tandbørstning og helvede
Fra : Gitte J. Lock

Dato : 07-10-02 09:52

Ja, nu er jeg jo begyndt at børste Sambas tænder - indtil videre med en blød
fingerspids med aloe-tandpasta på - og jeg må sige, det er et helvede.
Hun hader det... hun kryber og ruller sig sammen som et pindsvin. Hun blir
så bitte-lille, og forsøger at gemme sit hoved i min mave... det er så
grusomt synd for hende! Dyrlægen sagde jeg skulle gøre det i det små med en
fingerspids - så Samba vænner sig til berøring på tænderne - og med tiden
skulle det så gøres med en lille børnetandbørste...
Mon vi nogensinde når dertil?
Hun tager ikke imd godbidder fra mig bagefter, og siden tandbørstningen
startede, har hun sovet i klatretræet hver nat - hun sover ellers ALTID på
min dyne!
Suk - det skal jo gøres, men hvorfor skal det dog være hende så meget imod?
Freja finder sig stille og roligt i det - hun lød ellers altid som en
frustreret rotweiler førhen, når vi forsøgte at røre hendes tænder...
Arghhh....
-Gitte

Fra : Denise

Dato : 07-10-02 10:48

Hej Gitte
Åh hvor er det er synd for den lille mis. Jeg går ud fra at det er gummerne
der gør ondt, men har du fået at vide at du skal gøre det, så skal du vel.
Hvis det var smagen kunne du jo skifte til tandpasta med lever eller
kyllingesmag.
Kan det være tandpastaen svier, savler hun bagefter ? Skal man ikke først
begynde på det, når penicillinen har taget hævelserne ? Jeg synes du skal
fortælle dyrlægen hvordan hun har det, når du gør det. Hvis det måske ikke
hjælper alligevel, såå.
Vores tidligere Coriander døjede også med rødt tandkød og var på penicillin
2-3 gange om året, Antirobe Vet kapsler som er specielt gode til gummer og
mundhule, men tandstenene klarede jeg selv, det var kun tandkødet der var
problemet, og på ham var det arveligt tror jeg.
God bedring til den lille mis.
Hilsen Denise

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 07-10-02 12:41

Hej Denise
Ja, jeg må hellere snakke med dyrlægen igen... og jo, her er det også kun
gummerne, der er problemet. Hun havde stort set ingen tandsten overhovedet -
kun lidt plak - men alt tandkødet er rødt og hævet... her er det vist også
arveligt, medmindre vores lille sortemis fejler et og andet, som altså
svækker imunforsvaret... nu da det gudskelov ikke var FAIDS eller FELV går
jeg og frygter at hun måske bærer på en anden virus...
Det er en helt speciel tandpasta med Aloe Vera, som jeg skal bruge... så vi
kan ikke så godt skifte tandpasta.
Potedask fra Sambamissen...
-Gitte

Fra : Denise

Dato : 07-10-02 12:53

Hej Gitte
Ja, prøv og spørg om det hævede tandkød ikke skal være faldet først, altså
efter en penicillinbehandling.
For at gnubbe på noget hævet tandkød synes jeg ikke lyder smart, måske smøre
det forsigtigt, uden næsten at røre det, ville jeg bedre kunne forstå, men
jeg er jo heller ikke dyrlæge. Man kan jo også bruge klorhexidrin (altså
mundskyllen) på en vatpind. Det er det samme vi kan bruge, hvis vi har et
sår eller andet i munden.