Lysbølgers afbøjning i atmosfæren
Fra : Jakob Larsen

Dato : 07-10-02 20:58

Hejsa

Jeg er kommet op at diskutere med én, og vi har brug for jer til at afgøre
tvisten :)
Hvis man antager jorden er kuglerund (uden diverse udvækster som bakker og
bjerge) og solen står direkte over ækvator, kan man så se solen syd for
nordpolen på siden modsat solen? Jeg mener man kan. Ikke nødvendigvis
særligt langt fra nordpolen, måske kun få millimeter. Men vil atmosfæren med
dens højere densitet ikke afbøje lysbølgerne, så man vil kunne observere
solen syd for? Bemærk at der altså er tale om direkte at kunne se solen,
eller noget af den. Vi går ud fra at en lige linje fra solen tangerer jorden
præcis på nordpolen, samt at alle observationer sker i jordhøjde.

På forhånd tak for svarene (også selvom de ikke giver mig ret )
Mvh
Jakob

Fra : Sven Nielsen

Dato : 07-10-02 21:39

In article <3da1e707$0$772$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
jkrogh@hotmail.com says...

> [...]
> eller noget af den. Vi går ud fra at en lige linje fra solen tangerer jorden
> præcis på nordpolen, samt at alle observationer sker i jordhøjde.

Afbøjning ved horisonten er typisk omkring en halv grad. Da Solens
vinkeldiameter også er en halv grad, vil det sige, at når solskiven ses
at røre horisonten, er Solens virkelige position lige under horisonten.

Afbøjningen ved horisonten kan dog under særlige forhold overstige 2
grader.

Læs mere på http://mintaka.sdsu.edu/GF/explain/atmos_refr/astr_refr.html

Med venlig hilsen Sven.