GAAAAAAAB
Fra : Starhawk

Dato : 07-10-02 21:09

Hej NG

Hvorfor gaber hunde?
Grunden til at jeg stiller dette spørgsmål her i gruppen er, fordi jeg er
forskellige dyrlæger har fået forskellige forklaringer - så nu er jeg
forvirret. Den en siger at det er en del af hundens sprog - et tegn på
underkastelse "jeg viser ved min gaben at jeg er dig underlegen - at det er
dig der bestemmer". En anden har sagt at det er det samme som når vi
mennesker gaber. Den sidste sagde at det var et spørgsmål om den keder sig.
Da vi er temmeligt aktive min hund og jeg (min. 3-4 timers
motion/leg/pelspleje osv. dagligt) så ved jeg ikke med det med at den keder
sig. Den gaber primært eller udelukkende når den venter på at vi skal ud
eller den er med i bilen eller jeg pusler om ham.

Mange hilsner
G.B.

Fra : Pia J

Dato : 07-10-02 21:23

Det kan være et dæmpende signal, enten for at berolige en hektisk person,
grov fører eller simpelthen sig selv fordi jubii jubii, det er morgen. Men
jeg tror også de gør det når de er trætte.

:Pia

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-10-02 21:38

Som svar på skriblerier forfattet af Pia J

> Det kan være et dæmpende signal, enten for at berolige en hektisk
> person, grov fører eller simpelthen sig selv fordi jubii jubii, det
> er morgen. Men jeg tror også de gør det når de er trætte.

Both - overspringshandling eller alm gaben
Det burder efter sigende være til at "se" forskel

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Pia J

Dato : 07-10-02 21:57

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
> Det burder efter sigende være til at "se" forskel

Jeg kan på mine.

:Pia

Fra : x Vuf x

Dato : 08-10-02 07:36

Mon, 7 Oct 2002 22:57:21 +0200, Pia J wrote:

>Jeg kan på mine.

Det kan jeg også på mine.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Tkelstrup

Dato : 08-10-02 19:36

Vores gør det meget til træning fordi han ikke lige kan finde ud af,
hvad han skal - Overspringshandling. Det er det samme med at klø sig ved
øret.
først

http://www.kandu.dk/

Fra : Anja R.

Dato : 08-10-02 14:04

Peter Lykkegaard wrote:
> Both - overspringshandling eller alm gaben
> Det burder efter sigende være til at "se" forskel

Min den den store bruger det ofte som overspringshandling.
Hvis vi skal ud når det regner bliver han, sjovt nok, pludselig meget
træt.
Han gaaaber, og strækker sig MEGET grundigt

--
Se mine hunde på:
http://home19.inet.tele.dk/japanese/

Fra : Ole

Dato : 08-10-02 14:42

Hvis hunden gaber pga. underkastelse, kikker den væk med hovedet nedad.
Ellers er det ligesom os andre.

/Ole

Fra : Jørgen B

Dato : 08-10-02 15:13

Hej

Det må også være det samme når vi bruger hunde sprog, f.eks.
når vi nærmer os en fremmede hund må man ikke tage øjenkontakt,
men man kik bagud og ned, gaber eller smaskelyde for at fortælle hunden
at vi ikke er ude på noget, og at bare vil hilse.

Jørgen

Fra : Starhawk

Dato : 08-10-02 21:39

Hej
Jeg er blevet noget klogere, selvom jeg kan se at der også her er delte
meninger.
Min vovse gaber mig lige op i hovedet så jeg kan se næsten helt ned i maven
på ham, så underkastelse på dette område er det nok ikke. Jeg kan nok bedst
forholde mig til overspringshandling - for han er generelt meget afhængig af
at få indstrukser fra mig - han er noget usikker af væsen (har jeg forstået
overspringshandling rigtigt?). Jeg bruger selv ´"hundesprog" i størst mulig
omfang og får en god respons på dette - derfor ville jeg gerne forstå hans
gaben for bedre at forstå ham.
Tusind tak alle i hundevenner for jeres svar
G.B.

Jørgen B <j.bodholdt@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3da2e81d$0$23956$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Winther

Dato : 09-10-02 08:33

"Starhawk" <starhawk@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Hvorfor gaber hunde?

Min hund gaber når den lige har sovet, men også af utålmodighed, hvis han
synes det varer for længe før vi går i gang med det han gerne vil...

Vh. Winther

Fra : Starhawk

Dato : 11-10-02 19:05

Det er lidt sjovt, for jeg er selvfølgelig blevet ekstra opmærksom på min
hunds gaben - og ja - han gaber voldsomt når vi skal ud eller have gang i
noget han gerne vil - så jeg kan også tilslutte mig utålmodigheden
Tak for svaret :0)
G.B,

Winther <Falk-petersen@removethisadslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ao0m21$ji9$1@sunsite.dk...