En Ålborg købmandsslægt Boe
Fra : Tom Brøndsted

Dato : 07-10-02 21:27

Ålborg-skipper Jens Wigelsen (Holm), død 1756, blev gift 2. gang 9.
november 1756 i Frue Kirke med Ingeborg Joensdatter Boe og fik med hende
(mindst) 3 børn: Wigel Holm (f. 1749, købm. i Hobro), Joen Wigelsen Holm
(f. 1752, skæbne foreløbig ukendt) og Hans Wigelsen (1754-1813, den
kendte Ålborg købmand, se f.eks.: Svend B. Olesen: "Hans Wigelsen",
Aalborg-bogen 1973 s. 27-35). Ingeborg Joensdatter Boe blev gift 2.
(eller måske 3.) gang 19 febr. 1766 i Frue Kirke med købm. Broder
Knudsen.

Jeg er specielt interesseret i Boe-familien som - set i sammenhængen -
må have været "gode" borgere og købmænd i Ålborg. Om Ingeborg
Joensdatter Boes forældre og søskende har jeg følgende:

Joen Poulsen BOE købmand(?) Gift 8 november 1718 i Aalborg (Frue) med
Karen PITTERSDATTER. De fik (mindst) 7 børn:

1 Magdalena Kirstine Joensdatter BOE. Født 1719, døbt 21 januar i
Aalborg (Frue). Gift 1. gang 11. juni 1751 i Aalborg Budolfi Kirke med
Lauritz LAURITZEN, velsagtens borger/købmand, død før 1764. Gift 2. gang
7. november 1764 med Rasmus Conrad GRIESE, også han velsagtens
borger/købmand. En datter Marcilla (Cille) Margrethe LAURITZDATTER (døbt
14 september 1752 i Budolfi) bor i 1801 hos sin moster Ingeborg (nr. 2
nedenfor) . Derudover havde Magdalena i første ægteskab også børnene
Ingeborg LAURITZDATTER (døbt 22. dec. 1753), Karen LAURITZDATTER (døbt
14. okt. 1755), Joen LAURITZEN (døbt 23. juni 1757, alle i Budolfi Kirke
i Aalborg). Ingen af disse børns skæbne er kendt.

2 Ingeborg Joensdatter BOE. Født 1720, døbt 13 juni i Aalborg (Frue).
Død efter 1801. Gift som sagt 1. med skipper Jens WIGELSEN HOLM, og 2.
med købmand Broder KNUDSEN (død ca. 1800). Hun træffes 1801 i Store
Nygade (formodentlig hendes første mand Jens WIGELSEN HOLMs gamle
ejendom), 81 år og enke (for 2. gang) efter Knud BRODERSEN og "lever af
sine midler". I huset også "Cille [Marcilla] Lauriritzdatter, 50, Ugift,
Hendes Søster Datter, Wanvittig og lever af Gaver" samt den 10-årige
Ulrich HOLM, der fejlagtigt betegnes "Hendes Datters Søn". Det er hendes
sønnesøn fra Hobro, søn af Wigel HOLM (se ovenfor). Ingeborg er
(foreløbig) ikke fundet i folketællingen 1787 (findes ikke i Store
Nygade), ligesom det heller ikke ses om hun måske har været gift i de 10
år mellem Jens WIGELSEN HOLMs død (1756) og ægteskabet med Knud
BRODERSEN (1766). Den sidste har åbenbart været en god stedfar for de
børn/stedbørn hun bragte ind i ægteskabet, idet flere af disses
efterkommere har navne som Broder, Knud Broder(sen), Broder Knud(sen).
Som sagt 3 børn af 1. ægteskab.

3. Marie Joensdatter BOE. Født 1721, døbt 9. december i Aalborg (Frue).
Velsagtens død som lille (før storesøsteren nr. 6 blev født).

4. Kirsten Joensdatter BOE. Født 1723, døbt 19 januar i Aalborg (Frue).
Skæbne ukendt.

5. Pitter Joensen BOE. Født 1725, døbt 7. november i Aalborg (Frue).
Skæbne ukendt.

6. Marie Joensdatter BOE. Født 1727, døbt 27. december i Aalborg (Frue).
Skæbne ukendt.

7. Poul Joensen BOE. Født 1729, døbt 17. november i Aalborg (Frue).
Skæbne ukendt.

Jeg håber nogen kan supplere disse oplysninger. Hvem har overhovedet
hørt eller læst om en Ålborg-slægt Boe?

mange hilsner
Tom Brøndsted

Fra : Margit & Peter Winth~

Dato : 07-10-02 21:28

Aalborg staves med Aa og ikke Å

Bo(e)'rne kom fra Helnæs.
Der findes en glimrende slægtsbog om Bo'erne

Jeg har den, men den er i øjeblikket pakket ned i en slags flytterod.
Jeg vil tro du kan låne den på biblioteket. Den hedder sådan noget som
'Boerslægten' og udgivet af Boersamfundet.

Hilsen

Peter

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 07-10-02 21:45

Den Bo(e)-slægt du taler om er beskrevet også på
http://www.boerne.dk/boslaegt.htm

I den fil med 22.263 personer man kan hente dér, er der ingenting der
peger i retning af mine Boe're.

Undskyld stavemåden. Jeg skal lade det gaa videre til dansk sprognävn

mange hilsner
Tom Brøndsted

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 07-10-02 22:23

"Margit & Peter Winther-Sørensen" wrote:

> Bo(e)'rne kom fra Helnæs.
> Der findes en glimrende slægtsbog om Bo'erne

Så glemte jeg at fortælle at jeg en enkelt gang er stødt på stavemåden
"Bowe". Det kunne tyde på at min Boe-familie udtales, så navnet rimer på
f.eks. (sukker-)roe, - mens Helnæs-familien snarere har stød, som i "ro".
Jeg tror ikke der kan være forbindelse her.

mange hilsner og tak for hjælpe alligevel

/tb

Fra : Bodil Madsen

Dato : 07-10-02 22:14

Jeg har kigget i min bog "Aalborg Købmænd gennem 500 aar" udgivet af Aalborg
Handelsstandsforening i anledning af 500 aaret for oprettelsen af Guds
Legems Lav ved C. Klitgaard 1431 - 1931!
Desværre kan jeg næsten ikke finde nogen af dem du omtaler i registret, men
prøv selv af låne bogen. Lauritz Lauritzen er dog nævnt.
mvh
Bodil Madsen

Fra : K. Thidemann

Dato : 08-10-02 14:12

On Mon, 07 Oct 2002 22:26:40 +0200, Tom =?iso-8859-1?Q?Br=F8ndsted?=
<tom@brondsted.dk> wrote:

> [...]
>(mindst) 3 børn: Wigel Holm (f. 1749, købm. i Hobro), Joen Wigelsen Holm
>(f. 1752, skæbne foreløbig ukendt) og Hans Wigelsen (1754-1813, den

Hej Tom Brøndsted

Ikke lige et svar på dit spørgsmål. I bogen 'Aalborg Historie 3'
er der et billede af Hans Wigelsen 1754-1813 og sønnen Jens Wigelsen
1785-1818.
Jeg kan scanne billederne hvis det har interesse ?
Har du set efter om skipper Jens Wigelsen (død 1756) skulle stå i
Borgerskabsprotokollen.
Jeg vil mene denne protokol er på Aalborg Stadsarkiv.
Mvh
K. Thidemann

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 08-10-02 15:03

"K. Thidemann" wrote:

> [...]
> Borgerskabsprotokollen.
> Jeg vil mene denne protokol er på Aalborg Stadsarkiv.

Tak skal du have, min lige akkurat for Hans Wigelsen med hele hans
efterslægt har jeg været alt igennem af trykt litteratur. Mit
luxusproblem nu er at jeg netop har fundet hans søskende, morforældre
(Boe'rne), mostre og morbrødre - og så kan jeg starte forfra med den
trykte litteratur.

Jeg har lagt det jeg ved - og IKKE ved - ud på

http://www.brondsted.dk/~tom/genealogi/aalborgkbm.html

Jeg mangler lidt om slægten Fangen (fra Kristiansand), men det kommer
senere.

mange hilsner
Tom