Airport og rækkevider
Fra : Jonas Voss

Dato : 06-10-02 15:53

Jeg er blevet hyret til at sætte et trådløst netværk af iBooks op i en
virksomhed. De vil gerne have det trådløst, da de råder over tre
etager, og bygningen er rimelig lang (80-100 vil jeg tro). De skal
samtidig have sig en hurtig forbindelse (jeg forestillede mig noget
erhvervs ADSL).

Der skal være tre iBooks i netværket, og skal helst kunne nå ud i
krinkelkrogene i bygningen, og stadig være i stand til at gå på
nettet. Det er en ældre bygning (1700-tallet skulle jeg mene), og er
således ikke så rig på beton, men nok snarere en del jern (husankre og
lignende), hvordan vil det påvirke forbindelsesmulighederne med et
trådløst netværk?

Er der nogen herinde, der har erfaring med hvilke basestationer der
vil kunne opfylde de ovenstående kriterier? Jeg er selv ret blank på
trådløse netværker, så alle tips, forslag og links til udannende
ressourcer på området modtages med kyshånd.

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-10-02 16:02

In article <onipna.hde.ln@wintermute.verture.net>,
Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Er der nogen herinde, der har erfaring med hvilke basestationer der
> vil kunne opfylde de ovenstående kriterier?

Med lidt held vil en enkelt Airport-basestation kunne dække behovet.
Placer den midt på midterste etage og gå ryndt med en Airport-udrustet
bærbar og se om der er dækning i hele bygningen. Etageadskillelserne i
sådan nogen gamle bygninger går radiosignalet helt fint igennem.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-10-02 21:54

> Med lidt held vil en enkelt Airport-basestation kunne dække behovet.

Iflg. mine erfaringer med Airport baser på den skole jeg arbejde på, vil
jeg næppe tro at 1 base vil kunne gøre det. Signalet vil blive for svagt
i yderkrogene, hvilket vil føre til periodisk udfald, som af brugerne
opfattes som om netværket går ned med jævne mellemrum = pisse
irriterende.

Hvis det trådløse net skal fungere er god dækning noget af det
vigtigste, så opsætningen er, som alle er inde på, kritisk. Apples egen
Airportbase er i denne sammenhæng måske ikke den bedste løsning, idet
den eksempelvis ikke giver mulighed for at tilslutte en ekstern antenne.

Hvis du har mod på at bruge udstyr fra andre end Apple er
<http://www.proconsult.dk/> et godt sted at handle. De har efterhånden
en del erfaring med trådløst udstyr.
Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-10-02 22:10

In article <1fjnkki.5thbaw1wcb9hwN%spam_spam_spam@talent.dk>,
spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> [...]
> i yderkrogene, hvilket vil føre til periodisk udfald, som af brugerne
> opfattes som om netværket går ned med jævne mellemrum = pisse

Hvilken slags bygning var den skole? Jeg har selv sat et Airport-netværk
op i en ældre bygning, og der kunne jeg nå en basestation i stueetagen
fra 5. sal med fint signal.
Det eneste sted i bygningen jeg ikke kunne nå basestationen fra, var den
del der var adskilt af noget der ligner en meter beton.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-10-02 22:42

> Hvilken slags bygning var den skole?

Det er en skole fra 50'erne, så det er nok en blanding af beton og
mursten.

> [...]
> Det eneste sted i bygningen jeg ikke kunne nå basestationen fra, var den
> del der var adskilt af noget der ligner en meter beton.

Okay, det lyder jo godt! Så er den eneste vej vel at starte med én base
og så udbygge hvis det viser sig nødvendigt. Hos os skal der minimum
bruges 3 for at får godt signal over hele skolen.

Martin

Fra : Brandur Ellingsgaard

Dato : 07-10-02 08:50

On 06/10/02 23:42, in article
1fjno8n.k7n8plr3hw1mN%spam_spam_spam@talent.dk, "Martin Bredthauer"
<spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> og så udbygge hvis det viser sig nødvendigt. Hos os skal der minimum
> bruges 3 for at får godt signal over hele skolen.
Jeg vil også mene, at en basestation i en 80-100 meter lang 3 etagers
bygning er for lidt. Væggene og etagedækket tager en del af signalet, det
kan ikke være anderledes. Ellers ville der heller ikke være separate værdier
for inden- og udendørsbrug. Jeg vil sige minimum to baser placeret på
mellemste etage med 30 meters mellemrum, måske 25 hvis du ikke skal helt ud
til væggen, hvor du kan få problemer. Hvis det bliver nødvendigt med en 3.
basestation, ville jeg placere den på en af de andre etager, den hvor du
umiddelbart mener at der er mest brug for det. Det tror jeg vil forøge den
samlede dækning.

Mvh

Brandur Ellingsgaard

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-10-02 23:37

On Sun, 6 Oct 2002 22:53:57 +0200, Martin <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> i yderkrogene, hvilket vil føre til periodisk udfald, som af brugerne
> opfattes som om netværket går ned med jævne mellemrum = pisse

Det ville være rart at undgå noget sådant.

> [...]
> Airportbase er i denne sammenhæng måske ikke den bedste løsning, idet
> den eksempelvis ikke giver mulighed for at tilslutte en ekstern antenne.

Noteret.

> Hvis du har mod på at bruge udstyr fra andre end Apple er
><http://www.proconsult.dk/> et godt sted at handle. De har efterhånden
> en del erfaring med trådløst udstyr.

Herligt, tak. Den er bookmarket.

Tak for dit svar.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 08-10-02 18:16

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> Hvis du har mod på at bruge udstyr fra andre end Apple er
> <http://www.proconsult.dk/> et godt sted at handle. De har
> efterhånden en del erfaring med trådløst udstyr.

Jeg skal ikke gøre mig klog på AirPort-rækkevidde i 1700-tals
bygninger - men vil blot stemme i hvad angår ProConsult:

Jeg har handlet hos dem flere gange (til kunder og til eget forbrug)
og har fået et temmelig godt indtryk af dem. Det virker som om, deres
medarbejder rent faktisk ved hvad de taler om. Eksempelvis dengang
hvor jeg var pissefuld & træt - og efter at være blevet svimmel af at
kigge på priser kom til at bestille et motherborard og en CPU som ikke
passede sammen, hvorefter forhandleren høftligt ringede og påpegede
fejlen med forslag til alternativt morherboaard. Jeg modtog begge
pakker dagen efter, og kunne samle min nye PC. Udemærket.

-j

--
"I modsætning til på basis er der et tillidsforhold indbygget i ens
login-profil (...). På HUM-BAS skulle man aflevere en ren

Fra : Jonas Voss

Dato : 06-10-02 23:35

On Sun, 06 Oct 2002 17:01:35 +0200, Martin <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> [...]
> bærbar og se om der er dækning i hele bygningen. Etageadskillelserne i
> sådan nogen gamle bygninger går radiosignalet helt fint igennem.

Tak for det, det vil jeg prøve. Du mener altså at Apples egen airport
skulle kunne kan klare opgaven?

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-10-02 07:27

In article <tqdqna.4rn.ln@wintermute.verture.net>,
Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Tak for det, det vil jeg prøve. Du mener altså at Apples egen airport
> skulle kunne kan klare opgaven?

Jeg har ganske gode erfaringer med den i gamle bygninger, ja.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-10-02 08:47

On Mon, 07 Oct 2002 08:27:18 +0200, Martin <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:

> Jeg har ganske gode erfaringer med den i gamle bygninger, ja.

Mange tak, det er jeg glad for at høre.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-10-02 16:04

In article <onipna.hde.ln@wintermute.verture.net>, Jonas Voss wrote:
> [...]
> etager, og bygningen er rimelig lang (80-100 vil jeg tro). De skal
> samtidig have sig en hurtig forbindelse (jeg forestillede mig noget

Husk også at tænke på sikkerheden ved brugen af deres bærbare. Måske
er det en ide at lave IPSEC, altså krypteret ip som et VPN oven på
det trådløse netværk. Siden de kun har 3 bærbare så kræver det ikke
alverden at køre med VPN.

stol _IKKE_ på WEP alene, den er latterlig, det giver en falsk sikkerhed.

JonB

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-10-02 16:10

> [...]
> etager, og bygningen er rimelig lang (80-100 vil jeg tro). De skal
> samtidig have sig en hurtig forbindelse (jeg forestillede mig noget

Hvis du skal have flere AP for at få dækning, så skal
duover i noget mærkevare for at få roaming der virker.

Ved ikke helt hvad der virker med iBooks.

Alternativet er, at man tilmelder sig forskelligt AP
afhængigt af hvor man er i bygningen, men så stryger eksisterende
netværksforbindelser.

Og hust, du kan kun bruge kanal 1 + 5 + 11 eller
1 + 6 + 13. Der skal være 4 kanaler mellem, da de ellers
støjer ind på hinandens signal.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 08-10-02 20:42

> [...]

> trådløse netværker, så alle tips, forslag og links til udannende
> ressourcer på området modtages med kyshånd.

MacBrugers workshop på lørdag handler om trådløse netværk - måske det
var en ide først ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-10-02 21:07

On Tue, 8 Oct 2002 21:41:35 +0200, [2900] <jesper@gylling.net> wrote:

> MacBrugers workshop på lørdag handler om trådløse netværk - måske det
> var en ide først ?

Bestemt! Jeg kan se det er klokken 13. Er der andre herinde fra der
skal derud?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 08-10-02 21:38

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Bestemt! Jeg kan se det er klokken 13. Er der andre herinde fra der
> skal derud?

Sikkert mange.
2 and counting...

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!