Intel 850 chipset!
Fra : Peter Olesen

Dato : 06-10-02 19:31

Jeg er intresseret i at høre folks kvalificerede meninger om dette
chipset, og hvilket board der evt, ville være bedst at investere i. Og så
ville det også være rart hvis der var nogen der kunne fortælle om der var
et alternativ hvis man gerne vil benytte RDRAM??

/Peter

Fra : Jens Christensen

Dato : 07-10-02 09:17

Der findes to muligheder hvis du vil køre med rd-ram: Intel 850 eller intel
850e. 850'eren er til 400 mHz systembus og 850e er til 533 mHz systembus.

Jeg har selv et Asus P4T-E med det ældre 850 chipsæt.Jeg kører en 1.6 nw @
2.5 med 156 mHz fsb med ran multiplieren på x3 hvilket giver CPU: 2496 mHz
Ram: 936 mHz.
Memory throughput (sisoft sandra): 3220/3236.

Jens

Fra : o&u

Dato : 07-10-02 10:16

On Sun, 06 Oct 2002 20:30:53 +0200, "Peter Olesen" <peter@bjergnet.dk>
wrote:

> [...]
>ville det også være rart hvis der var nogen der kunne fortælle om der var
>et alternativ hvis man gerne vil benytte RDRAM??

Jeg mener ikke, man skal gå efter intel850 chipset med RDR-ram, da
pc1066 ram RDR er næsten dobbelt så dyre som pc2700 ram.

Jeg kan nævne et indlæg i denne gruppe: P4S8X kører DDR400 stabilt.
sis648 chipset.

Hermed får man samme memory ydelse som med intel850 og pc1066 ram og
til en meget lavere pris.

Jeg kan desuden nævne at crucial ram (er micron ram) pc2700 ifølge
tests kan køre pc3200, med meget stor sansynlighed. Via link på
http://www.ocworkbench.com kan du klikke dig frem til at købe (husk at
vælge fra UK da så ingen told) 512 Mbyte for 116 £ plus 10 £ i
forsendelse med UPS.

http://www.crucial.com/uk/store/listmodule.asp?module=DDR+PC2700&Attrib=Package&cat=

Det er 126 £ eller 1512 kr, hvor ordentlig 512 Mb pc1066 RDR koster
2690 kr. Desuden er asus P4S8X ikke så dyrt, koster det samme som
P4T533-C/LAN. Sparet er 1178 kr., det er da en slat penge, - efter min
mening. Men det er ganske nyt, at man kan tangere RDR memory ydelse
med DDR400 ram. Sandsynligvis kan det blive bedre efterhånden som bios
forbedres i nye versioner.
Jeg mener, at du med google kan finde reviews på P4S8X, hvoraf dette
fremgår.

Du ser af dette, at Q3 er med med P4S8x:
http://www.ocworkbench.com/2002/asus/p4s8x/p4s8xp7.htm

men memory benchmarks er ikke slået. Jeg mener dog at have set det.

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,428023,00.asp

mvh

John