Kablers impedans
Fra : Ukendt

Dato : 07-10-02 14:42

Hejsa,

Jeg søger en faglig/teknisk forklaring på kabler impedans.

Jeg har snakket med min faglærer på mit uddannelsessted (el-lærling), om
emnet impedans på netkabler, men vi fandt ikke frem til en
tilfredsstillende løsning.

Et normalt el-kabel har en impedans, der opgives i ohm/km, men jeg
syntes ikke det giver den samme mening for et signal kabel som
f.eks.RG-57 på 75ohm eller PDS kabler på 100ohm. Hvordan forståes de
100ohms impedans på et PDS kabel? Ligger de 100ohm et sted, f.eks. over
en given afstand, eller skal de forståes som en impedans "værdi" der
skal være tilstede, ved det frekvensområde hvori kablet "virker"(tm).
En ISDN installation skal svjv. også have en impedans på 50ohm (correct
me if...).

- Man kan som eks. problemfrit køre antennesignaler (75ohm)over et PDS
kabel (100ohm) på kortere afstande, men skal de virke "ordentligt"(tm)
bruger man en balun der omsætter fra de 75ohm til 100ohms impedans.

Tillægsspørgsmål: Hvad indeholder en balun af komponenter i dette
tilfælde så?

.... og hvad med baluner til f.eks. TP -> coax netværk?!

Mvh
Martin