Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotosofftware
Fra : Peter Kristensen

Dato : 06-10-02 17:54

Må jeg høfligst komme med en forespørgsel, jeg efterlyser noget
foto-SW der kan omsætte et S/H-billede til et farvebillede. Dette
skulle vel være muligt da enhver gråtone, så vidt jeg er orienteret,
kan omsættes til en farvetone. Jeg forestiller mig en eller anden form
for regulering der fastlægger et midtpunkt (evt ud fra
ansigtsnuancer)og derefter gør det af sig selv, men hvad ved den
nybagte amatør om dette

Fra : Langgaard

Dato : 06-10-02 20:27

Hej

Det lyder godt, men er vist ikke opfundet endnu !

Intet program kan definere om en gråtone er fra en rød eller blå
originalfarve.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-10-02 21:08

Langgaard wrote:

> Det lyder godt, men er vist ikke opfundet endnu !

Det er korrekt, man vil aldrig nogensinde kunne lave et program, der kan
gætte sig frem til de oprindlige farver, baseret på gråtonerne i et S/H billede.

Men i min ungdom har jeg set nogle analoge billeder, der havde nogle
farver, der tilsyneladne var baseret på S/H billeder, og hvor farverne
var bestemt ud fra intensiteten af billedets gråtoner.

Den pågældne type billeder var meget moderne i 70'erne, de virkede meget
sytetiske, og de var bestemt mere specielle end de var kønne, og når man
havde set tre af slagsen, så havde man fået rigeligt.

Og jeg er på tidspunkt stødt på et PhotoShop filter kan lave noget
tilsvarende, det irriterer mig at jeg ikke kan huske hvad den type
billeder kaldes, for så kan jeg måske finde det pågældne PS-filter.

Fra : itgrafen

Dato : 08-10-02 19:35

Hvis nogen støder på et sådan program eller programtilføjelse, så vil
jeg også meget gerne høre om det
bortset fra det, så spørger jeg lige Niels Ebbesen om det måske er
Warhol, duotone, eller noget med håndcolorering han leder efter til
Photoshop ? Jeg mener i øvigt ikke at kunne huske det filter du skriver
om, men det lyder interessant.
venlig hilsen
dorthe

Hvis du har mod på at prøve, at ligge farve på billederne via Photoshop,
Peter. Så sig til hvis du skal ha en hånd, til at komme i gang.

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-10-02 20:58

itgrafen wrote:

> [...]
> efter til Photoshop ? Jeg mener i øvigt ikke at kunne huske det
> filter du skriver om, men det lyder interessant.

Der findes et utal af filtre til PhotoShop, som er udviklet af
tredipart, nogle er gratis, andre er shareware og så er der dem
som man skal købe, og blandt dem findes der nogen, hvor prisen
for et enkelt filter svarer til prisen på PhotoShop, f.eks. et
filter som CoCo, men det er også smart.

Den største kommercielle udbyder af filtre til PhotoShop er Kais'
Power Tools, han har godt nok lavet mange udsyrede filtre, og så
vidt jeg husker, er det af hans filtre jeg tænker på.

Jeg har en veritabel samling af PhotoShop filtre, men da jeg ikke
gider ha' dem permanent installeret, så er det sin sag at finde
rundt i dem, for mange af dem er udokumenterede.

Men det filter jeg tænker på, giver en effekt som vel nærmest kan
beskrives som psykedelisk, den samme effekt kan laves analogt, og
var meget brugt på pladecovere og plakater i 70'erne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen