Elektriske katte
Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 07-10-02 22:32

Hjælp! Mine katte er blevet elektriske. Når vi aer dem, giver det hele tiden
stød, med det resultat at Aurora er ved at blive helt håndsky. Hvad kan man
gøre - give dem gummisko på, eller hvad? *SS*

Mvh. Else.

Fra : Line Wolff

Dato : 07-10-02 22:37

Hej Else

Har du/I skiftet fodtøj for nylig? Nyt gulvtæppe? Det er nemlig næppe
misserne der er blevet elektriske, men jer selv
Jeg har oplevet det samme fænomen med mine katte, efter jeg begyndte at gå i
et par kondisko jeg havde købt, så dem har jeg stillet på hylden -
ihvertfald når jeg går rundt herhjemme. Håndsky katte kan vi jo ikke have

mvh Line
Nelja's Russian Blue

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 07-10-02 23:03

Man kan købe noget spray imod statisk elektrisitet. Ligesom en slags balsam.
Fås hos de fleste dyrehandlere.
Det sker tit når vejret skifter at det dannes.

Hilsen Nina

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-10-02 00:22

> [...]
> stød, med det resultat at Aurora er ved at blive helt håndsky. Hvad kan man
> gøre - give dem gummisko på, eller hvad? *SS*

Prøv at gnide hænderne i coat gloss (måske kan almindelig vand også gøre
det), og stryg det på katten - det hjalp mig og min kat en gang, da vi
slog blå gnister af hinanden...
mvh Camilla www.korat.dk

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-10-02 02:26

"Else Gyldenkærne" <gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> writes:

> Hjælp! Mine katte er blevet elektriske. Når vi aer dem, giver det hele tiden
> stød, med det resultat at Aurora er ved at blive helt håndsky. Hvad kan man
> gøre - give dem gummisko på, eller hvad? *SS*

Faktisk taenker jeg at der er en anden ret naturlig forklaring..
I er sikkert begyndt at fyre op for det er jo hmm koeligt udenfor
(ihverfald om aftenen, naar Melissa sidder i doeren og kigger ud..) og
saa toerrer luften ud, hvilket ogsaa kan give anledning til statisk
elektricitet, samt toerre slimhinder og toer hoste..

Loesningen er at have et/flere fordampningsanlaeg i naerheden af
varmekilder fx en skaal vand over en radiator eller de der graa nogen
til at haenge op paa radiatoren.. hvis i fyrer i kakkelovn saa stil en
kedel eller en gryde vand ovenpaa..

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 08-10-02 09:11

Den 08/10-2002 klokken 03:25, skrev Henrik Pedersen <misbams-meow@edb.dk>
i <m3y999pvqc.fsf@henrik.misbamsen>:

> [...]
>om aftenen, naar Melissa sidder i doeren og kigger ud..) og saa toerrer
>luften ud, hvilket ogsaa kan give anledning til statisk elektricitet,

Ja, jeg har samme problem her i efterårs/vinter tiden, specielt med den
ene af mine misser. Når han ligger i arm, og jeg har nusset ham lidt, er
han blevet kraftigt "opladet" af statisk elektricitet.
Når han derefter vil næse-nysse eller slikke mig i ansigtet, springer der
en gnist. Jeg ved ikke, hvem af os, der bliver mest forskrækket <g>.

Nu har jeg vænnet mig til, at jeg under kæleriet, hele tiden forsøger at
have den ene hånd i kontakt med trædepuderne på én af poterne. Derved
udlades spændingsforskellene løbende, og missen mærker det ikke.

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Grit Wessel

Dato : 08-10-02 10:50

> fx en skaal vand over en radiator

Øøøhhh, og hvor længe tror du, at den får lov til at blive stående?

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Pernille Scharff

Dato : 08-10-02 10:57

> Øøøhhh, og hvor længe tror du, at den får lov til at blive stående?

*LOL* - lige mine ord....i hvert fald når man bor sammen med "badedyr"
*G*

/Pernille

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 08-10-02 11:12

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> skrev i en meddelelse

> Øøøhhh, og hvor længe tror du, at den får lov til at blive stående?

Ikke ret længe her i huset i hvert fald! *G*. Fik et chok i går aftes, da
der pludselig lød et BRAG og en klirren lige bag mig. Det var Aurora, der
havde revet mit eneste rigtigt indkøbte, fint indrammede kunstværk på gulvet
- eller dvs. ned på reposen midt på trappen, så de tusindvis af små og
store glasskår spredtes både op og ned ad trinene, samt over et større areal
af kælderen.

Nå, under alle omstændigheder tror jeg ikke, det hjælper med fordampning,
for vi har i forvejen fugtproblemer i huset.

Vi har ikke fået nyt gulvtæppe (heldigvis, eftersom Gaby ikke nøjes med at
skide på bryggers- og køkkengulvet ), så det er ikke det, der er
årsagen. Forresten er det kun skovkattene, der er elektriske, og især
Aurora. Måske har det noget med pelslængde at gøre?

Men tak til alle for de gode råd. Jeg vil prøve det med at holde på
trædepuden, selv om det ikke kan bruges, når katten står på fødderne, men så
i det mindste når de ligger i arm

Mvh. Else.

Fra : Pia J

Dato : 08-10-02 11:50

Hvis det er dig der er elektrisk kan du prøve at aflade dig selv ved at røre
ved et møbel først - køleskab og radiator vil nok også give stød.

:Pia

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-10-02 11:54

> [...]

> store glasskår spredtes både op og ned ad trinene, samt over et større areal

Surt show

> Nå, under alle omstændigheder tror jeg ikke, det hjælper med fordampning,
> for vi har i forvejen fugtproblemer i huset.

ja saa er det ikke det..

> Men tak til alle for de gode råd. Jeg vil prøve det med at holde på
> trædepuden, selv om det ikke kan bruges, når katten står på fødderne, men så
> i det mindste når de ligger i arm

Maaske kan du traene dem til at gi' pote saa du kan holde i poten
samtidig *S*

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 08-10-02 11:50

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> writes:

> Øøøhhh, og hvor længe tror du, at den får lov til at blive stående?

Laenge for jeg har kun 20 cm mellem radiator og vindueshylde..*S*
Men det var nu ogsaa bare et eksempel paa hvad man kan goere..
Jeg har jo ikke ligefrem et badedyr, men et flyttekassedyr i huset..*GG*