GPRS, emulere seriel forbindelse?
Fra : Leif Neland

Dato : 06-10-02 11:58

Kan man lave en forbindelse mellem 2 GPRS-telefoner?

F.ex. således at man har en GPS og en GPRS-telefon i bilen, og "i basen" en
anden GPRS telefon og f.ex. "det levende danmarkskort" på en pc, der så
viser bilens position?

Eller skal man have en "chat"server i mellem?

Leif

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 11-10-02 20:35

On Sun, 6 Oct 2002 12:58:20 +0200, "Leif Neland" <leifn@neland.dk>
wrote:

> [...]
>viser bilens position?
>
>Eller skal man have en "chat"server i mellem?
Hej Leif

GPRS er jo så smart at det kobler dig på Internettet ligesom din alm.
ADSL forbindelse. Hvis du bare lader din PC+ADSL og en fast IP
adresse, stå tændt derhjemme, kan du til hver en til få forbindelse
til den.

Problemet med dit ønske ligger i at du er nød til at have en
"kontroller" uden for GPRS mobilen til at sende dine GPRS koordinater
hjem til PC'en med. Dette kunne være et projekt for nogle af gutterne
i dk.teknik.elektronik gruppen. Jeg er sikker på at en vis Hr. Lasse
Madsen ville kunne komme med en løsning.

En GPS modtager har jo rigtigt nok som du siger en RS232 (seriel)
forbindelse til omverdenen. Dette kan IKKE kobles direkte til mobilens
bundstik, heller ikke vha. nogle "smarte" fiks fakserier, desværre.
Det kræver jo at GPS signalerne konverteres til noget TCP/IP som kan
sende ud på nettet til din PC derhjemme.

Ideen er skam god, og kunne sikkert bruges til meget sjov. Netop ved
GPRS er det jo kbyte pris og ikke minut pris. En sådan enhed ville
ikke komme til at dræne pengepungen, mht. GPRS datatrafik.

PS. jeg tillader mig lige at poste en kopi i dk.teknik.elektronik

/Thomas