde ud eller give roret en strop, men det kan
også være fint at bakke forsejlet mens jeg sætter storsejlet hvis bare båden
ikke fortsætter rundt. Det kommer sig ikke så nøje - det gælder egentlig
bare om ikke at få vinden ind agtenfra mens storsejlet sættes. Det kan være
et spørgsmål om at løbe op i vinden, stoppe motoren og rubbe neglene :)
Spilersejlads har jeg tilgode.

De få gange jeg har forsøgt mig med havnemanøvrer har jeg sejlet med et
mellemstort forsejl alene. Jeg tror det er lettest at håndtere - især på
egen hånd. Hvis du har lyst kan vi sejle en tur sammen. Jeg vil ikke spille
den store ekspert, men jeg er nysgerrig efter at se hvordan andre Vegaer er
apteret for jeg har en mistanke om at min har været modificeret.

For at snakke om noget helt andet; ankring:
I starten dumpede jeg ankeret i fra stævnen. Senere dumpede jeg det i fra
cockpittet og førte linen op i stævnen for at gøre fast. Nu dumper jeg det
bare i fra cockpittet og gør fast agter. Det er fordi når det blæser bare en
lille smule og ankerlinen er gjort fast i stævnen så zig-zagger båden meget
fra side til side. Når linen er gjort fast agter så ligger den stille. Det
virker lidt underligt men der er vel ikke noget galt i at gøre ankerlinen
fast agter. Er der mon andre der gør det samme?

--
Aksel

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 08-10-02 15:07

Hej,

Tak for jeres svar - jeg prøver mig lidt frem nu.

'Få alt ført tilbage til cockpit ' Vil det sige at jeg skal hejse storsejlet
/ forsejl fra cockpittet ? Det skal da være nogle gode 'clips' der holder
faldet så.

/HHA

PS: Aksel hvor i landet bor du ? Min båd ligger i kerteminde.

Fra : Aksel

Dato : 09-10-02 06:45

> PS: Aksel hvor i landet bor du ? Min båd ligger i kerteminde.
Brøndby...
--
Aksel

Fra : Steffen Skov

Dato : 08-10-02 15:18

I mange forskellige både har jeg sejlet meget alene. Sidst i en Maxi 68, som
jeg boede i i godt ½ år og sejlede godt 3000 sm. i alt slags vejr. Jeg har
fået rullegenua og alle fald ført til cockpittet og lazyjacks på storsejlet.
At jeg i mange år har kunnet sejle uden disse fremragende fascilliteter,
forstår jeg simpelthen ikke. (måske er det alderen)? Selv med line på vil
jeg nødigt på dæk i bare middel bølgegang, da jeg ikke kan fjernstyre båden
mens jeg ligger i vandet, så jeg bliver troligt i cockpittet til det er
absolut nødvendigt at kravle på dæk. Alt fungerer fint, og jeg nyder
stilheden ved enesejlads.
Hilsen
Steffen
Maxi 68 "BAADEN II", Århus
slet "X" i min email-adresse
xsskov@safemail.cybercity.dk

Fra : Jens Juul

Dato : 08-10-02 15:26

>'Få alt ført tilbage til cockpit ' Vil det sige at jeg skal hejse
>storsejlet
>/ forsejl fra cockpittet ? Det skal da være nogle gode 'clips' der holder
>faldet så.
................. Yes - det virker helt upåklageligt på min båd hvis
clips og tovværk er rigtigt dimensioneret til hinanden. Jeg har set andre
der også havde frølår bag ved clipsene men det er vist lidt "overkill".
Når først man har vænnet sig til at kunne styre alt fra cockpit er det
utænkeligt at gå tilbage til et gammelt system.
Alt efter mastekonstruktion kan det gøres for en rimelig billig penge og
du vil ved sejlsætning have fuld kontrol over det hele - næsten - uanset
vind.

Mvh Jens

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 08-10-02 20:31

> [...]
mod
> vinden mens man selv render rundt ude på dækket for at hive sejlene op ?

Havhav.

Jeg har aldrig sejlet i Vega, men det er da vist en meget stabil båd.
Jeg sejler meget alene i en Lynæs. Dengang jeg havde motor, lod jeg den gå
langsom frem mod vinden, satte en passende forbindelse mellem bom og
rorpind, og gik så på dæk og satte storsejl. Så snart det kunne fange vind,
trak det rorpinden til samme side, som bommen blæste ud til og båden sejlede
roligt videre mod vinden. Aksel må have gode armkræfter, når han kan sætte
storsejlet på halv/foran f. tværs. Fokkefald og nedhaler til fok ført til
cockpit er en virkelig god og billig ting. Hvis dine havneforhold tillader
det, så er det alle tiders at sejle ud og ind for sejl. Man sætter og
bjærger sejlene under rolige forhold ved en pæl inde i havnen.
God fornøjelse.

--
Med sejlerhilsen _/) _/) _/)
Henning

Fra : Aksel

Dato : 09-10-02 06:25

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen@get2net.dk> wrote in message
> Aksel må have gode armkræfter, når han kan sætte
> storsejlet på halv/foran f. tværs.

Det har jeg osse ;) Men jeg slækker da godt på storskødet inden jeg sætter
storsejlet... :)

--
Aksel

Fra : Tore og Helle

Dato : 09-10-02 16:35

Du kan læse min beretning om at sejle alene til Bornholm, hvor jeg beskriver
lidt om hvordan det kan gøres. Læs den her:

http://www.rj85.dk/artikler/d394/sommer2002.htm

mvh

Tore
Rosa

www.rj85.dk

Fra : Claus Frørup

Dato : 09-10-02 19:11

Isang tao pinangalanan Tore og Helle nagsulat :

>Du kan læse min beretning om at sejle alene til Bornholm, hvor jeg beskriver
>lidt om hvordan det kan gøres. Læs den her:
>
>http://www.rj85.dk/artikler/d394/sommer2002.htm

Glimrende historie
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Tore og Helle

Dato : 09-10-02 19:34

Claus Frørup skrev i meddelelsen ...

>Glimrende historie
>--
>Venlig hilsen, Claus

Jamen, jeg takker mange gange Claus!

Tore

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 09-10-02 21:51

"Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan læse min beretning om at sejle alene til Bornholm, hvor jeg
beskriver
> lidt om hvordan det kan gøres. Læs den her:
>
> http://www.rj85.dk/artikler/d394/sommer2002.htm

Fin læsning!
Tricket med at skøde storsejlet stramt i læ glæder jeg mig til at prøve. Jeg
bliver ALTID søsyg på plat læns, hvor båden laver de her sidelæns
dræber-rulninger. Har du evt. prøvet at fiksere bommen i læ med en
"preventer"?
Min første tur i min første (og hidtil eneste) båd gik sidste år i midten af
november fra Ålborg til Kbh. Plat læns hele vejen til Kronborg. Mand, hvor
jeg br*kkede mig

Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-10-02 20:56

Jeg har læst alle indlæg, men jeg mener nu stadig en selvstyre er den bedste
"kammerat" man kan have når man sejler alene. Og den koster kun en brøkdel
af de øvrige hjælpemidler, så som fald tilbage, rullegenua mm.

Tidligere prøvede jeg det med tovet på pinden, men man bliver irriteret på
det, når man et par gange har fået sat det bare lidt skævt og skal tilbage
for at regulere ....

Bjarke

Fra : Staffan Lindahl

Dato : 28-10-02 21:31

Hej Hans-Henrik,

Många goda råd för 'ene mand seilats' finns i boken 'Ensamsegling' av Erland
Kruckenberg - ISBN 91-7136-338-6. Den har jag haft god nytta av.

Hälsningar,
Staffan Lindahl
Stockholm