Netværkskabel - frit corepar ?
Fra : John

Dato : 06-10-02 15:03

Jeg har 3 maskiner som er koblet op i netværk, PC1 fungerer som server,
direkte koblet op på Stofanet, PC2 og PC3 er koblet op via en HUB som er
knyttet til PC1, det kører DHCP !
Det kabel som er ført til PC3 kunne jeg godt tænke mig at vide om det bruger
alle core-par som har farverne orange/hvid - grøn/hvid - blå/hvid -
brun/hvid ?, hvis der er et enkelt par der ikke bliver brugt så kunne jeg
tænke mig at bruge det par som telefonforbindelse til en analog telefon, da
jeg så er fri for at trække ekstra kabel til det !
Lader det sig gøre ? .....og hvilket par skal jeg bruge ? farve ?

Jeg kunne alternativt bare prøve mig frem med skævbidderen, men jeg hader
unødvendige kronmuffer

På forhånd tak, V.H John

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-10-02 15:09

"John" <kramsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> jeg så er fri for at trække ekstra kabel til det !
> Lader det sig gøre ? .....og hvilket par skal jeg bruge ? farve ?

Ja, det kan godt lade sig gøre...

Det brune og Blå par er ledige. Men hvordan du vil strikke det sammen er en
anden sag.

Der findes splittere som kan gøre sådan noget.

> Jeg kunne alternativt bare prøve mig frem med skævbidderen, men jeg hader
> unødvendige kronmuffer

Haha, kronmuffer på et netværkskabel

Fra : John

Dato : 06-10-02 15:27

> Ja, det kan godt lade sig gøre...
>
> Det brune og Blå par er ledige. Men hvordan du vil strikke det sammen er
en
> anden sag.

Jeg klipper da bare brun/hvid af i hver sin ende og kobler det sammen med
telefonstikket i den ene ende og sammen med telefonen i den anden ....voila

> Der findes splittere som kan gøre sådan noget.

Ja, men det koster penge ....den her måde koster kun tid

> Haha, kronmuffer på et netværkskabel

Kronmuffer, ja sådan bliver det altså, for at forlænge forbindelserne til
telefonstik + telefon, stedet det hele skal etableres er foriøvrigt kun 20
cm fra enden af kablerne så det er guld !

Tak for hjælpen Bjarke

Fra : Steen Alexandersen

Dato : 06-10-02 15:26

Jeg har ikke en løsning på dit problem, men et par spørgsmål til dig, ok ?

Hvordan har du koblet dine PC'er sammen ?
Har du to netkort i PC1 ?

MVH
Steen

Fra : John

Dato : 06-10-02 15:37

"Steen Alexandersen" <steen.alexandersen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke en løsning på dit problem, men et par spørgsmål til dig, ok ?
>
> Hvordan har du koblet dine PC'er sammen ?
> Har du to netkort i PC1 ?

Ja på PC1 er der et ( Realtek 8029 ) til Stofanet og et andet ( Realtek
8139 ) er koblet til HUB'en

John

Fra : Steen Alexandersen

Dato : 06-10-02 15:53

Tak for svaret

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-10-02 15:27

> [...]
> Lader det sig gøre ? .....og hvilket par skal jeg bruge ? farve ?
>
> Jeg kunne alternativt bare prøve mig frem med skævbidderen, men jeg hader

Du skal kun bruge 2 par, så der er 2 par i overskud, hvis du kører 100 base
TX med et cat 5 kabel. Hvis du kun bruger 4 tråde skal du bruge kontakterne
1og2 (f.eks. orange/hvid og orange) og 3og 6 (f.eks. grøn/hvid og grøn).
Tror jeg nok , så vent hellere på at få en second opinion.

mvh
Preben

Fra : John

Dato : 06-10-02 15:46

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1og2 (f.eks. orange/hvid og orange) og 3og 6 (f.eks. grøn/hvid og grøn).
> Tror jeg nok , så vent hellere på at få en second opinion.

Uhaaa, nu skal jeg lige være 100 % sikker på om du mener det samme som
Bjarke Hansen ( se denne tråd ) han er inde på at brun/hvid og blå/hvid ikke
bruges, så det jeg forstår er at du siger er at jeg bruger orange/hvid og
grøn/hvid til netværket ....er det korrekt ? så kan jeg fint klippe
brun/hvid par til telefonen ?

John

Fra : Cubus

Dato : 06-10-02 16:11

> [...]
> bruges, så det jeg forstår er at du siger er at jeg bruger orange/hvid og
> grøn/hvid til netværket ....er det korrekt ? så kan jeg fint klippe

Det er korrekt.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : John

Dato : 06-10-02 16:22

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Det er korrekt.

Det er alletiders ....tak for jeres hjælp

John

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-10-02 16:50

> [...]
> bruges, så det jeg forstår er at du siger er at jeg bruger orange/hvid og
> grøn/hvid til netværket ....er det korrekt ? så kan jeg fint klippe

Og blå/hvid og blå, hvis du har 2 telefoner. Mine unger har f.eks. hvert
deres nummer, og det er ganske enkelt den bedste investering, jeg nogensinde
har gjort

mvh og god fornøjelse
Preben

Fra : John

Dato : 06-10-02 17:09

> [...]

> Og blå/hvid og blå, hvis du har 2 telefoner. Mine unger har f.eks. hvert
> deres nummer, og det er ganske enkelt den bedste investering, jeg

Heheh ...ja, jeg har nu selv afsat det andet par til en alarm ( simpel
switch ) som bliver koblet på indgangsdøren til mit værksted ...det er
nemlig der at PC nr. 3 står, så alle 4 par corer kommer nu i brug

brun/hvid = telefon
blå/hvid = alarmmelder
orange/hvid + grøn/hvid = PC-netværket

Herligt

V.H John

Fra : Arne Keller

Dato : 06-10-02 17:18

On Sun, 6 Oct 2002 16:45:44 +0200, "John" <kramsen@mail1.stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>bruges, så det jeg forstår er at du siger er at jeg bruger orange/hvid og
>grøn/hvid til netværket ....er det korrekt ? så kan jeg fint klippe

Hvis du bare har en telefon så brug hvid/blå altså det midterste par,
det er det normale. Bare for en god ordens skyld.

Se lidt ned på denne side:
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : John

Dato : 06-10-02 17:30

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> Arne Keller
> Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Ok blå/hvid, mange tak Arne, det her har været lærerigt

PS : ledningensfarven burde nok være sort til telefonforbindelsen ....der
kommer nemlig til at blive snakket meget "sort snak" på den telefon ...gnæk,
gnæk

V.H John

Fra : John

Dato : 06-10-02 17:54

Hov det gik ikke at klippe den hvide som er snoet sammen med den blå,
netværket virker ikke så
Den blå er klippet, derefter virker alt stadig som det skal

nu vil jeg prøve videre med bidetangen, har da heldigvis masser af kabelsko,
hhmmm, føler mig lidt som Mr.Bond når han skal klippe ledninger, er det mon
nu den rigtige .....eller

John

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-10-02 17:58

In article <3da06ae2$0$11432$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, John wrote:

> Hov det gik ikke at klippe den hvide som er snoet sammen med den blå,
> netværket virker ikke så

Det er garanteret ikke den der er snoet sammen med den blå du har
klippet, men den der er snoet sammen med den grønne som sidder ved siden
af den blå i en standard-installation.

Der sidder kabelparrene nemlig som:

Hvid/orange
Orange
Hvid/grøn
Blå
Hvid/blå
Grøn
Hvid/brun
Brun

--
Andreas Plesner Jacobsen | Q: Why don't lawyers go to the beach?

Fra : John

Dato : 06-10-02 18:29

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Det er garanteret ikke den der er snoet sammen med den blå du har
> klippet, men den der er snoet sammen med den grønne som sidder ved siden
> af den blå i en standard-installation.

Aeehhh ...godt nok er det ikke mig der hverken har opfundet den dybe
talerken + det dybe hav, men jeg er 110 % sikker på at den hvide ledning som
jeg selv snoede 5 gange fri fra den blå, som også er den samme som jeg har
klippet, det ligger helt fast
Men tak for din hentydning ....jeg kunne jo være en halvblind / farveblind
type som ikke har check på det

John

Fra : Arne Keller

Dato : 06-10-02 19:21

On Sun, 6 Oct 2002 19:28:45 +0200, "John" <kramsen@mail1.stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>klippet, det ligger helt fast
>Men tak for din hentydning ....jeg kunne jo være en halvblind / farveblind

Er de de 2 midterste ledere du har fat i ?
Altså ben 4 og 5 ?
Det hvis/blå par ?

Det er det midterste par og det som normalt anvendes til telefoni,
hvis det er det par du har klippet og dit netværk ikke virker er der
noget helt galt.

Fra : John

Dato : 06-10-02 18:58

> [...]

> Det er garanteret ikke den der er snoet sammen med den blå du har
> klippet, men den der er snoet sammen med den grønne som sidder ved siden

Her kommer løsningen :

Det er faktisk den hvide som er snoet rundt omkring den grønne som skal
bruges i par med den blå

Som Arne Keller så fint viste i dette link :
http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm der står jo vist
hvilke ledninger der er par, her hos mig er farverne i rækkefølge sådan her
:

Hvid
Orange
Hvid
Blå ***4
Hvid ***5
Grøn
Hvid
Brun

Lidt underligt at det ikke er de ledninger som er snoet sammen der er par
.....nå men skidt nu virker det

John

Fra : Arne Keller

Dato : 06-10-02 19:28

On Sun, 6 Oct 2002 19:57:50 +0200, "John" <kramsen@mail1.stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>Brun
>
>Lidt underligt at det ikke er de ledninger som er snoet sammen der er par

Du vil sikkert få problemer med at køre 100Mbps på det kabel.
Få det byttet der hvor du har købt, det er lavet forkert.
Parrene skal sidde som vist mange gange i de links du har fået.

Ethernet er afhængigt af at parrene sidder rigtigt.

pin 1,2 er 1 par
pin 3,6 er 1 par
pin 4,5 er 1 par
pin 7,8 er 1 par

Farverne er naturligvis ligegyldige for at tingene skal fungere, men
parrene skal ligge som beskrevet.

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-02 14:28

John wrote:
> Her kommer løsningen :
>
> Det er faktisk den hvide som er snoet rundt omkring den grønne som skal
> bruges i par med den blå

Nej det er ej!

> Lidt underligt at det ikke er de ledninger som er snoet sammen der er par
> ....nå men skidt nu virker det

De ér par - det grønne pars to ledere, iht EIA/TIA 568B, sidder bare
ikke ved siden af hinanden i stikket; de sidder på ben 3 og 6.

Mvh
Martin

Fra : complex@pc.dk

Dato : 06-10-02 19:11

De eneste du IKKE skal klippe er 1,2,3,6

Med venlig hilsen, Lars
www.complex-data.dk www.pc-doktoren.dk
Tlf: 48188551 Fax: 48188551 Hotline:40188551 alle dage 7oo-22oo
kompetence koster penge - inkompetence koster MANGE penge.

Fra : John

Dato : 06-10-02 19:12

> De eneste du IKKE skal klippe er 1,2,3,6

Ok ....det skal jeg huske

John

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-10-02 21:19

> Hov det gik ikke at klippe den hvide som er snoet sammen med den blå,
> netværket virker ikke så
> Den blå er klippet, derefter virker alt stadig som det skal

Så er dit kabel monteret forkert...

Uvidende producenter, kan godt finde på at lave patch kabler.. Så de det
grønne par ikke er på hver side af det blå par.. Men bare sætte dem i en
perlerække efter hinanden. Som dermed er forkert.... At køre en sende eller
modtage signal på 2 forskellige par.. Er ikke specielt godt..

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-10-02 22:04

On Sun, 6 Oct 2002 16:03:20 +0200, "John" <kramsen@mail1.stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>tænke mig at bruge det par som telefonforbindelse til en analog telefon, da
>jeg så er fri for at trække ekstra kabel til det !
Ja, dog med forebehold, det kan betyde dårlig preformence på dit
netværk, så dfårlig at det ikke vil virke.

> .....og hvilket par skal jeg bruge ? farve ?
Først af alt: Lad vær, du vil kun få problemer. Derefter: det
miderster par i RJ45 stikket bliver normalt ikke brugt, man kan ikke
svare på hvilken farve det har, da det godt kan svinge lidt, jeg vil
dog prøve med det blå.

>Jeg kunne alternativt bare prøve mig frem med skævbidderen, men jeg hader
>unødvendige kronmuffer
Du har gang i noget snavs på dit netværk, lad dog vær, træk et ekstra
kabel.
/Hans

Fra : John

Dato : 07-10-02 15:35

> Du har gang i noget snavs på dit netværk, lad dog vær, træk et ekstra
> kabel.

Nej da hvorfor ....?
Blå + Hvid par er da beregnet på telefoni, har jeg fået at vide !
Trække ekstra kabel ...hvorfor dog ?

John

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-10-02 21:14

On Mon, 7 Oct 2002 16:35:13 +0200, "John" <@stofanet.dk> wrote:

>Nej da hvorfor ....?
>Blå + Hvid par er da beregnet på telefoni, har jeg fået at vide !

Nå, i hvilken specifikation står det mon ?
Det er rigtigt at man ofte har telefoner sammen med netværk, men det
er ikke i samme kabel. Du kan få problemer med bla. krydstale og støj
på det netværkskabel du også vil telefonerer på, det vil så betyde
nedsat hastighed eller ingen hastighed, men du er da velkomme til at
prøve.
Andre har forsøgt, og nogle blev klogere, og trag et nyt kabel.

>Trække ekstra kabel ...hvorfor dog ?
Fordi det er den eneste rigtige løsning. skæg for sig, og snot for
sig.
Men held og lykke med arbejdet, jeg tror bare at det er spildte
kræfter. Sorry.
/Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-10-02 21:21

"John" <@stofanet.dk> skrev :

>Blå + Hvid par er da beregnet på telefoni, har jeg fået at vide !

Du skal ikke regne med hvad du har fået af vide, men forholde sig til
den virkelighed der foran dig, hvis blå/hvid-blå parret sidder
anderledes, nytter det jo ikke hvad folk påstår.

--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Fra : SoftMan Brian

Dato : 08-10-02 10:45

"John" <@stofanet.dk> wrote in message

> Nej da hvorfor ....?
> Blå + Hvid par er da beregnet på telefoni, har jeg fået at vide !
> Trække ekstra kabel ...hvorfor dog ?

De er ikke beregnet på telefoni, men sammen med den brun/hvide till 100T4
net (bruger alle 8 ledere) men da de fleste kører 100TX, som kun bruger 4
ledere kan de bruges.

Der kan dog være problemer med støj, men det er da forsøget værd, og hvis så
støjen giver problemer, må man trække nye kabler.