Sonnichsen, Hufner og Sendmann
Fra : Inger Buchard

Dato : 06-10-02 14:24

Han er Hufner (gårdmand) i Skovbøl/Felsted sogn 1845.
Men hvad er han også?
B..tt
Klip i dk.binaer.historie.

Inger Buchard

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-10-02 16:19

Hej Inger!

Han er sandmand, ikke sendmand. Sandmand er et tillidshverv. Jeg kan ikke
lige uddybe det nærmere. Adskillige af mine aner på Als er det. Bogen
"Håndbog for Danske Lokalhistorikere" skriver: Sandemænd. Iflg. J. L.
skulle der i hvert hrd. være 8 s., som udnævntes for livstid af Kongen, og
til hvem afgørelsen af en række grovere sager var henlagt, for så vidt som
de i sagen afgav en udtalelse - tov - som tinget lagde til grund for dommen.
D. L. indførte s. i hele landet; men de forsvandt vistnok de fleste steder
i løbet af kort tid (smln. nævn). ( Litt.: H. Matzen: Forelæsninger over den
danske Retshistorie. Offentlig Ret, II, Proces, 1894, s. 89 - 97, Peter
Skautrup: Hardiske Mål, II 1942, s. 71 -76, Studier tilegnede Verner
Dahlerup, 1934, s. 231 f.). s. 1.
Disse var ordene.
Jeg prøver om jeg kan finde en bedre forklaring et andet sted.
Hilsen
Bodil Madsen

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3da038ff$0$91390$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Bodil Madsen

Dato : 06-10-02 17:05

Salmonsens Konversations Leksikon skriver, at sandemænd i middelalderen
inden for Jydske Lovs område var en art nævninger, som måske oprindelig kun
afgjorde sager om markskel ( skel mellem forskellige byers marker) , men som
siden 1. halvdel af 13. årh. fik et betydeligt virksomhedsområde, idet de nu
anvendtes i en række andre sager, dels i sager mellem kirke og bonde om jord
ell. sjælegaver, når visse nærmere betingelser forelå, dels i en række
straffesager ( om manddrab, afhug, voldtægt, hærværk og sår).
Sandemændene beskikkedes af Kongen, senere af lensmanden. Om deres
virksomhed kan man læse nærmere under nævninger.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Inger Buchard

Dato : 06-10-02 18:02

Tak, Bodil
Jeg sidder med en kopi, hvor valget mellem a og e afgøres ved rent gæt.
http://www.saack.dk/ordbog_index.htm skriver om Sandemand, at det kan lignes
ved en sognefoged.
Kalkar siger om Sendemand (med -e-), at det er at ligne med et sendebud.

Men med dine erfaringer er det vel afgjort.

mvh
Inger Buchard