Død BIOS!
Fra : NFA

Dato : 06-10-02 12:44

Jeg har et Asus A7V133 med en død BIOS.....
Hvad gør jeg ved det???
Kan jeg nøjes med at få byttet chippen ud med en anden BIOS chip????
Bundkortet er 1 år og 5 måneder gammelt og købt hos SHG....

HJÆLP MIG!!!!

Hilsen Niels

Fra : Kristian Espensen

Dato : 06-10-02 13:38

"NFA" <nfa112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har et Asus A7V133 med en død BIOS.....
> Hvad gør jeg ved det???
> Kan jeg nøjes med at få byttet chippen ud med en anden BIOS chip????
> Bundkortet er 1 år og 5 måneder gammelt og købt hos SHG....

Du kan evt. prøve BIOS hot swap, men det skulle være en meget farlig og
nervepirende operation. Jeg går selvfølgelig udfra at du har prøvet at
resete og pille batteriet ud, og så er mulighederne hot swap eller ca. 500
kroner for at få en forhandler til at ordne boarde for dig. Den mest
optimale løsning er vel at købe nyt mb. Hvordan tog du livet af den?
--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : NFA

Dato : 06-10-02 14:29

> Du kan evt. prøve BIOS hot swap, men det skulle være en meget farlig og
> nervepirende operation.

Hvad er BIOS hot swap ????

> Hvordan tog du livet af den?

Jeg flashede med en ny BIOS, men den gik fejl.
Så ville jeg flashe med min backuppede BIOS, men den gik oxo fejl den
opdatering.
Sur Urt! :(

Er det helt utænkeligt at forhandlere har gamle A7V133 boards til at ligge
som evt er beskadiget, men hvor BIOS chippen stadig er intakt????

HJÆLP!!!

Niels

Fra : Kristian Espensen

Dato : 06-10-02 14:43

> Hvad er BIOS hot swap ????

Jeg læste engang om det, så min forklaring er sikkert ikke helt korrekt. Det
man gør er:
1. Finder andet A7V133 og booter op.
2. Starter Flash programmet
3. Fjerne BIOS-chippen og indsætter den defekte BIOS chip i stedet
4. Flasher denne med en velfungerende revesion af BIOS
5. Bytter evt. om på BIOS-chippene igen, eller montere en BIOS chip i det mb
som mangler en.
Det skulle eftersigende virke, men jeg ville kun prøve det med et gammelt mb
hvor man ikke kan tabe noget ved at prøve. At fjerne BIOS mens computeren er
tændt kan ikke være sundt!

> Jeg flashede med en ny BIOS, men den gik fejl.
> Så ville jeg flashe med min backuppede BIOS, men den gik oxo fejl den
> opdatering.
> Sur Urt! :(

Når sådan noget sker er det vigtigt ikke at panikke, f.x. slukke computeren.
Har man først slukket computeren skal der nørdede metoder til, som fx
ovenstående hot swap.

> Er det helt utænkeligt at forhandlere har gamle A7V133 boards til at ligge
> som evt er beskadiget, men hvor BIOS chippen stadig er intakt????

Du kan da prøve at sende mails til de forskellige forhandlere, evt. sætte et
opslag op i news:dk.marked.privat.edb
--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-10-02 22:12

NFA wrote:
> Jeg flashede med en ny BIOS, men den gik fejl.
> Så ville jeg flashe med min backuppede BIOS, men den gik oxo fejl den
> opdatering.
> Sur Urt! :(

Jeg har en kammerat der har et bundkort med en fejl flashet bios på. Surt
sjov.
Han havde et andet slags bundkort liggende med en anden defekt. Han fandt ud
af at der var to lakriser på bundkortene der havde det samme nummer. Han
prøvede at bytte og sandelig det kort med fejl flash kom der liv i.

mvh
Henning

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 07-10-02 11:51

Henning Præstegaard wrote:

> [...]
> af at der var to lakriser på bundkortene der havde det samme nummer. Han
> prøvede at bytte og sandelig det kort med fejl flash kom der liv i.

Det må vist siges at være mere held end forstand.