træt af det samme hundeæde?
Fra : Rasmussen

Dato : 07-10-02 15:58

Hej gruppe

Jeg har købt to sække hundefoder.. Nu er vi ved at være i bund med begge
sække. Det virker som om hunden er død træt af maden. Når jeg hælder foder
op til ham, så går han sin vej og gider ikke spise det....

Hvis jeg så gemmer et par godbider i bunden så kan han æde lidt af det...

Mon man skal varierere forderet og så købe mindre portioner... Eller hva...

Hilsen Birgit

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 07-10-02 16:09

Hej

Rasmussen wrote:
> Jeg har købt to sække hundefoder.. Nu er vi ved at være i bund med begge
> sække. Det virker som om hunden er død træt af maden. Når jeg hælder foder
> op til ham, så går han sin vej og gider ikke spise det....

Jeg havde det samme med min hund, han gad ikke sin mad.
Grundet sygdom gik vi over til at lave maden selv. Nu er hunden ellevild
hver aften når han skal spise og det har han været nu i tre år.
Det er ikke så svært som det lyder og du er velkommen til at maile mig
og høre hvordan vi gør.

Marianne Feddersen

Fra : Søren Houlberg

Dato : 07-10-02 16:18

Hej!

jeg kan også udemærket forstå at hunde måske bliver trætte af den samme smag
hele livet igennem - men er det ikke lidt at menneskeliggøre dem?

Anyways: Hvis I har tænkt Jer at skifte mellem foderet - så husk lige, at
det er begrænset hvad en hundemave kan tåle af pludselige omstillinger......

Hvad fodrer du med nu? Det kan jo være, at foderet ikke er godt nok?

Hilsen
Mette Sofie

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 07-10-02 16:34

Hej Søren

Søren Houlberg wrote:
> jeg kan også udemærket forstå at hunde måske bliver trætte af den samme smag
> hele livet igennem - men er det ikke lidt at menneskeliggøre dem?

Er det naturligt for en hund at spise færdigfoder?
Hunde er opportunister hvad angår mad.

Marianne Feddersen

PS: Dette er ikke skrevet for at starte religionskrigen igen.

Fra : VRI

Dato : 07-10-02 21:21

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Søren

> Er det naturligt for en hund at spise færdigfoder?
> Hunde er opportunister hvad angår mad.

Helt enig Marianne. Hunde er stort set alt ædende og har helt klart en
fornemmelse af hvad de kan lide og hvad de ikke kan lide. Ensartet fodring
er efter min mening en tikkende bombe under vores hundes helbred. Tørfoder
er opfundet for at gøre det let for ejeren ikke for at gøre det mere
spændende/sundt for hunden at spise. Jeg indrømmer blankt, at jeg også
benytter tørfoder, men kun som suplement.

MVH
VRI

Fra : Bjergskoven

Dato : 07-10-02 18:59

Hej

> jeg kan også udemærket forstå at hunde måske bliver trætte af den samme
smag
> hele livet igennem - men er det ikke lidt at menneskeliggøre dem?

Hvorfor er det at menneskeliggøre dem ?

> Anyways: Hvis I har tænkt Jer at skifte mellem foderet - så husk lige, at
> det er begrænset hvad en hundemave kan tåle af pludselige
omstillinger......

Ja hvis man udelukkende fodrer med tørfoder. Men hvis en hund får de
fordøjelses enzymer som den har brug for, så dens mave fungerer optimalt, så
er der absolut ingen problemer i forhold til omstillinger eller variation i
fødeemnerne.De omtalte enzymer findes ikke i tørfoder, men i råt kød.

Hilsen

Merete

Fra : VRI

Dato : 07-10-02 21:18

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Anyways: Hvis I har tænkt Jer at skifte mellem foderet - så husk lige, at
> det er begrænset hvad en hundemave kan tåle af pludselige

Når først hunden er vant til varieret foder, er der ingen problemer med
mavsen.... Det er min erfaring. Det er rigtigt, at hvis hunden kun kører på
tørkost, kan dens mave have svært ved at omstille sig til normalt foder. Vi
benytter selv et tørfoder, men kun som suplement. Hunden får rester (kød,
kartofler, ris div. grønsager -tomat) og så Kalun. Desuden får hun kødben så
tit vi kan få fat i et. Jeg tror helt bestemt, at hunde godt kan blive
trætte af det samme foder. Jeg har hørt om folk, der er gået fra et "dyrt"
til et "billigt" hundefoder, hvor hunden igen har fundet madglæden frem.
(omend kun for en kort tid Til sidst vil jeg ud fra egne erfaringer
sige, at hvis man skifter fra et kvalitets foder til et andet, skulle der
ikke være nogle problemer med hundens mave.

MVH
VRI

Fra : Tkelstrup

Dato : 08-10-02 19:36

Hej alle

(Hvis dette indlæg kommer to gange, må I bære over med mig, men jeg kan
ikke få den til at acceptere indlægget. Jeg sendte det sidst ved
13-tiden....)

Jeg har en Berner Sennen hvalp, hvor vi fra kennel side fik at vide, at
de første 1½ år, var det utrolig vigtigt, at vi fodrede med et tørfoder
specielt til store racer, da hunden ellers vokser for hurtigt i forhold
til knogler og derved kan få problemer med HD.
Her er det da indlysende, at grunden til man skal fodre med dette
tørfoder er, at der er styr på, hvad der er i, og at det er afpasset til
hundens behov. Foderet er godtnok hammerdyrt - 600 kr/15 kg, men det ved
man jo, når man køber hvalpen. Når han er fuldt udvokset skifter vi til
et billigere foder til ca 300 kr/15 kg.

Jeg har erfaret, at alle de kenneler vi har besøgt, bruger tørfoder. Jeg
har konkluderet, at det gør de fleste kenneler. (Hvis dette er forkert,
vil jeg gerne vide det). Hvorfor skulle kenneler vælge at fodre med et
foder, der er dårligt for dyrene? Jeg tror ikke på det er fordi det er
nemmest. De må da ville gøre det, der er bedst for dyrene!!! Og hvorfor
anbefaler de os hvalpeejere at fodre med tørfoder? De har da ingen
økonomiske interesser i det!

Nå men for at komme tilbage til det spørgsmålet drejer sig om - nemlig
at hunden ikke spiser op, så gør vores hund det samme. Han får et par
krus i sin madskål om morgenen, og så går han og småspiser i løbet af
dagen. Jeg synes det er fint nok, for så styrer han selv hvor meget han
vil have. (Han får ikke mere end den anbefalede mængde).
Det er ikke fordi han ikke kan lide det, for han elsker at baske en 1½
l. flaske med tørfoder i rundt i hele huset, og der spiser han med
vellyst det der kommer ud, selvom han har mad til at stå i skålen.

Vi bruger desuden ind i mellem, at blande lidt rest i fra aftensmaden,
men kun en smule. Så skal skålen nok blive tømt, men det er langt fra
hver dag, så han kan ikke bare vente med at spise det til der kommer
noget lækkert i.

Hvis du (Birgit) gerne vil have, at han spiser op hver gang, har vi fået
anbefalet at tage skålen fra ham efter ½ time. Så lærer han hurtigt, at
hvis han ikke spiser med det samme, må han gå sulten rundt indtil der er
mad igen. (Og det tager han altså ikke skade af)

Mange hilsner
Therese

http://www.kandu.dk/

Fra : Bulldog

Dato : 08-10-02 19:36

"Marianne Feddersen" skrev d. 07-10-02 16:09 dette indlæg :
> [...]

> hver aften når han skal spise og det har han været nu i tre år.
> Det er ikke så svært som det lyder og du er velkommen til at maile mig

Jeg tror der er mange der gerne ville vide lidt om hvordan du gør det,
med at lave hundemaden selv.
Kunne du evt poste lidt om det her på siden??

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-10-02 16:02

"Rasmussen" <mortil3@hotmail.com> writes:

> Jeg har købt to sække hundefoder.. Nu er vi ved at være i bund med begge
> sække. Det virker som om hunden er død træt af maden. Når jeg hælder foder
> op til ham, så går han sin vej og gider ikke spise det....

Vores hund spiser det der bliver serveret, piller suppleret med
resterne fra "de riges bord". Han har aldrig "brokket sig", men hvis
man nu tænker lidt på sig selv, så gider man jo heller ikke spise det
samme dag ud og dag ind.

> Mon man skal varierere forderet og så købe mindre portioner... Eller hva...

Hvis han kun får hundefoder, så ville jeg nok gøre det, altså købe
mindre mængder og give ham det ene den ene dag/uge og så det andet den
næste.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : x Vuf x

Dato : 07-10-02 17:40

07 Oct 2002 17:02:02 +0200, Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
>resterne fra "de riges bord". Han har aldrig "brokket sig", men hvis
>man nu tænker lidt på sig selv, så gider man jo heller ikke spise det

De er hunde og ikke mennesker! De vil gerne ha' det samme hver dag,
men tørfoder taber i smag og duft, så du skal købe mindre mængder.
Mine spiser deres fosder hver dag, men man kan tydeligt se forskel
på, om det er fra en nyåbnet pose eller ikke.

Blot mindre poser, hvis ellers han har det godt på det foder, du bruger.

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Jørgen B

Dato : 07-10-02 16:48

Hej

Jeg har samme problem med min schæfer han, diverse tørfoder som jeg servere
om morgen og igen om aften, han går og små spiser hele dag lang,
Jeg kunne godt tænke mig at han spiste op hver gang. ?

Jørgen

Fra : Jørgen B

Dato : 07-10-02 16:59

hej igen

ps. Der er ingen problemer når jeg giver ham, pølser, leverpostejmad, alm.
kød m.m. hunde dåsemad osv. problemet er kun tørfoder.

Jørgen

Fra : x Vuf x

Dato : 07-10-02 17:42

Mon, 7 Oct 2002 17:59:03 +0200, Jørgen B wrote:

>ps. Der er ingen problemer når jeg giver ham, pølser, leverpostejmad, alm.
>kød m.m. hunde dåsemad osv. problemet er kun tørfoder.

Hvor meget sund mad gider ungerne spise,
hvis de får junkfood i løbet af dagen?

Fra : Bjergskoven

Dato : 07-10-02 18:44

> [...]
> sække. Det virker som om hunden er død træt af maden. Når jeg hælder foder
> op til ham, så går han sin vej og gider ikke spise det....

Hej Birgit

Emnet foder er jo oppe i gruppen med jævne mellemrum.
Min holdning er den, at tørfoder er noget møg og jeg forstår godt at
hunden ikke gider æde det.
Tørfoder består af nogle elendige affaldsprodukter, som er varmehandlet og
dermed frarøvet de fleste vitaminer og enzymer. De fleste mærker er fyldt
med diverse tilsætningsstoffer, antioxidanter og fyldstoffer som hunden ikke
har brug for. Du bliver snydt for din egne penge, når du giver din hund
tørkost.
Hvis du vil gøre noget godt for din hund, så skal du lave dens foder selv.
Det er ikke spor svært, men det tager lidt flere sekunder, end at hælde
tørfoder op i en skål

Hilsen

Merete

Fra : Søren Voigt

Dato : 07-10-02 20:56

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message

Først lad mig sige, at jeg har fuld forståelse for, at ikke alle hunde
bryder sig om al slags tørfoder. Og jeg er også ydmyg overfor, at der findes
hunde der hellere vil have menneskemad eller BARF. Alle disse fodertyper er
jo komponeret af mennesker for hunde, og hvorfor skulle alle hunde have sans
for det samme?

> Emnet foder er jo oppe i gruppen med jævne mellemrum.

Ja og hver gang benytter du lejligheden til at starte en efterhånden morsom
vendetta mod tørfoder.

> Min holdning er den, at tørfoder er noget møg og jeg forstår godt at
> hunden ikke gider æde det.

Det er snart feset ind på lystavlen.

> Tørfoder består af nogle elendige affaldsprodukter, som er varmehandlet og
> dermed frarøvet de fleste vitaminer og enzymer.

Hvad mener du med "elendige affaldsprodukter". Kan du ikke sådan helt
konkret forklare hvad Hills og Eukanuba (f.eks.) indeholder af "elendige
affaldsprodukter"?

Jeg har set disse produkter omtalt som "kvalitetsprodukter". Hvad er det
præcist i deres indhold du ikke bryder dig om, og som du kalder
"affaldsprodukter"?

At produkterne er "varmebehandlede".... det er mange banale såkaldt "sunde"
menneskeråvarer da også. Tag mælk f.eks. Det er en kendt måde at holde
bakterievækst nede på.

Endelig kunne det jo være at tilsætningen af vitaminer skete >>efter<<
varmebehandlingen af tørfoderet. smart ikke? Hvorefter
varmebehandlingen umuligt kan have den store skadelige effekt.

> De fleste mærker er fyldt
> med diverse tilsætningsstoffer, antioxidanter og fyldstoffer som hunden
ikke
> har brug for.

Antioxidanter er ikke blot vitaminer, men en række stoffer, der spiller en
stor rolle ved sygdomme - både forebyggende og behandlingsmæssigt - fordi de
kan neutralisere frie radikaler, der hærger vores krop.

Fyldstoffer - hvad er det? Vand? Ben? Jo men netop i BARF er disse såkaldte
"fyldstoffer" overrepræsenterede i forhold til tørfoder. Kan du ikke godt
se, at ordet "fyldstoffer" har en lidt kedelig klang, men at de reelt ikke
er andet end det man gør dem til?

"De fleste mærker". Kan du ikke være lidt mere konkret? Hvad er det for
mærker der tilsætter "diverse tilsætningsstoffer, antioxidanter og
fyldstoffer" Dette udtaler du dig om helt uden at kende det produkt som
Birgit bruger. Du kan ikke slutte at Birgits foder er dårligt ud fra din
meget uvidenskabelige vurdering af "tørfoder" sådan helt generelt.

> Du bliver snydt for din egne penge, når du giver din hund
> tørkost.

En bemærkning som er blevet tilbagevist et antal gange, men som du fortsat
markedsfører. Det er simpelthen ikke korrekt. De gode tørfoderprodukter - og
det er heldigvis langt den overvejende del af markedet - er helt trygge. Det
er god værdi for pengene og du ved præcist hvad din hund har fået.

> Hvis du vil gøre noget godt for din hund, så skal du lave dens foder selv.

Det betyder bare, at du mister kontrollen over næringsværdien af det foder
din hund får. Hvis du har en aktiv brugshund er det potentielt direkte
skadeligt for din hund at fremstille foderet hjemme i køkkenet, da du ikke
længere ved hvad du putter i din hund i form af kalorier, proteiner,
vitaminer etc. Du spiller simpelthen hasard med din hunds liv. Jeg har bedt
om det et antal gange, men du har ikke svaret på det endnu: Hvad er egentlig
deklarationen på det foder du laver selv?

> Det er ikke spor svært, men det tager lidt flere sekunder, end at hælde
> tørfoder op i en skål

Det har intet med tid at gøre. Det handler om, at jeg med mit
tørfoderprodukt ved præcist hvad der serveres for min hund i form af
kalorier, proteiner og vitaminer. Jeg ser på mine brugshunde som
"sportsudøvere", hvor den mindste slinger i kosten kan aflæses som dårlige
resultater.

Jeg hørte i fjernsynet den anden aften, at en undersøglese viser, at ca. 30%
(eller var det 50%) af danske hunde er overvægtige. Måske burde det mane til
besindelse hos dem der fodrer deres dyr uden at have kontrol over hvad der
helt konkret er i hundens mad.

Mit råd til Birgit er:

a) Du skal ikke være tilfreds med foder som din hund ikke kan lide. Find et
nyt kvalitetsfoder og læs deklarationen. Din hund skal have det godt på det
foder du bruger. Det vil sige, at den skal spise med vellyst, være i god
form, den skal have en blank pels og så skal den i det hele taget virke glad
og være velfungerende.

b) Hvis dit nuværende produkt er meget billigt, så se dig om efter et
produkt der er lidt dyrere. Det er godt nok ikke korrekt når nogen påstår at
hjemmelavet mad er billigere. Du kan købe rigtig god kvalitet i tørfoder til
samme pris som hjemmelavet foder. Uden at ville lægge "Bjergskoven" ord i
munden så er jeg nok enig i, at du ikke får bedre hundefoder end det du er
villig til at betale for.

c) Dan dig din egen mening om fodermængde i forhold til din hunds
aktivitetsniveau og ring evt. til foderfirmaet og få en forsikring om, at
den proteinkilde som de deklarerer og den produktionsmetode de bruger er i
overensstemmelse med det som du synes er ok for dig at bruge.

mvh
Søren Voigt

Fra : VRI

Dato : 07-10-02 21:37

"Søren Voigt" <soren_voigt@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvad mener du med "elendige affaldsprodukter". Kan du ikke sådan helt
> konkret forklare hvad Hills og Eukanuba (f.eks.) indeholder af "elendige

Eukanuba nej, men Hils benytter da vegatabilske og animalske biprodukter.
Animalske biprodukter er bl.a. Hove, hud (gerne afkogt) hjerne, blod, næb,
føder, indvolde med indhold m.m. Ikke at sige, at disse produkter ikke er
gode.... Hunden ville ganske givet spise dette i naturen også, men ikke kun
disse produkter. Alle disse produkter er desuden protein opbygget, men hvor
meget protein kan en hund hive ud af en hestehov, eller en afkogt kohud???
Det er dog stadig med i protein oplysningen på producentens pose.

> Jeg har set disse produkter omtalt som "kvalitetsprodukter". Hvad er det
> præcist i deres indhold du ikke bryder dig om, og som du kalder
> "affaldsprodukter"?

Hvem omtaler dem som kvalitets produkter??? Det er jo producenten selv. At
div. dyrlæger anbefaler foderet til stakler der kommer ind med alergiramte
dyr...... tja det gør ikke meget for kvaliteten, heller ikke af vores
dyrlæger

> At produkterne er "varmebehandlede".... det er mange banale såkaldt
"sunde"
> menneskeråvarer da også. Tag mælk f.eks. Det er en kendt måde at holde
> bakterievækst nede på.

Ja god point, men mælk skal jo ikke stå åbent i stuetemperatur en måned. Du
skal jo tænke på, at det er et fedt og kødprotein produkt du har stående
der.

> Endelig kunne det jo være at tilsætningen af vitaminer skete >>efter<<
> varmebehandlingen af tørfoderet. smart ikke? Hvorefter
> varmebehandlingen umuligt kan have den store skadelige effekt.

Vitaminer bliver ganske rigtigt tilsat efter varmebehandlingen. Vitamin E &
C, for at forhindre fedtet i at harske. Nogle fabrikanter af mere tvivlsom
karakter bruger dog kemiske stoffer som BHA og BHT, som er mistænkt for
imunforsvars nedsættende og kræft dannende. Disse produkter er forbudt i
menneskemad. Varmebehandling øger aske indholdet i foderet, og det kan
hunden altså ikke rigtigt bruge til noget.....

> [...]
> se, at ordet "fyldstoffer" har en lidt kedelig klang, men at de reelt ikke

God point igen, men du ved jo ikke hvad det er for fyldstoffer der bruges i
dit tørfoder vel..?? Det kan jo være opfej fra kornsiloen....

> [...]
Det
> er god værdi for pengene og du ved præcist hvad din hund har fået.

Ikke enig!!! Du ved aldrig præcis hvad din hund har fået. Du ved dog heller
aldrig præcis hvad du selv har fået, når du køber mad til dig selv vel. At
det er langt den overvejede del af markedet der er gode
tørfoderprodukter...??? Det må du føre noget bedre bevis for. Jeg mener helt
klart at langt det meste tørfoder på det danske marked er mere end
suspekt... Læs blot i sparsomme deklarationer på foderet og se så hvor meget
af det junk der bliver solgt...

> [...]
> om det et antal gange, men du har ikke svaret på det endnu: Hvad er
egentlig
> deklarationen på det foder du laver selv?

Sluder!!

> [...]
> kalorier, proteiner og vitaminer. Jeg ser på mine brugshunde som
> "sportsudøvere", hvor den mindste slinger i kosten kan aflæses som dårlige

Ja ja den har vi hørt før *GGG*

> [...]
> foder du bruger. Det vil sige, at den skal spise med vellyst, være i god
> form, den skal have en blank pels og så skal den i det hele taget virke

Enig!!

> [...]
> den proteinkilde som de deklarerer og den produktionsmetode de bruger er i
> overensstemmelse med det som du synes er ok for dig at bruge.

Ikke et angreb Søren, blot min mening

MVH
VRI

Fra : KT

Dato : 07-10-02 23:31

"VRI" <vri.k9@ofir.dk> wrote in message >

> [...]
> stoffer som BHA og BHT, som er mistænkt for imunforsvars
> nedsættende og kræft dannende. Disse produkter er forbudt i

Hejsa.

Lige et lille pip her fra mig ang. det med BHA & BHT. Jeg vælger nemlig selv
altid foder, som ikke er tilsat ovenstående, men fik i sin tid at vide af
min kemilærer, at i USA blev (bliver?) BHA & BHT-holdige piller solgt som
"livsforlængende middel".........til mennesker! Det morede han sig meget
over!

Mvh. Line

Fra : Bjergskoven

Dato : 07-10-02 23:16

Hej Søren

> Ja og hver gang benytter du lejligheden til at starte en efterhånden
morsom
> vendetta mod tørfoder.

For min skyld må du gerne kalde det en vendetta.Min holdning til tørfoder er
blevet til, efter at jeg selv i masser af år har brugt diverse
tørfodermærker og efter at jeg i flere år har undersøgt og læst alt
tilgængeligt materiale om hundefoder,produktionsmetoder og ernæring af både
mennesker og dyr.

> Det er snart feset ind på lystavlen.

Ja det er muligt at den er feset ind på din lystavle, men der kommer jo
stadig nye læsere i gruppen, som også gerne vil diskutere foder.

> Hvad mener du med "elendige affaldsprodukter". Kan du ikke sådan helt
> konkret forklare hvad Hills og Eukanuba (f.eks.) indeholder af "elendige
> affaldsprodukter"?

Prøv du at gå ind på Hill´s egen side og læs om indholdet i deres produkter.
Du vil erfare at forskellige kornprodukter, soya og biprodukter fra kylling
bl. a. er de dominerende ingredienser. Biprodukter er de produkter,der er
tilbage af et emne, når dette er blevet lavet til mennskeføde. For
kyllingers vedkommende drejer dette sig om næb kløer, fjer,tarme uudviklede
æg osv. Døm selv om du synes dette er et elendigt affaldsprodukt eller en
højkvalitets ingrediens i Hill´s foder.

Hunde har ingen glæde af kornprodukter i ernæringsmæssig henseende, så hvede
er en komplet unyttig komponent i foderet, men det fylder.

> Jeg har set disse produkter omtalt som "kvalitetsprodukter".

Ja selvfølgelig har du det. Der er jo ingen foderfabrikanter, der vil
reklamere med at deres foder er noget møg. Alle foderfirmaer er ved at træde
hinanden over tæerne, for at fortælle forbrugeren, hvor fantastisk netop
deres foder er.
Det er jo et enormt marked og i den sammenhæng er lille Danmarks 500.000
hunde bare en dråbe i havet. Det anslåes at der i USA er 55 millioner hunde,
så Hill´s og Eukanuba har et kæmpemarked for deres produkter.
Det er fantastisk let at omtale produkter som kvalitetsprodukter, men hvem
er det egentlig der omtaler produkterne på denne måde ?
Ofte dem, som har en kommerciel interesse i dette. Feks. dyrlægerne som
sælger det.

Hvad er det
> præcist i deres indhold du ikke bryder dig om, og som du kalder
> "affaldsprodukter"?

Jeg kalder stort set alle ingredienser i tørfoder for affaldsprodukter.hvis
du tror at der er et eneste foderfirma der producerer hundefoder med
ingredienser, der er godkendt til menneskeføde, så tager du meget fejl.
Alt kød i foderet er biprodukter.Et foder med "kylling" indeholder Ikke
kyllingebryst eller kyllingelår. Det indeholder de ovenfor nævnte del af en
kylling og afkogt kyllingefedt, kyllingevand, kyllingebrusk osv.
Og sådan er det også med lam, vildt osv.
Det er simpelthen for dyrt at bruge menneskeføde til hundemad.

> At produkterne er "varmebehandlede".... det er mange banale såkaldt
"sunde"
> menneskeråvarer da også. Tag mælk f.eks. Det er en kendt måde at holde
> bakterievækst nede på.

Ja det er det, men her taler vi om den såkaldte ekstruderingsproces, hvor
alle ingredienser koges og under højt damppres formes til kugler og flager.
denne proces eliminerer de fleste vitaminer og enzymer, der måtte findes i
produktet. Det er en kendt sag, at hvis man koger grøntsager, så forsvinder
de værdifulde vitaminer.

> Endelig kunne det jo være at tilsætningen af vitaminer skete >>efter<<
> varmebehandlingen af tørfoderet. smart ikke? Hvorefter
> varmebehandlingen umuligt kan have den store skadelige effekt.

Ja det er netop det der sker. man er nødt til at tilsætte vitaminer
bagefter, for at foderet dog kommer til at indeholde nogle vitaminer.
Ang. den skadelige effekt, så siger jeg ikke at selve varmebehandlingen er
skadelig, den afstedkommer bare et fuldstændigt værdiløst udkogt produkt,
som for at have nogen værdi, må tilsættes vitaminer og mineraler bagefter.
Lidt ligesom hvis du spiser et blomkålshoved, der har kogt i en time. Det
tager du ingen skade af, men du får heller ingen gavn af det i
> [...]
de
> kan neutralisere frie radikaler, der hærger vores krop.

Ja når du taler om antioxidanter, der bruges til mennesker og sælges i
Matas.
De antioxidanter der tilsættes hundefoder er forbudt i menneskeføde og det
er der jo en grund til.Man ved at disse stoffer (BHT ,BHA og Ethoxyquin) har
forårsaget lever og nyreskader samt fosterskader hos forsøgsdyr. Men det er
altså OK at bruge dem i hundefoder. Iøvrigt kan disse stoffer godt
forefindes i foderet, hvis de er tilsat ingredienserne INDEN foderfabrikken
modtager dem. Foderfabrikanten er ikke forpligtiget til at oplyse om
tilsætning af stoffer, de ikke selv har foretaget.
Nogle foderfirmaer er så begyndt at bruge de "naturlige" antioxidanter,
såsom E vitamin. Problemet med disse vitaminer er, at de har en relativt
kort levetid i en åbnet sæk foder.

> [...]
> se, at ordet "fyldstoffer" har en lidt kedelig klang, men at de reelt ikke

Hvad er fyldstoffer i BARF ?

Når jeg taler om fyldstoffer, så mener jeg stoffer, som ikke har nogen
næringsmæssig eller anden værdi i foderet.
Såsom slutprodukter fra kornindustrien (agner, frøkapsler,)
fjer, næb, klove hove osv

> "De fleste mærker". Kan du ikke være lidt mere konkret? Hvad er det for
> mærker der tilsætter "diverse tilsætningsstoffer, antioxidanter og
> fyldstoffer"

Eukanuba, Hill´s, Pedigree for bare at nævne 3.

Dette udtaler du dig om helt uden at kende det produkt som
> Birgit bruger. Du kan ikke slutte at Birgits foder er dårligt ud fra din
> meget uvidenskabelige vurdering af "tørfoder" sådan helt generelt.

Jeg ved hvordan tørfoder bliver lavet, og hvad det indeholder og jeg ved
hvad en hund har brug for i ernæringsmæssig henseende,så derudfra er jeg
kommet med mine kommentarer.
Hvordan vurderer du iøvrigt om et tørfoder er et kvalitetesfoder ?

> [...]
Det
> er god værdi for pengene og du ved præcist hvad din hund har fået.

Hvordan ved du det ?

I alle sammnehænge er vi forbrugere nødt til at være på vagt og stille
spørgsmål til de produkter vi køber. Der bliver svindlet med masser af ting
og vi bliver snydt igen og igen. Det er derfor forbrugerklagenævnet har så
forbandet travlt.
Hvad får dig til at tro, at hundefoderfabrikanterne er ærlige og reelle ?
Du kan ikke engang købe en hamburgerryg i supermarkedet og være sikker på at
den ikke er pumpet fuld af vand og bøfferne du køber kan stamme fra en
kosher slagtet ko, men det må ikke stå på pakken !!

> Det betyder bare, at du mister kontrollen over næringsværdien af det foder
> din hund får.

Jeg må sige at du har en forbløffende tiltro til din omverden.

> [...]
> længere ved hvad du putter i din hund i form af kalorier, proteiner,
> vitaminer etc. Du spiller simpelthen hasard med din hunds liv.

Jeg kunne sige det samme om dig der giver din hund tørfoder !!

Det er et faktum at en af de største dødsårsager blandt hunde i vor tid er
kræft. Flere og flere hunde lider af allergier. Hvorfor ?
Jeg mener det er nærliggende at kigge på det foder vi tilbyder vores hunde.

Jeg må endnu engang undre mig over hvordan du evner at "fodre" dig
selv.Hvordan kan du overhovedet være sikker på at du får dækket dit
vitaminbehov, proteinbehov osv. ?

Jeg har bedt
> om det et antal gange, men du har ikke svaret på det endnu: Hvad er
egentlig
> deklarationen på det foder du laver selv?

Jeg går ud fra at du med deklaration mener, hvilker emner jeg bruger i mit
foder og hvad indholdet at vitaminer, mineraler, proteiner osv. er ?
Jeg har tidligere svaret dig, at jeg kan fremstille et hvilket som helst
indhold af diverse stoffer, alt efter hvad mine hunde har brug for.
Vitamin og mineral og enzym forbruget er konstant for en voksen hund med et
jævnt energiforbrug. Hvis mine hunde skal yde en præstation, ændrer jeg
sammensætningen af mit foder.Hvis min tæve er drægtig, laver jeg foderet
specielt til hende.
Det er kun et spørgsmål om, at vide hvad de enkelte ingredienser indeholder
af forskellige stoffer, vide hvad hunde har brug for og så lave det.
Det er altså ikke forbeholdt foderfabrikanter, at kunne finde ud af dette.

> [...]
> kalorier, proteiner og vitaminer. Jeg ser på mine brugshunde som
> "sportsudøvere", hvor den mindste slinger i kosten kan aflæses som dårlige

Ja men det er jo her vores vande skilles. Jeg tror modsat dig, ikke på ,at
jeg nøjagtig ved hvad min hund får ved at give den tørfoder. Jeg tror på at
jeg får det at vide som producenten ønsker jeg skal vide,men ikke det reelle
indhold.(feks. er det kun tilladt at deklarere de tilsatte vitaminer, IKKE
dem der findes naturligt i råvarerne Og der er kun ganske få mineraler skal
deklareres)
Når der på posen står kyllinge biprodukt-hvad tror du så det er ?
Og ang. de dårlige resultater,kan det så ikke skyldes mange andre faktorer
end ubalance i dit tørfoder ?

> [...]
til
> besindelse hos dem der fodrer deres dyr uden at have kontrol over hvad der

Jamen hvis 50 % af de danske hunde er overvægtige, så må det skyldes at folk
fodrer forkert med tørfoder idet der er langt flere der fodrer med tørfoder
ned med hjemmelavet mad. Så det med kontrollen over hvad der er i hundens
mad...det holder vist ikke helt.

Hilsen

Merete

Fra : Helle Jensen

Dato : 08-10-02 10:21

Hej Merete

> [...]
> du tror at der er et eneste foderfirma der producerer hundefoder med
> ingredienser, der er godkendt til menneskeføde, så tager du meget fejl.

Nu har jeg lige været inde og tjekke Oliver's hjemmeside, som jeg selv fodre
med. Her står der, at produktet ikke indeholder animalske biprodukter, men
kød der er godkendt til menneskeføde. Er det så falsk reklame? Kan de
virkelig komme afsted med at skrive det uden at det er rigtig? For kan de
det, ja så er det alarmerende.

Venlig hilsen

Helle Jennsen

Fra : Søren Voigt

Dato : 08-10-02 22:15

"Bjergskoven" <info@bjergskoven.dk> wrote in message

Hej Merete,

> [...]
> af forskellige stoffer, vide hvad hunde har brug for og så lave det.
> Det er altså ikke forbeholdt foderfabrikanter, at kunne finde ud af dette.

Jeg håber stadig at jeg kan få dig til at svare på dette enkle spørgsmål:
Hvad er indholdet af kalorier, proteiner, vitaminer, kulhydrater og vand i
den portion mad du serverede for din hund her til aften?

med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : Bulldog

Dato : 08-10-02 20:48

Jeg vil bare bifalde det som Søren Voigt har skrevet her på siden.
Vi har en Border Collie som vi bruger til Agility og lydighed og vi er
lige startet op på får, med ham.
Det er MEGET vigtigt at man sørgen for at hunden får alt hvad den har
brug for i sin kost, er man sikker på dette, så er det lige meget hvad
man fodre med. Laver man hundemad selv, så er det som Søren Voigt siger,
man har ingen kontrol med det.
Vores hund er meget aktiv og har en høj forbrænding hvilket gør at vi er
nød til at være helt sikre.

Hvis der er nogen der er i tvivel om hvordan en Border Collie ser ud, så
prøv her http://www.tweed.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Winther

Dato : 08-10-02 07:55

> [...]
ikke
> har brug for. Du bliver snydt for din egne penge, når du giver din hund

Gad vide hvor mine schæferes blanke pels og energi kommer fra, de får nemlig
kun tørfoder.... Jeg har stor respekt for dem der fodrer efter Barf, men
mener det er de færreste som har indsigt til at gøre det på en fornuftig
måde, især i vækstperioden.

Der er selvfølgelig forskel på tørfoder, jeg kunne aldrig drømme om at købe
i brugsen, men på den anden side mener jeg ikke der er grund til at give 700
for 15 kg, når de nu fungerer godt på foder til 300 for 15 kg. At der er
brusk og for os mennesker, affaldsprodukter i, det kan jeg ikke tage mig af,
så længe mine hunde synes det er delikatesser.
At der er brodne kar, det er sikkert, kender en losseplads som modtog en
større mængde poser fra dansk produceret hundemad, mon ikke det var fordi
det er pakket om i nye poser med ny datomærkning?....

Og hvad er det så lige vi selv fylder i hovedet...
Spiser vi ude, har vi heller ikke garanti for at kokken ikke har spyttet i
maden eller tisset i kaffen.

Den sidste gyser jeg har hørt om fra absolut pålidelig kilde;
En større svinefarm i nærheden fik normalt deres selvdøde grise hentet af
DAKA. De bliver kontaktet af DAKA, som var blevet noget knotne over, at der
ingen døde grise var at finde, når der var ringet efter dem. Men hvor var så
grisene?. Der blev stillet overvågningskameraer op, og tyvene blev afsløret.
Det viste sig at være folk med tilknytning til en pizzaria i den nærliggende
by. Èn ting er helt sikkert, jeg skal aldrig mere på pizzaria i den
pågældende by. - Og så den varme sommer vi har haft....

Vh. Winther

Fra : Rasmussen

Dato : 08-10-02 19:48

Hold da op, sikke en lang tråd jeg var årsag til..

Tak for alle svarene.

Min hund spiser Eukanuba. Og jeg tror på den med at posen måske har været
åbnet for længe. Jeg har det stående i en kæmpe stor spand, og det er også
længe siden jeg købte det, for jeg købte 30 kilo på een gang.

Men jeg har erfaret at hunden er helt rundtosset efter at få noget "rigtig"
mad. Jeg tror jeg vil forsøge mig med at give den resterne fra "de riges"
bord, og så suplere med tørkosten. I dag har jeg godt nok købt 3 kilo i
Føtex. Det hedder Paw Knas, hmm det var han heller ikke vild med.

Men lad ham slikke tallerkener rene når vi har spist, Uhhm det er noget han
kan bruge.

hele problemet ligger jo i at man tror at hvis han får sin tørkost fra
Eukanuba, så får han alt hvad han skal ha´af vitaminer mv, det gør han jo
ikke hvis han bare får lidt rester.

Jeg kunne tænke mig at få et par opskrifter på hjemmelavet hundemad, men det
skal ikke være alt for ulækkert.... Ja, jeg er klar over at jeg ikke skal
spise det selv, men har ikke lyst til at stå og koge alt muligt affaldskød.

Mange hundehilsener fra Birgit
Mange hilsener fra Birgit

Fra : x Vuf x

Dato : 08-10-02 21:02

Tue, 8 Oct 2002 20:48:27 +0200, Rasmussen wrote:

>Hold da op, sikke en lang tråd jeg var årsag til..

Hvis alle herinde skrev, hvad de bruger, blev den endnu længere.

> [...]
>spise det selv, men har ikke lyst til at stå og koge alt muligt affaldskød.

Jeg siger altid til folk, har I kun 1 hund, så giv den, hvad I selv spiser,
og HUSK så vitaminpiller og kalk med D-vitamin. En gang om ugen en rå
æggeblomme. Endelig ikke hviden! Det kan du lave kyskager af.
Måske også lidt madolie.