Hensyn til gamle browsere
Fra : Claus

Dato : 06-10-02 13:33

Jeg bruger <table> til at formattere baggrundsfarve for tekst, men overvejer
nu at erstatte denne med f.eks.: <div style="width: 50%; background: black">
Det betyder en ulempe for 3-4% af mine besøgende, og da det er et kommerciel
site, er jeg lidt tilbageholdende. Omvendt - folk med gamle browsere er
måske så vant til at opsætning ikke vises korrekt, at jeg bare kan ignorere
dem.. Hvad siger I andre?

Div-width virker ikke i NS4, samt IE3 og IE4 (har jeg læst). Sidens browser
statistik ser nogenlunde sådan ud (er nulstillet for ganske nyligt):
55,9% MSIE v6.X
38,1% MSIE v5.X
2,05% Netscape v4.X
1,28% MSIE v4.X
0,95% Andre browsere (WebTv, BorderManager, etc.)
0,70% Mozilla
0,65% Opera v6.X
0,37% Netscape v6.X

Mvh, Claus
---
"Herre, indgyd folkene frygt, så de forstår, at de kun er mennesker"
(Bibelen, Gamle Testamente, Salmernes Bog 9,21)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 06-10-02 14:09

On Sun, 6 Oct 2002 14:32:42 +0200, "Claus" <invalid@stofanet.invalid>
wrote:

> [...]
>måske så vant til at opsætning ikke vises korrekt, at jeg bare kan ignorere

Jeg synes, at det afgørende ikke er, om det er 3%, 5% eller 12%, der
ikke lige får vist, hvad du havde tænkt dig, men snarere hvad disse
procent så får vist *i stedet*.

Altså: Det handler om "degrading nicely" - hvor hoved-budskabet er, at
det måske ikke gør så meget, at der er nogle pct., som måske misser en
nuance, så længe de ikke mister noget *indhold* eller
navigationsmuligheder, men kun nogle layout-mæssige detaljer.

Om 'background: black' vil "degrade nicely" i dit tilfælde skal jeg
ikke kunne sige ...

>Div-width virker ikke i NS4, samt IE3 og IE4 (har jeg læst).

Det er heller ikke nødvendigvis et (stort) problem, blot siden stadig
kan bruges.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-10-02 14:39

Claus wrote in <3da02d98$0$774$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>:
> Omvendt - folk
> med gamle browsere er måske så vant til at opsætning ikke vises korrekt,
> at jeg bare kan ignorere dem.. Hvad siger I andre?

Personligt er jeg ret[1] ligeglad med hvor udbredt en browser er. Hvis folk
vil bruge UltraRare 7.2 skal de have lov til det.

Til gengæld er jeg ret kold over for forældede browsere. Fx. Netscape 4.
Hvorfor skulle jeg tage hensyn til de fantastisk mange fejl og mangler, når
Netscape er nået til version 7?

Jeg koder så standarderne bliver overholdt. Så bliver siden pæn i alle
browsere, som er gode til at understøtte dem.
Browsere der understøtter standarderne knapt så godt vil normalt stadig lave
funktionelle sider.

Når det er en kommerciel side må man selvfølgelig tage lidt mere hensyn til
hvor udbredt bestemte version af bestemte browsere er. Men udgangpunktet må
være at overholde standarderne, og så se på hvad man derudover kan gøre for
at tage hensyn til bestemte, udbredte browsere.

Fx. Netscape 4. I et hobby-projekt er jeg fuldstændig ligeglad med hvordan
det ser ud, og hvor godt det fungerer. På en kommerciel side vil jeg gerne
have at det fungerer uden for meget bøvl, men det må gerne være meget
grimt.
Min mening om kommercielle sider er dog naturligvis noget kunden har stor
indflydelse på.

Jeg vil give Jørn helt ret. At tage hensyn til en browser er ikke
enten/eller.

[1] Ikke helt, men ret tæt på. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 06-10-02 16:15

Claus wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> "Herre, indgyd folkene frygt, så de forstår, at de kun er mennesker"
> (Bibelen, Gamle Testamente, Salmernes Bog 9,21)

Hej

Jeg synes browsere er et mareridt , og det er umligt at gøre alle tilfredse.
Man bliver nødt til at træffe nogle valg. Menn.. denne css validator er
hjælpsom http://uk.htmlhelp.com/tools/csscheck/

Den siger fx: Warning: Microsoft Internet Explorer 3.x will incorrectly treat
em units as pixels. Percentage units or keywords may therefore be preferable.
Jeg ved så ikke om de forslag den kommer med har andre ulemper !

Charlotte

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-10-02 18:30

Charlotte Gørtz wrote in <anpk0m$r0v$1@sunsite.dk>:
> [...]
> preferable. Jeg ved så ikke om de forslag den kommer med har andre ulemper

Jeg kunne i hvert fald aldrig drømme om at droppe "em", bare fordi ie3 ikke
kan finde ud af dem - *lol*

Ja, en font-størrelse på fx. 0.8em vil jo nok være ret svær at læse i ie3.
Men em er så grundlæggende, at det piller jeg altså ikke ved.

Skulle der tages hensyn til ie3, så må det være via noget client-specifik.
Altså gøre et eller andet, så ie3 ser noget andet end alle andre browsere
gør.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 06-10-02 19:13

Niels Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> Altså gøre et eller andet, så ie3 ser noget andet end alle andre browsere

Niels
Det er dit valg. Mit valg er primært strict xhtml, hvis det var et kommercielt
site er jeg ikke sikker på at jeg ville bruge strict. Og jeg kan ikke helt
forstå du griner af at andre gerne vil sikre bagud kompatibilitet, det må vel
være rimeligt at give kunderne en god service,- uanset hvilken browser de har
valgt at bruge.
Jeg er for så vidt enig i at det er et godt råd til kunderne at få opgraderet
deres software til den sidste nye version, men jeg ville ikke grine af dem. At
bruge det sidste nye software indebærer jo også en vis risiko,- det samme med
nye standarder.

Fra : Claus

Dato : 06-10-02 22:23

Jeg skriver ellers "This page is optimized for Internet Explorer 3.0", og
alle andre får beskeden: "Error: Things are moving too fast. Please
downgrade your browser"

Det er svær at finde balancen, men jeg er enig med Jørn Andersen i
"degrading nicely".. At omsætte det i praksis er så en helt anden sag.

Man kan undrer sig over, at så mange bruger 4-5 år gamle browsere, men det
er nu engang bare virkeligheden. Der sidder sikkert nogle system
administratorer og bruger for meget tid på at surfe på nettet (med
netværkets eneste nye browser, forstås).

Claus

Fra : Magne Heen

Dato : 06-10-02 23:14

Claus wrote:

> [...]
> administratorer og bruger for meget tid på at surfe på nettet (med
> netværkets eneste nye browser, forstås).

Den eneste grunnen til at jeg bruker Netscape® Communicator 4.79 er at
den er den raskeste som finnes for Linux.

Den har faktisk god CSS-støtte bare man har vett nok til ikke å bruke de
nyeste CSS-attributtene som den ikke takler. Det er en del problemer med
at siden vises annerledes i nyere browsere, men det kan for det meste
kompenseres for ved å bruke et tilleggesstilark for nyere browsere
(@import --), der en legger inn endringer som må til for noen av
attributtene.

F.eks. bruk ikke fontstørrelse i 'em' men heller i '%', canvasbredden
defineres forskjellig i de fleste nyere browsere så en må inngå et
kompromis o.s.v.

Magne Heen.