Tabel border
Fra : Claus

Dato : 08-10-02 10:33

Jeg ønsker at lave en fælles css border for nogle 4x13 tabeller, hvor der er
ens border mellem alle rækker og kolonner. Kan man gøre det uden at skulle
sætte class for hvert enkelt celle?

Jeg er strandet her:
Border på <table> niveau laves kun border på tabellens yderkanter, og border
på <td> niveau laver dobbelt-border når der er en nabocelle.

Mvh, Claus

Fra : RJ

Dato : 08-10-02 11:54

"Claus" <invalid@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
border
> på <td> niveau laver dobbelt-border når der er en nabocelle.

Hej Claus
Ved ikke om jeg forstår dig ret !
Jeg er ikke sikker, men jeg mener, at der der noget lignende det jeg har
skrevet her:

td {border-right:1;border-bottom:1;osv...}

som sagt er jeg ikke sikker, og ved heller ikke om Netscape, kan fortolke
det, men du kan jo prøve.

MVH
Ronni
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.etrix.dk www.rojo.dk

Fra : Claus

Dato : 08-10-02 12:18

> td {border-right:1;border-bottom:1;osv...}

Jeg har flere tabeller som skal formatteres forskelligt. Derfor kan jeg ikke
lave en generel td formattering i mit stylesheet. Jeg kan så lave en
td.pristabel {}, men er så nødt til at sætte class="pristabel" for alle
celler (med min nuværende viden). Med op til 50 celler i ca. 20 tabeller,
bliver det til 7-800 gange. Kan det ikke gøres smartere?

Mvh, Claus

Fra : RJ

Dato : 08-10-02 13:22

> [...]
> celler (med min nuværende viden). Med op til 50 celler i ca. 20 tabeller,
> bliver det til 7-800 gange. Kan det ikke gøres smartere?

hmm, godt spørgsmål ... skal de formateres ens inden for hver tabel, eller
er de også forskellige der ??

mvh
Ronni
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.etrix.dk www.rojo.dk

Fra : Claus

Dato : 08-10-02 14:03

De tabeller/celler jeg taler om her, skal have ens formattering.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-10-02 14:48

"Claus" <invalid@stofanet.invalid> writes:

> [...]
> celler (med min nuværende viden). Med op til 50 celler i ca. 20 tabeller,
> bliver det til 7-800 gange. Kan det ikke gøres smartere?

Hvis du har en tabel med class="pristabel" og dens tr'er og td'er skal
formatteres anderledes end andre klasser af tabeller, så kan man skrive
det i CSS som:

table.pristabel td { stil-for-td'er-i-pristabel }

Det læses som "en td der er inde i en table.pristabel". Den behøver
ikke være lige inden for, den må godt være inde i andre elementer på
vejen (f.eks. en tr).

Eksempel:
---
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
<head>
td {background-color:olive}
table.footable td {border:1px solid red}
<title>Blank page</title>
</head>
---
Her bliver alle td'erne olivenfarvede, men kun de td'er der er inde i
en table med class="footable" får rød border.

Disclaimer: Virker ikke i NS4 ... eller rettere: NS4 virker ikke :).
/L

Fra : Claus

Dato : 08-10-02 15:36

Mange tak for hjælpen. Det virker fint!

Jeg må så lige tage stilling til hvordan jeg skal forholde mig til NS4, da
manglende rammer nok skader overskueligheden lidt.

Mvh, Claus

Fra : Claus

Dato : 08-10-02 16:40

Dette virker:
table.footable td {border:1px solid red; background: lightblue}

For forståelsens skyld legede jeg lidt med:
table.footable td {
background: lightblue;
{border:1px solid red}
}

Men det virker ikke. Er syntax'en forkert, eller kan man ikke på samme tid
definere egenskaber på table plan?

Claus

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-10-02 17:20

Tue, 8 Oct 2002 17:40:21 +0200, skrev "Claus"
<invalid@stofanet.invalid>:

> table.footable td {
> background: lightblue;
> {border:1px solid red}
> }

Det skal vel være

table.footable td {background: lightblue}
table {border:1px solid red}

Fra : RJ

Dato : 08-10-02 18:01

"Knud Gert Ellentoft" skrev :> Det skal vel være

> table.footable td {background: lightblue}
> table {border:1px solid red}

Jeg mener også man kan sådan:

table.footable td {
background: lightblue;
border:1px solid red;
}

MVH
Ronni
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.etrix.dk www.rojo.dk

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-10-02 18:33

Tue, 8 Oct 2002 19:01:12 +0200, skrev "RJ"
<ronnij@mail1.stofanet.dk>:

>Jeg mener også man kan sådan:

Det er jo sådan, som den skrevet i forvejen, bare byttet om.

Som jeg forstod, så var det meningen, at der stod ved table skal
gå igen i alle tabeller.

Fra : Claus

Dato : 08-10-02 21:05

Det jeg havde tænkt var at man for table.prisliste sætter parametre både på

Det kan f.eks. være relevant i en situation med vandrette borders inde i
tabellen (<td> niveau), og border hele vejen rundt uden om tabellen (<table>
niveau). Da websitet har mange andre tabeller som ikke skal formatteres,
skal alt sammen kobles på table.prisliste. Hvad gør man?

Claus

Fra : Claus

Dato : 08-10-02 21:14

Ups.. Forkerte kode i tidligere eksempel. Det kode der ikke virkede var

table.footable {
background: lightblue;
td {border:1px solid red}
}

Eller med mit prisliste eksempel (virker heller ikke):

table.prisliste {border: 1px solid red; td {border-bottom:1px solid red}}

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-10-02 22:49

Tue, 8 Oct 2002 22:13:38 +0200, skrev "Claus"
<invalid@stofanet.invalid>:

>Eller med mit prisliste eksempel (virker heller ikke):

Ingen af delene vil virke.
Jeg kan ikke rigtig finde på en forklaring, men du kan ikke have
{} inde i en {} (med en enkelt undtagelse, i forb. med @media).

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-10-02 03:39

Vel snarere:
table.footable td {
background: lightblue
}
table.footable {
border:1px solid red
}

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-10-02 04:43

Wed, 09 Oct 2002 04:38:33 +0200, skrev Jørn Andersen
<jorn@jorna.dk>:

>Vel snarere:

Ja, udfra det spørgeren senere skrev, jeg troede det skulle gælde
alle tabeller.