Laserknive
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-10-02 22:06

Er laserknive rent faktisk skærpet v.hj.a. laser, eller er det blot et af de
sædvanlige reklamefif? Ikke at jeg tror de er bedre hvis de e r laserslebne,
er bare nysgerrig.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Weis

Dato : 07-10-02 08:18

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> [...]
et af de
> sædvanlige reklamefif? Ikke at jeg tror de er bedre hvis de e r

Er det ikke disse knive med relative fine "grillskær"?
De er overhovedet ikke skærpet og de kan ikke skærpes. De kan heller
ikke skære, idet de flår alt over.

mvh
Peter

Fra : Søren

Dato : 07-10-02 11:03

Hej Peter,

> Er det ikke disse knive med relative fine "grillskær"?
> De er overhovedet ikke skærpet og de kan ikke skærpes.

Sagtens... Ingen kniv modstår en carborundumsten ;)

> De kan heller ikke skære, idet de flår alt over.

Til nogle materialer er det en fordel _ikke_ at finpolere æggen (altså kun
slibe på en forholdsvis grov sten).

--

Venlig hilsen,
Søren

Fra : Peter Weis

Dato : 07-10-02 16:45

"Søren" <Look@iNO-SPAMt.dk> wrote in message
> Hej Peter,

> Sagtens... Ingen kniv modstår en carborundumsten ;)

Men så er det vel ikke længere Laser-knive

> Til nogle materialer er det en fordel _ikke_ at finpolere æggen
(altså kun
> slibe på en forholdsvis grov sten).

Det princip bruger jeg også til flere af mine knive. Men der er dog et
stykke fra en grov sten til disse rædselsknive som jeg har stået
overfor et par gange i lånte sommerhuse.

mvh
Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-10-02 22:22

Peter Weis <p.weis@email.dk> skrev i en news:ansa61$af0$1@sunsite.dk...

> [...]
> stykke fra en grov sten til disse rædselsknive som jeg har stået
> overfor et par gange i lånte sommerhuse.

Mener de er ret skarpe, men ofte med for tyndt blad, der gør dem uegnede til
andet end tomater eller franskbrød. Her er deres savtakkede slibning en
fordel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 08-10-02 09:29

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> Mener de er ret skarpe, men ofte med for tyndt blad, der gør dem uegnede til
> andet end tomater eller franskbrød. Her er deres savtakkede slibning en
> fordel.

De er O.K. til tomater og agurker, men håbløse til kød (de flår det i
stedet for at skære det) og ikke specielt gode til brød (krummerne har
det med at sætte sig i rillerne). Jeg foretrækker langt et
almindeligt bølgeskær til brød, tomater og agurker, og et glat skær
til kød og andre grøntsager (f.eks. løg), specielt hvis de skal hakkes
(det er ikke så nemt med bølgeskær).

En ting, som de har en vis fordel til, er hårdtfrosne varer, da de kan
save sig igennem disse, hvilket hverken glatte eller bølgeskærede
knive er særligt gode til. Men det er som regel en bedre ide, at tø
varerne (delvist) op inden de skæres.

   Torben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-10-02 11:20

"Torben Ægidius Mogensen" <torbenm@diku.dk> wrote in message
> stedet for at skære det) og ikke specielt gode til brød (krummerne har
> det med at sætte sig i rillerne). Jeg foretrækker langt et

Det har jeg nu aldrig oplevet...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 09-10-02 21:30

Torben Ægidius Mogensen skrev:
> Jeg foretrækker langt et almindeligt bølgeskær til brød

Franskbrød med sprød skorpe har det blot med at smide krummer af sig i
stor stil.

Har du nogensinde prøvet at skære franskbrød med en rigtig (!) skarp
bredbladet kniv?

Hvis man filer 2-3 gange frem og tilbage inden man lægger tryk på (for
at komme gennem skorpen), kan man næsten helt undgå krummer!

-------
Tomas

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 10-10-02 00:38

Tomas Christiansen wrote:
> Hvis man filer 2-3 gange frem og tilbage inden man lægger tryk på (for
> at komme gennem skorpen), kan man næsten helt undgå krummer!

Jeps. Der er intet så godt som ½mm tynd skive franskbrød

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 10-10-02 15:54

Jakob Møbjerg Nielsen skrev:
> Jeps. Der er intet så godt som ½mm tynd skive franskbrød

Man kan jo altid lægge 40 stykker af dem sammen bagefter (med smør
imellem), og så en helfed ost og syltetøj ovenpå!

-------
Tomas

Fra : Peter Weis

Dato : 08-10-02 14:48

> [...]
uegnede til
> andet end tomater eller franskbrød. Her er deres savtakkede slibning

De er altså ikke ret skarpe og de kan ikke skære; de flår.
Prøv at skære tynde skiver pålær med sådan en laser-fidus. Det er
stort set umuligt fordi de river den tynde skive i stykker. Med en
skarp kniv er det ganske nemt at skære lige så tyndt eller tyndere end
slagterens pålægsmaskine.
Når så savtakæggen er slidt ned - den belastes jo ret hårdt - så er
den meget besværlig at få noget brugbart ud af igen. Stålkvaliteten er
formodentlig så ringe at man ikke kan få den gjort skarp, hvilket
betyder at savtakkerne skal genetableres.

mvh
Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-10-02 22:15

Peter Weis <p.weis@email.dk> skrev i en news:anunm1$5a9$1@sunsite.dk...

> [...]
> formodentlig så ringe at man ikke kan få den gjort skarp, hvilket
> betyder at savtakkerne skal genetableres.

De fås i flere kvaliteter, nogle med 25 års garanti. Jeg har heller ikke
noget behov for typen. Og med lange tynde blade der skal skære i frostvarer,
kan man komme grueligt galt afsted.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen