Sidetal i bøger
Fra : Anders

Dato : 07-10-02 19:47

Hejsa!
Kan det virkelig passe, at forsiden i en bog har sidetallet 0? Den venstre
side i bogen har jo altid et lige tal som sidenummer, så forsiden må da have
side 1?

//Anders

Fra : Ivar

Dato : 07-10-02 20:00

Anders skrev:

> Kan det virkelig passe, at forsiden i en bog har sidetallet 0?

En bog består af nogle trykte sider der er hæftet sammen og
indbundet. Bogens indbinding er ikke med i nummereringen,
kun selve bogen. I ældre bøger er der ofte nogle ekstra sider
foran og bag i bogen der er indlagt af bogbinderen, disse
sider er heller ikke med i nummereringen.

Ivar

Fra : ASKF

Dato : 08-10-02 00:19

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> ytrede sig i
<3da1d98f$0$32533$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>foran og bag i bogen der er indlagt af bogbinderen, disse
>sider er heller ikke med i nummereringen.

De ekstra sider skyldes oftest at en bog trykkes på A1 ark (egentligt en
rulle der skæres op til ark i A1 størelse), når siderne foldes på plads
bliver der gerne nogle sider til overs i starten og slutningen. De
ekstra sider er altså ikke bogbinderens værk, men bogtrykkernes og/eller
tilskærernes. Envidere er det også ganske almindeligt med disse blanke
ekstrasider i nye udgivelser, prøv selv at kontrolere i hardbacks (ses
ikke så ofte i paperbacks)

En bogs sidetal angives iøvrigt også kun som det sidste angivne sidetal,
uanset om der efterfølgende er indeks(er) og appendix(er), disse kan dog
angives som yderligere information, og typisk er de også angivet med
anden nummerering i bøgerne.
Bibliotekar D.B./Stud. Sci. Bibl.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Ivar

Dato : 08-10-02 18:54

ASKF skrev:
> De
> ekstra sider er altså ikke bogbinderens værk, men bogtrykkernes og/eller
> tilskærernes.

Prøv at kikke i nogle bøger der mindst er 50 år gamle. De har næsten
alle en side i starten og en i slutningen af bogen, der er i en helt anden
papirkvalitet end bogens øvrige sider. Disse ekstra sider har ofte et
mønster lig indersiden af omslaget. I nogle nyere bøger findes de også.
Jeg tror de kaldes "forsats"

Ivar

Fra : ASKF

Dato : 08-10-02 23:00

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> ytrede sig i
<3da31b80$0$77107$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>papirkvalitet end bogens øvrige sider. Disse ekstra sider har ofte et
>mønster lig indersiden af omslaget. I nogle nyere bøger findes de også.

Det er korrekt, de kaldes en fortsats eller "fortsatsblad" og regnes
ikke som sider (jeg burde måske også selv have nævnt dem samt forskellen
på dem og "friblade", som de blanke sider kaldes), men som en del af
indbindingen da de er påklæbet omslaget, deres funktion er at forbinde
omslag med siderne. Man har endda en betegnelse for papirtypen:
"fortsatspapir" (ret ligetil og logisk for en gangs skyld).

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 08-10-02 23:50

ASKF wrote:

> [...]
> funktion er at forbinde omslag med siderne. Man har endda en
> betegnelse for papirtypen: "fortsatspapir" (ret ligetil og logisk

Mit nytårsforsæt er at være skeptisk. Håber at du mener *forsats*?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

.... Lapperne boede i nærheden i indianerlignende telte.
DRP1 1993 11 15 0755 Danmark Kort