Dyrlægebesøg & den slags..
Fra : Thomas

Dato : 06-10-02 22:24

Jeg skal ha' min gamle kat slæbt til dyrlægen til et "service-eftersyn". Er
der nogen her der ved, hvor meget det koster at få renset ører & tænder +
div. ? Mit andet spørgsmål er: Min kat "sukker" nogle gange højt & man kan
høre den trækker vejret nu & da. Er det fordi den er for tyk( det synes jeg
jo ikke den er), er gammel (ca.13-14 år) eller noget helt andet?
Håber nogen kan behjælpe min uvidenhed.

Thomas

Fra : Camilla Scharff

Dato : 06-10-02 22:30

"Thomas" <Nowhere@tobefound.com> skrev...

Hej Thomas

> [...]
Er
> der nogen her der ved, hvor meget det koster at få renset ører & tænder +

En konsultation koster sådan ca. 300 kr., nogle lidt billigere, andre lidt
dyrere... Ved et almindelig check bliver han efterset på alle leder kanter
(øjne, ører, tænder, "følt igennem" og lyttet på hjerte og lunger) og
sædvanligvis bliver katten også vaccineret (det skal den faktisk hvert
år....). Tandrensning indgår som sådan ikke i det almindelige check, for en
*rigtig* tandrensning indebærer, at man er nødt til at lægge katten i
narkose - men dyrlægen checker selvfølgelig lige om der skulle være
problemer med bisserne, og måske - hvis katten er meget sød og rar - kan der
fjernes noget tandsten uden bedøvelse.
Dyrlægen giver naturligvis besked på, om der er noget, som skal ordnes - og
så får du tid til det senere.

> [...]
jeg
> jo ikke den er), er gammel (ca.13-14 år) eller noget helt andet?

13-14 år betyder, at katten er en "ældre" herre, og dermed følger naturligt
alderdomstegn - sukken behøver dog ikke at være et af dem, det er der bare
nogle katte som gør Det kan være overvægt - men det kan dyrlægen bedre
fortælle dig, for man skal ligesom kunne se og føle på katten for at afgøre,
om den er normal vægtig eller hvad.

Held og lykke ved 50.000 km-eftersynet

Mvh. Camilla

Fra : Thomas

Dato : 06-10-02 22:56

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bedre
> fortælle dig, for man skal ligesom kunne se og føle på katten for at

Hej Camilla.
Nu ved jeg godt at jeg lyder som alletiders dumme ejer, når jeg ikke ved ret
meget om dyrlægebesøg. Tak for dine gode svar :) Det er sådan at min far
havde katten før mig & jeg har ikke skullet ta' den til dyrlægen før, derfor
alle mine spørgsmål. Altså, den har det generelt godt, specielt når jeg
tænker på hvor gammel den egentlig er. Jeg har så bare lagt mærke til det
med vejrtrækningen efter at ha' læst om det ( men der stod ikke hvad det var
resultatet af) & det samme mht. ørerne, hvor den klør sig tit/ryster på
hovedet. Jeg har det nok bare værre, om muligt, med dyrlæger end med alm.
læger. Jeg er bange for at der skal være noget galt med den, så jeg får den
der " det er nok for kattens bedste, hvis..." & det ville jeg ikke rigtig
kunne ta' så godt, når den har det fint hjemme hos mig.
Et sidste spørgsmål: Bestiller man tid til sådan noget her eller møder man
bare op?

Thomas

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 06-10-02 23:09

"Thomas" <Nowhere@tobefound.com> skrev i en meddelelse

> Et sidste spørgsmål: Bestiller man tid til sådan noget her eller møder man
> bare op?

Det er lidt forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge.
Vores dyrlæge har åben konsultation mandag eftermiddag hvor man bare kan
møde op, de andre dage skal man bestille tid.

For din egen skyld så bestil tid, det er TRÆLST at sidde og glo i et
venteværelse, som sjovt nok ALTID er fyldt med store hunde *G* (Har folk
slet ikke SMÅ hunde mere?) og somme tider kan man risikere at sidde der en
time eller mere. Og tiden går med 1/4 hastighed sådan et sted

Men ellers held og lykke med eftersynet.

Hilsen
Lisbeth
--
http://cutiecats.dk ~ Verdens sødeste katte
http://trekkiegrrrl.tripod.com ~ 3D grafik & WWP

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 07-10-02 07:12

> resultatet af) & det samme mht. ørerne, hvor den klør sig tit/ryster på
> hovedet.

Har den noget der ligner sort sandt i ørene???? det kan være øre mider de
kan fjernes med et dryp loppemiddel Frontline

> Et sidste spørgsmål: Bestiller man tid til sådan noget her eller møder man
> bare op?

Man bestiller tid ellers har dyrlægen sikkert ikke tid når du kommer

Sanne

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-10-02 07:18

Sanne Schmidt wrote:

> Har den noget der ligner sort sandt i ørene???? det kan være øre
> mider de kan fjernes med et dryp loppemiddel Frontline

Jeg vil absolut fraråde Frontline i ørerne !
Det er skrappe sager og det gør ondt på katten og kan give irritation.
Der findes flere forskellige slags øredråber mod øremider, men dem
skal man have hos dyrlægen, som også kan give en insprøjtning mod
miderne.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 07-10-02 07:44

> [...]
> Der findes flere forskellige slags øredråber mod øremider, men dem
> skal man have hos dyrlægen, som også kan give en insprøjtning mod

Dyrlægerne bruger selv frontline det er der jeg har rådet fra

Sanne

Fra : Helle Andersen

Dato : 07-10-02 09:03

Sanne Schmidt wrote:

> Dyrlægerne bruger selv frontline det er der jeg har rådet fra

Ikke de dyrlæger jeg benytter Jeg har set nogle meget røde og
irriterede katte ører pga. Frontline, så derfor synes jeg bestemt ikke, at
det er nogen god idé.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 07-10-02 10:57

> irriterede katte ører pga. Frontline, så derfor synes jeg bestemt ikke, at
> det er nogen god idé.

Okay jeg har aldrig set det i brug.

Sanne

Fra : Thomas

Dato : 07-10-02 12:36

"Sanne Schmidt" <sanne@silver-heart.dk> skrev i en meddelelse

> Okay jeg har aldrig set det i brug.
>
> Sanne

Okay, jeg vil nok lade dyrlægen afgøre, hvad der skal i ørerne. Men det den
har i ørerne er ligesom bittesmå sorte kugler. Jeg ved ikke hvordan en kats
ørevoks skal se ud, men eftersom den klø'r sig & ryster på hovedet et par
gange om dagen, så skal de ihvertfald renses for et eller andet.

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 07-10-02 12:51

> [...]
> ørevoks skal se ud, men eftersom den klø'r sig & ryster på hovedet et par
> gange om dagen, så skal de ihvertfald renses for et eller andet.

Nu har jeg fået købt mig en luxus transportkasse til den gamle herre. Den
har været vant til at blive proppet ned i en papkasse med et par huller i
(nok ikke noget der frister) & imorgen har jeg så bestilt tid.
Receptionisten sagde at med mindre det var en udekat, så var chancerne for
øremider ikke ret store, men at det jo selvfølgelig kunne være betændelse.
Så må vi se, hvor meget mit dankort skal igennem imorgen..

Thomas

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 07-10-02 12:52

Det lyder umiddelbart som øremider... og så er det i alt fald værd at få
behandlet.
Held og lykke med tjekket... håber for dig at din kat tager dyrlægelugten
bedre end vores Freja, for ellers kommer du til at rengøre transportkasse
imorgen...med tøjklemme på næsen
-Gitte

Fra : Denise

Dato : 07-10-02 12:58

Hej Thomas
Ja, det har hun vist ret i. Lad os vide resultatet, godt du får gjort noget
ved det.
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 07-10-02 12:45

Hej Thomas
Ørevoks på en kat er lyst og fedtet. Tørt sort ørevoks er jo nok øremider.
Det plejer vist at være nemt at komme af med, hvis man altså ikke venter alt
for længe. Dyrlægen renser øret og drypper noget i, som jeg ikke kan huske
hvad hedder, men det er IKKE frontline. Det skal jo helst behandles hurtigt,
for det kan udvikle sig til øregangsbetændelse og er vist ret smertefuldt
for katten.
Hilsen Denise