Webserver, Domæne, lokalnetværk
Fra : Jacob Friis

Dato : 07-10-02 21:12

Hejsa NG

Jeg har lige sat en RedHat 8.0 server op med Apache Webserver, samt
ftp-adgang
Jeg vil så til at hoste nogle hjemmesider for mine venner.

Jeg har bestilt et domæne: www.domæne.dk
Dette bliver redirectet til min IP -eftersom man skal vente et stykke tid på
sit domæne har jeg oprettet et midlertidigt dyndns domæne.
http://domæne.lir.dk

Jeg kan godt gå ind på http://domæne.lir.dk fra en computer uden for det
lokale netværk, men hvis jeg prøver at taste adressen ind på min
arbejdsstation som er på samme netværk som serveren sker der intet. Den kan
ikke finde serveren.

Jeg har tilføjet dette i /etc/hosts ( der står også 127.0.0.1, hvilket jeg
ikke har slettet ) :
192.168.1.20 domæne.lir.dk

Eftersom jeg vil hoste flere domæner med forskellige navne er jeg nødsaget
til at bruge Virtual Host, men da jeg kun har 1 netkort kan jeg ikke bruge
ip-tildeling til mine domæner, men er afhængig af servername

Det lokale netværk routes af en D-link 804 router fra TDC, og jeg har åbnet
en DMZ-linie til serveren. Der er naturligvis sat firewall op på serveren.

Hvordan kan jeg komme til at bruge mit domæne på det interne netværk ??? Jeg
kan kun åbne siden med http://192.168.1.20

Jeg kører Windows XP på min arbejdsstation...

Mvh Jacob

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 07-10-02 21:34

"Jacob Friis" <friischling@it.dk> wrote:

> [...]
>ikke finde serveren.
>
>Jeg har tilføjet dette i /etc/hosts ( der står også 127.0.0.1, hvilket jeg

Det bør virke - hvis du altså gør det på klientmaskinen, og hvis
din apache på 192.168.1.20 har rigtige "virtual
host"-definitioner.

Får du en forkert side at se, eller slet ingen?

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jacob Friis

Dato : 07-10-02 22:00

> Det bør virke - hvis du altså gør det på klientmaskinen, og hvis
> din apache på 192.168.1.20 har rigtige "virtual
> host"-definitioner.
>
> Får du en forkert side at se, eller slet ingen?

Jeg får slet ingen side...
Har lige oprettet en virtual host så der er:
domæne.lir.dk
test.domæne.lir.dk

Begge virker udefra, men jeg kan ikke komme i kontakt med dem "indefra"

Mvh jacob

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 07-10-02 22:17

> [...]
>domæne.lir.dk
>test.domæne.lir.dk
>
>Begge virker udefra, men jeg kan ikke komme i kontakt med dem "indefra"

Og det er på klientmaskinerne, og ikke kun på serveren, du har
rettet hosts-filen?

(Ja, undskyld jeg spørger to gange om en selvfølgelighed, men det
lyder meget underligt at det ikke virker.)
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jacob Friis

Dato : 07-10-02 22:59

> Og det er på klientmaskinerne, og ikke kun på serveren, du har
> rettet hosts-filen?
>
> (Ja, undskyld jeg spørger to gange om en selvfølgelighed, men det
> lyder meget underligt at det ikke virker.)

Mange tak skal du have :)

Jeg havde lige glemt at sidste gang jeg legede med Virtual Hosts ( Host
Headers ) med iis, sørger windows selv for at kopiere hosts filen rundt :P

Mange tak skal du have :P

Mvh Jacob

Fra : Jacob Friis

Dato : 07-10-02 22:28

Fra : Frederik Sunne

Dato : 07-10-02 22:37

> [...]
> til at bruge Virtual Host, men da jeg kun har 1 netkort kan jeg ikke bruge
> ip-tildeling til mine domæner, men er afhængig af servername

- Jamen Linux og Win2k/Xp kan da sagtens have flere IP'er på samme maskine
uden at det kræver et NIC for hver IP
eller har jeg misforstået problemstillingen?

- Frederik Sunne

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 07-10-02 22:50

"Frederik Sunne" <frederik@[no spam]soundfields.dk> wrote:

> [...]
>uden at det kræver et NIC for hver IP
>eller har jeg misforstået problemstillingen?

Han har jo nok kun én ekstern IP-adresse fra sin udbyder.

Og det er jo heller ikke noget problem.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Steffen Fog Sørensen

Dato : 08-10-02 07:38

Prøv at oprette en zone-fil til dit interne net.
Det lyder som om reverse-dns ikke får det rigtige opslag!

/ Steffen