Zebrafisk gives væk
Fra : Søren B Rasmussen

Dato : 07-10-02 19:11

Hej ...
Har 7 zebrafisk, med "slør" der søger andet hjem.
De er store og sunde.
Vil bare lige give dem en chance inden de ryger under det kogende vand.
Stedet er Århus V.

Mvh
Søren

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-10-02 20:45

Kogende vand, er nok noget af det mest grusomme en fisk - eller hvilket som
helst andet dyr - kan udsættes for!

En hurtig måde, er at finde en meget skarp kniv og så skære hovedet af
fisken. Hvis du fanger dine fisk og putter dem i en pose, er jeg sikker på
din lokale fiskehandler vil tage dem, med mindre du har held med at give dem
væk.

--

Venligst / Regards,
Thomas Schreiber

Fra : Kaj Sünksen

Dato : 07-10-02 21:11

On Mon, 7 Oct 2002 21:44:32 +0200, "Thomas Schreiber"
<NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> [...]
>helst andet dyr - kan udsættes for!
>
>En hurtig måde, er at finde en meget skarp kniv og så skære hovedet af
Du trænger vist til at komme med på en sildetrawler...

Kaj

Fra : Chokmah

Dato : 07-10-02 21:44

<NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> [...]
>din lokale fiskehandler vil tage dem, med mindre du har held med at give dem

Nahhh der tror jeg godt nok du tager fejl - jeg tviler oprigtigt talt
på at fisken eller noget andet mærker noget ved aflivning ui kogene
vand da kroppen bliver slåed bevistløs ved berøringen med vandet
og dør angiveligt i samme sekund.
i forhold til hvis du skal til at fedte med en kniv dyret spræller
rundt før du for det lagt rigtigt og skåret hovedet af det -

jeg ved ikke hvor meget dyret reelt lider - da jeg pilkede torsk som
barn - hvordan var det man gjorede finger ind i mund trægger hovedet
tilbage og skære halsen over ind til bente også indvolde ud med næste
snit.... hvis man har tavet på det går det afsindigt hurtigt.

MvH
Bo M Mogensen
--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 07-10-02 21:54

Chokmah <chokmah@c.dk> writes:

> [...]
> på at fisken eller noget andet mærker noget ved aflivning ui kogene
> vand da kroppen bliver slåed bevistløs ved berøringen med vandet

Desværre tager det noget længere tid hvis fiskene er lidt større end
meget lille. Bitter erfaring ]

> i forhold til hvis du skal til at fedte med en kniv dyret spræller
> rundt før du for det lagt rigtigt og skåret hovedet af det -

Det kan godt være det lyder lidt brutalt, men istedet for at bakse med
en kniv og alt det, så vil et hurtigt smask med en (kød)hammer ordne
det. Det kan vist ikke gøres meget hurtigere, så det kan vist ikke
gøres mere dyrevenligt uden brug af bedøvelsesmidler og lignende.

/Esben
--
"...handing C++ to the average programmer seems roughly
comparable to handing a loaded .45 to a chimpanzee." -- Ted Ts'o

Fra : Søren B Rasmussen

Dato : 07-10-02 21:53

"Thomas Schreiber" <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> din lokale fiskehandler vil tage dem, med mindre du har held med at give

Hej Thomas
Jeg har lige set et indlæg på akvarieklubben, hvor der er een der har
kontaktet 10 forskellige dyrlæger klinikker i KBH.
De mener at man godt kan aflive en lille fisk med kogning og ser det som
humant, dog har du ret med at større fisk (Oscar, som
bla. bliver diskuteret i A-klubben, bør have skåret hovedet af.
Jeg anser dog mine 7 zebrafisk som små, og vil stadig bruge kogemetoden til
mine små fisk.

Mvh

Søren

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 08-10-02 08:14

"Søren B Rasmussen" <sbr@privat.tele.dk> writes:

> De mener at man godt kan aflive en lille fisk med kogning og ser det som
> humant, dog har du ret med at større fisk (Oscar, som
> bla. bliver diskuteret i A-klubben, bør have skåret hovedet af.

Fiskene behøver ikke være nær så store som en velvoksen Oscar cichlide
for at kogning er et dårligt valg. Så vidt jeg husker så kan en
kribensis han klare en mange omgange i en gryde kogende vand, og for
derfor flere sekunders lidelse med på den billet

Men til zebrafisk er det sikkert fint.

/Esben
--
It is impossible to experience one's death objectively and still carry a tune.

Fra : Dennis M. Hansen

Dato : 09-10-02 13:19

Jeg har også bitter erfaring med kogende vand.
Jeg havde en "sindsyg" tropheus, som måtte lade livet - det gjorde jeg ved
at sætte den ned i en gryde kogende vand....... den ræste altså nogle
omgange dernede, inden den var livløs, og jeg havde det hamrende dårligt
bagefter med det
Jeg gør det ikke igen.... lad mig bare sige det sådan.

Dennis

Fra : Søren B Rasmussen

Dato : 09-10-02 16:20

"Dennis M. Hansen" <dennis.fjern@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bagefter med det
> Jeg gør det ikke igen.... lad mig bare sige det sådan.

Jeg har tit aflivet mine små fisk med kogning, og med kogning, mener jeg
kogende vand.
De dør med det samme, der er ingen af dem der har rørt på sig efter de er
kommet under vand.
Det kan sagtens være med større fisk at de kan tage lidt længere tid om at
dø, det er jo ikke ønskværdigt.
De større fisk jeg har haft, har jeg ikke haft brug for at aflive, de er
blevet givet væk.
Hvis den tid kommer at jeg skal aflive en større fisk, bliver det gjort med
en kniv, nøjagtigt som jeg gør
med de fisk jeg fanger som lystfisker. Nogle gange har jeg givet dem en i
nakken, de dør de også af øjeblikkeligt.
Jeg kan ikke se at hverken kogning, kniv eller kølle ikke skulle være
humant, er det fordi der er andre der har skrupler ??!!
Det skal selvfølgelig afvejes hvilken størrelse fisken er, og derefter
vælges aflivningsmetode.
Jeg kan eller vil ikke under nogen omstændigheder tro på det som Thomas har
skrevet,>> Kogende vand, er nok noget af det mest grusomme en fisk - eller
hvilket som helst andet dyr - kan udsættes for!<<, jeg ved ikke hvor han har
det fra, og hvilke dyr er de andre dyr ? Fordi jeg kan finde på at
smide en guppy, neon eller andre fisk i kogende vand, skulle jeg så også
kunne finde på at aflive min hund sådan ?
Jeg havde lidt lyst til at skrive, tag dig sammen Thomas, men jeg gjorde det
ikke, for fredens skyld i denne newsgroup.
Et er også sikkert, jeg vil meget gerne lytte til andre og give og selv få
gode ideer, jeg bliver altid irriteret over at blive belært om ting.
Den anden skæbne mine zebrafisk kan få, er at blive foder for min kommende
Rivulatus, er det humant ? Hvor lang tid overlever den
i maven på en Rivulatus, når den bliver slugt. Eller er det en helt anden
sag ?!

Mvh

Søren B Rasmussen

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 11-10-02 00:05

> "Dennis M. Hansen" <dennis.fjern@dpnet.dk> skrev i en meddelelse

Lækkert citat fra en googlesøgning fra:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=ILA88.2464%245L3.
137477%40news010.worldonline.dk&rnum=2&prev=/groups%3Fhl%3Dda%26lr%3D%26ie%3
DISO-8859-1%26q%3Dskidtfisk%26meta%3Dgroup%253Ddk.fritid.dyr.akvarium
"Åh nej - nu har jeg brugt den metode i 35 år - og så får jeg først nu at
vide, at den er ineffektiv.
Men næste gang jeg knalder en fisk. Ned på betonnen, vil jeg da alligevel
spørge liget om det lider.
- der gruer ved tanken om hvor megen lidelse et lastrum skidtfisk
repræsenterer."

Specielt de to sidste linier giver anledning til lidt selvransagelse -
rigtig mange af de fisk vi holder kan godt lide "levende foder", det ved
enhver der har prøvet eller ønsker opdræt. Flere kræver det for at overleve.
Men behandler man da ikke dyrene dårligere hvis man ikke fodre med "levende
foder". Det er i bund og grund en subjektiv stillingtagen til hvor langt op
i fødekæden man vil gå, for det er vel ok at fodre med hjuldyr, og måske de
lidt større dafnier. Men hvad med de store pirania ? Et par små nuttede
kuglefisk til middag, eller bare en gyppy - men aldrig.
For pointen er vel at det hele handler om, at det ikke må være synd for
fisken. Men den fisk burde, hvis den skulle have haft et godt liv, have
konsumeret meget mere lidelse, i form af andre dyr, end den nogensinde selv
ville kunne repræsentere som enkelt individ.
Derfor tror jeg mere denne diskusion handler om ejerne, og deres skyld,
sorg, afsavn, skam kærlighed, ligegyldighed et.
Og det må man selv finde ud af hvad der virker til hver enkelt.

(og nogle af de værdier mange akvarister ligger i dem)