Tyskere ved P&T søerne
Fra : Leif

Dato : 06-10-02 19:20

Er der nogen, der ved, hvornår tyskerne IKKE mere
holder ferie i DK, i denne omgang. Er ved at være
træt af at hver gang jeg kigger til en P&T'er for
lige at lufte stængerne, sidder / står der en større
flok tyskerne med op til 4 stænger hver og fanger
en hulens bunke fisk. For dygtige det er de!

Jeg ved godt, de lægger en masse penge i lommen
på P&T ejerens bukser, men alligevel..............

Mvh, Leif
(Der bare venter på at "invasionen" er ovre)

Fra : Michael Andersen

Dato : 06-10-02 18:44

Vedr. Preuserne.

Ja, nu ved jeg ikke om du bor ved grænsen, for så stopper det jo nok
ikke lige forløbigt.
Men ellers plejer tyskerne at holde deres ferie længere henne på
sæsonen end vi danskere gør, deres industriferie lå førhen i August.
Men vejr og især kulde gør nok at det snart stopper for i år.
Men om tyskerne er dygtige, ja, ikke heroppe ved os, de har ganske vist
mange og meget lange stænger, men jeg syntes ikke de fanger flere fisk
end "os" andre.
Men håber du kan holde, aber ein fisch, noch einer, und noch einer, ud,
ellers
kan det da snart gå helt i fisk for dig

Mvh. Michael Andersen

Fra : Leif

Dato : 06-10-02 20:01

Næh jeg bor i Brande - Midt mellem Herning & Vejle og har egentligt besøgt
søer nordpå op til Tusågård, sydvestpå til Lystfiskerparadiset ved Egtved,
og så vores egne indenfor 12km, men ingen østpå i de sidste par uger.

Og jo - vi er flere, der bemærker mængden, de hiver op, men for der er jo
altid
et aber dabei: de fisker mange flere timer samt er nok mere aktive med deres
agn.. Det sidste har vist også været tilfældet med forskellene mellem DM-
deltagernes fangster.

Mvh, Leif

Fra : Merete

Dato : 07-10-02 05:46

Intet er så småligt som misundelse...
Tag hellere oplevelsen som en udfordring. Beundre "de fremmedes" evner som
overgår dine egne, så kan du måske begynde at udvikle dit eget fiskeri.
Hvis du herefter stadig ikke kan tåle at se at andre fanger fisk, skulle du
måske overveje at lave dit eget put&take hjemme bag ligusteren eller finde
et andet sted hvor du kan være i fred.

/jens

Fra : Leif

Dato : 07-10-02 05:50

Det er ikke et spørgsmål om misundelse, for mig er det ikke svært at
indrømme
mine egne evners begrænsninger, men mere et spørgsmål om at kunne "komme
til".
Mvh, Leif

Fra : Merete

Dato : 07-10-02 06:11

Hmm.. For mig er essensens af misundelse når man har et problem med at
glædes over at det går godt for andre(læs bedre), uanset om det er 4 store
tyskere med 4 stænger eller hvem det nu skulle være.
Med hensyn til at du personligt har et problem med at "komme" til kræver det
vist en nærmere præcision, men hvis jeg forstår dig ret, så fylder
de(tyskerne) for meget langs sø-bredden(hvor meget fylder en tysker i så
fald i forhold til en jyde?).
Hvor tæt man står, hvor meget linerne filtrer sammen, hvor meget der støjes
osv...
Er vel egentlig bare en suveræn afgørelse fra ejeren af søen, som afgør hvor
mange kort der sælges pr. dag eller hvad?
Eksempelvis kender jeg til p&t i Sverige med adgansbegrænsning for at sikre
gode naturoplevelser.

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 07-10-02 08:59

Hvis det er svært at komme til, må jeg så foreslå
en af de mange danske åér, løber tit tæt ved et p&t,
og ligger ofte ganske ubenyttet hen,
eller de danske kyster, det er tid lige nu. §

Mvh

/Flemming

Fra : Alex Linaa

Dato : 07-10-02 09:53

"Flemming Jacobsen" <f.jacobsen@mail.dk> wrote in message
> Hvis det er svært at komme til, må jeg så foreslå
> en af de mange danske åér, løber tit tæt ved et p&t,
> og ligger ofte ganske ubenyttet hen,
> eller de danske kyster, det er tid lige nu. §

Du har ganske ret, selvom der også der kan være "problemer"

(Nogle) tyskere og danskere har en helt forskellig mentalitet, når det
gælder lystfiskeri.

Jeg har oplevet at fiske på et dagkortstykke af Skjern å, hvor to
tyskere havde parkeret deres klapstole + andet grej i åens bedste sving.
Vi andre er jo opdraget til at "gå og fiske", så alle får en chance for
at affiske åen, mens disse tyskere mente sig i deres gode ret til at
"besætte" et sving, når de nu havde betalt dagkort.

Jeg har også prøvet at komme til Gjerrild Klint, for at opdage at 4
tyskere med hver 4 stænger havde okkuperet en ganske god del af den
fiskeplads som alle gerne vil affiske. 16 stænger med 15 meter mellem
hver, giver altså et ganske pænt stykke "besat" strand.

Jeg tror ikke det er så meget et udtryk for jantelov der foranledigede
denne tråd, men et møde mellem to fiskekulturer der ikke altid er helt i
harmoni på vores "hjemmebane"

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 07-10-02 10:58

> "Alex Linaa" skrev

8< snip

> Du har ganske ret, selvom der også der kan være "problemer"
>
> (Nogle) tyskere og danskere har en helt forskellig mentalitet, når det
> gælder lystfiskeri.

>8 snap

Der kan opstå problemer alle steder, og også med
alle nationaliteter, men det er min erfaring, at ikke
alle gode "hot spots" er optaget altid, og da slet ikke
når man bevæger sig ud i den "fri" natur.

Og _jo_ det er da irriterende, men hvorfor fokusere
på noget man alligevel ikke kan gøre noget ved, og
derved få ødelagt en ellers god oplevelse.

Det vigtige må være, at fokusere på sit fiskeri,
det er jo det der har fanget os, og ikke på en
bestemt strækning af det valgte fiskevand.
Jeg kan selvfølgelig kun tale for mig selv, men
jeg har gode erfaringer med, at fravælge de mest
kendte (og dermed overfiskede) steder, og stadig
få min del af de så eftertragtede fisk. §

Mvh

/Flemming

Fra : H.O.T

Dato : 07-10-02 07:37

> [...]
> flok tyskerne med op til 4 stænger hver og fanger
> en hulens bunke fisk. For dygtige det er de!

Henrik

Fra : Erik Munck

Dato : 07-10-02 14:48

Det var dog en sjælden set intolerence - eller hvad ? Er det måske mere
normen for stangfiskere med den "rigtig" holdning.
Er vi ikke ibund og grund ikke ude og nyde det samme ?

Muncken

Fra : Leif

Dato : 07-10-02 17:06

HOLD inde nu!

Tråden løb af sporet: JEG spurgte om nogen vidste HVORNÅR............

Alle andre fokuserer på at jeg er misunderlig, at jeg bare kan vælge andre
steder,
ja sågar privat får jeg kedelige mails.

JEG er IKKE misunderlig og kan helt bestemt godt unde / beundre, at de
fanger flot,
osv. for helt præcis fremførte jeg også, at de er dygtige!

Kan vi ikke fremover holde os til indlægs ordlyd og ikke hvad ANDRE mener
der står?

Ikke mere om denne sag, tak.

Mvh, Leif
(Skuffet over sidesporet).

Fra : Michael Andersen

Dato : 07-10-02 17:34

Vedr. Preuserne...

Ja, jeg tror de misforstod det en bette kun, for misundelse ell. jantelov er
jo ikke det det drejer sig om..... MEN, det er ikke kun tyskerne der for MIT
vedkommende irreterer, nej, selv danskere er gode til det.
Jeg er normalt et meget storsindet og roligt menneske...men.
Det er for mig ligemeget hvordan folk fisker, men, helt ærligt, at nogle
bruger at have 4-5 stænger med powerbait liggende med liner krydsende
over søerne så man kan have svært ved at finde en lige kastebane til
enten spinner ell. flue, det er simpelhen for meget, ved kysten kan man jo
bare flytte sig lidt, det samme ved åen, men ved en p&t skal der være plads
alle.
Så jeg tror at det er disse der besidder lidt ejerfornemmelser over søen, for
derfor at drive os andre til misundelse.

Mvh. Michael Andersen

Fra : Henric

Dato : 07-10-02 18:48

Är det någon som vet när danskarna inte fiskar havsöring på våra skånska
kuster?
Dom är många och så drar dom sig inte för att meta havsöringen med mask om
dom inte klarar av att fånga dem med någon annan metod.
Kunde inte låta bli
Men faktum är det att det kommer många riktiga idiotdanskar över under
säsongen. Dom drar sig inte för att ställa sig fem meter ifrån en
flugfiskare och dänga på med 30 gramsdrag. Och så ska all fisk med hem. För
det är ju köttet som är viktigt.
Lyckligtvis finns det riktigt många hyggliga, duktiga och seriösa danskar
som också kommer över.
/H

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 08-10-02 14:19

> [...]
> det är ju köttet som är viktigt.
> Lyckligtvis finns det riktigt många hyggliga, duktiga och seriösa danskar

He, he.! §
Rart at høre, at vi _danskere_ ikke er alene.
Det er nok svært at sætte nationalitet på
_dårlig_ opførsel, eller hvad man nu skal
kalde det.

Knæk og Bræk til alle (der kan finde en plads)

/Flemming

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-10-02 08:00

"Leif" <leif.lykke@mail.dk> wrote in message

> HOLD inde nu!

Hvorfor dog det? Og hvorfor RÅBER du? Vi er ikke børn, der skal sættes på
plads!

> Tråden løb af sporet: JEG spurgte om nogen vidste HVORNÅR............

Nu RÅBER du sør'me igen. Den løb overhovedet ikke af sporet. Du trollede med
et ualmindeligt kontroversielt spørgsmål, og tråden fik netop den udvikling,
man kunne forudsé.

> Alle andre fokuserer på at jeg er misunderlig, at jeg bare kan vælge
> andre steder,
> ja sågar privat får jeg kedelige mails.

Så stik dog næsen ind. At stille den slags spørgsmål, og så på den måde, du
gjorde, kan kun lugte af misundelse og tysker-fordomme.

> JEG er IKKE misunderlig og kan helt bestemt godt unde / beundre, at de
> fanger flot,
> osv. for helt præcis fremførte jeg også, at de er dygtige!´

Nå, men sådan blev du åbenbart ikke forstået. Kender du ordsproget "Hvad
hjertet er fuld af..."?

> Kan vi ikke fremover holde os til indlægs ordlyd og ikke hvad ANDRE
> mener der står?

Og du skal bestemme, hvad et indlægs ordlyd er? Du har godt nok høje tanker
om dig selv, hva'?

> Ikke mere om denne sag, tak.

Selv mange tak.

> Mvh, Leif
> (Skuffet over sidesporet).

Jeg har én eller anden idé om, at du _ikke_ lærer af denne tråd og kigger
lidt indad.

--
-Jens B.

Fra : H.O.T

Dato : 08-10-02 09:01

Det kan da ikke være rigtigt, at du ligefrem for tilsendt mail.....Troede
trods alt ikke det var en så stor børnehave.......*s* Den eneste fornuftige
der har være inde i denne debat, var vores kære svenske ven om hvordan vi
fisker på Skånes kyst......Han havde da humoren med sig....

Henrik

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 08-10-02 10:18

Ja svenskerens indlæg var fint.
Og til mangge af jer andre. Jeg læste det oprindelige indlæg som en fredelig
forespørgsel om hvornår der igen kunne være mere plads ved fiskevandene.
Intet tyskerhad. Blot en forespørgsel om hvornår deres fereie stopper, så
der er bedre plads ved vandet. Faktisk beundrer han jo deres
fangsteffektivitet og dygtighed.

Erik Breum Petersen