Menu med knapper-mange spørgsmål
Fra : Preben Andersen

Dato : 06-10-02 07:36

Jeg vil gerne lave en lodret menu med knapper i venstre side af skærmen, men
hvad er det bedste, en tabel, en ramme, en tabel i en ramme eller måske
noget helt andet?
Hvordan laves knapperne bedst? Skal det være GIF'er eller hvad? Hvis ja,
findes der så en nem måde at lave disse GIF'er på?

mvh
Preben

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 06-10-02 07:57

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> wrote in message
> [...]
> Hvordan laves knapperne bedst? Skal det være GIF'er eller hvad? Hvis ja,
> findes der så en nem måde at lave disse GIF'er på?

Jeg plejer at lave mine som gif i en tabel. Du kan bruge et alm.
tegneprogram til at lave dem i.

--

Mvh / Regards

-=< Christian >=-
ICQ: 25308942
http://www.cmnielsen.dk
Hvis man kloner en sørøver, får man så en piratkopi?

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-10-02 11:41

Preben Andersen wrote in <3d9fd9b7$0$91441$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Jeg vil gerne lave en lodret menu med knapper i venstre side af skærmen,
> men hvad er det bedste, en tabel, en ramme, en tabel i en ramme eller
> måske noget helt andet?

En tabel er ikke så smart at bruge til noget, der ikke skal ligne en tabel.
Om du vil have en ramme omkring er helt op til dig selv. :)

Du kan fx. lave hver enkelt menupunkt sådan her;
Inde i "href" skal adressen selvfølgelig stå.
Hvad der skal være inde i a-tagget (altså i stedet for de sidste tre
punktummer) må du selv bestemme. Det kan fx. være lidt tekst eller et
billede.

Du kan kan evt. "pakke" det ind i en div:

Så kan du sætte ramme omkring og andre sjove ting og sager.

> Hvordan laves knapperne bedst?

Som tekst. Selv om det er tekst, kan det godt bringes til at ligne en knap.
Fx. med en ramme omkring og sådan noget.

> Skal det være GIF'er eller hvad?

Hvis du laver billeder, så kan du frit vælge mellem jpeg, gif og png. Hver
har sine fordele og ulemper, bla. alt efter motivet.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-10-02 12:04

Niels Andersen escribió / skrev

> Hvis du laver billeder, s† kan du frit v‘lge mellem jpeg, gif og png.

Hvilke fordele har png?

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-10-02 12:20

Lars Hoffmann wrote in <Xns929F849B6C7AEintercambiodvdPUNTOc@130.133.1.4>:
> Hvilke fordele har png?

Fx. er der ikke patent-bøvl, som der er med GIF. :)

Desuden kan den klare "true color" (ligesom jpeg) men uden "støj", aplha
transparency, gamma og meget andet.
Det er afløseren til gif og delvist til jpeg.

http://www.libpng.org/pub/png/

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 06-10-02 13:45

Niels Andersen escribió / skrev

> Desuden kan den klare "true color" (ligesom jpeg) men uden "st›j",
> aplha transparency, gamma og meget andet.

Men fylder formatet ikke bare så djævlens meget?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 06-10-02 14:00

On 6 Oct 2002 12:45:13 GMT, Lars Hoffmann <lars@hoffmann.ac> wrote:

>Niels Andersen escribió / skrev

>Men fylder formatet ikke bare så djævlens meget?

Både og. Uden at have dyrket det voldsomt, så tror jeg det nogenlunde
er sådan, at hvis man betragter det som afløsning for .gif (altså
simple symbol-agtige billeder), så fylder det lidt mindre end .gif og
ofte væsentligt mindre end .jpg.

Til gengæld fylder det voldsomt mere end .jpg til de ting, hvor .jpg
har sin styrke (fotografier etc.), men stadig mindre end .gif.

Korrigér mig venligst, hvis jeg har generaliseret nogle små tests for
meget

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-10-02 14:18

Lars Hoffmann wrote in <Xns929F95C1C85C2intercambiodvdPUNTOc@130.133.1.4>:
[png]
> Men fylder formatet ikke bare så djævlens meget?

Til billeder og den slags, jo. En png har nemlig absolut intet kvalitetstab,
mens netop tabet af data er det jpeg er baseret på.

Men til motiver hvor gif er jpeg overlegen, der fylder png ca. det samme som
gif, i nogle tilfælle mindre.

Png har grundlæggende to måder at gemme et billede på: Med eller uden index
(palette). Jpeg bruger aldrig index, gif bruger altid index.
Hvordan man vælger mellem de to er forskelligt fra program til program. Med
Photoshops[1] "Save for web"-funktion kan du vælge mellem png8 og png24. I
Gimp vil den automatisk bruge samme format som dit billede[2].

Png kan godt lide store ensfarvede flader, ligesom gif. I gif er en bred lav
flade dog langt bedre end en smal høj flade. I png betyder det kanp så
meget.
Desuden er png også god til "gradients" og nogle andre smarte ting, som gif
overser. :)

Hvis du vil være sikker på at png'en fylder så lidt som muligt, så kan du
overveje at køre den igennem "pngcrush". Et fint lille program, som kan
barbere en halv måske en hel procent af størrelsen på de fleste af mine
png'er. :)
Har dog hørt at den tit kan halvere størrelsen, hvis man fx. laver png'en
med Photoshop.

[1] Bemærk at Photoshop er ret dårlig til at komprimere i png-formatet.
[2] Har du et billede uden index, men under 256 farver, så vil den dog lave
en png med index.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-10-02 16:40

>Men fylder formatet ikke bare så djævlens meget?

Nej, ikke under de samme omstændigheder.

GIF har den ulempe, at formatet som udgangspunkt kun har 256 valgfrie
farver (omend man kan lave snydetricks med animgifs for at få flere
farver). Det betyder også, at folk i mange tilfælde heldigvis tvinges
til at gå ned i 256 farver, i stedet for at insistere på at køre i
16.7 mio. farver.

I en del tilfælde med PNG har folk helt uden grund benyttet 16.7 mio.
farver, hvor en farvereduktion ville kvalitetsmæssigt (til webgrafik)
være nær ubetydelig, omend det ville hjælpe gevaldigt på
filstørrelsen.

--
- Peter Brodersen

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-10-02 20:07

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> En tabel er ikke så smart at bruge til noget, der ikke skal ligne en
tabel.
> Om du vil have en ramme omkring er helt op til dig selv. :)

Nu bliver jeg lidt forvirret: Nogle foreslår en tabel, andre fraråder det.
Er der ingen "bedste måde" at gøre det på?
Jeg prøver også dit forslag (som jeg lige har klippet væk her).

mvh
Preben

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-10-02 08:04

Preben Andersen wrote in <3da08a01$0$18143$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> Nu bliver jeg lidt forvirret: Nogle foreslår en tabel, andre fraråder det.
> Er der ingen "bedste måde" at gøre det på?

Der var engang, hvor tabeller var den eneste metode til at lave fancy
layout.
Nu er der et alternativ (CSS), så det bliver nu frarådet at bruge tabeller
til andet en tabulært indhold.

Dem, som bruger tabeller til layout, er vist primært folk som ikke er vant
til den nye metode.

Der er nogle ting, som er nemmere at lave med tabeller end CSS. Men HTML er
altså en teknologi, hvor man bør bruge alle tags, som de er beregnet til.
Altså brug h1 til den største overskrift, brug p til af markere afsnit osv.

Jeg synes at de fleste steder jeg ser tabeller brugt til ikke-tabulært
indhold, er det nemt at erstatte tabellen med "pæn kode".

Altså: Den bedste måde er *ikke* at bruge tabeller. Men nogen synes tabeller
er nemmere.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-10-02 19:36

Preben Andersen <pran@privat.dk> skrev i en
> [...]
> Hvordan laves knapperne bedst? Skal det være GIF'er eller hvad? Hvis ja,
> findes der så en nem måde at lave disse GIF'er på?

De kan laves i en tabel + lidt css.
Et simpelt eksempel medføler - der kan let ændres farver
ved at oprette flere linier, der kan kaldes etc.
Fordelen er ar teksten bliver mere tydelig end med grafikknapper.

Prøv at klippe nedenstående kode ud og sæt den ind i et
html-dokument.

Per A. Hansen

<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3">
body {margin-top:-10px; margin-left: 0px; backgrund-color:red }
UL { color: black; background: white; margin:4; padding:2px; border:
groove }
li {color:yellow; background: #d0d0d0; padding:1px;
padding-left: 4px; padding-bottom: 1px; padding-top: 1px; border: outset ;
list-style-type: none; font-size:12px; font-weight:bold; font-family:
arial }
..li1 { background:#ffd700 }
..li2 { background:#e0e0e0 }
..li3 { background:#66ee33 }
..li4 { background:#66ccFF }
A:link {text-decoration:none }
A:visited {color:#cc0066; text-decoration: none}
A:hover {text-decoration: none}
A:active{ font-size: 11px; text-decoration: none}
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!--
if (document.layers)
window.location="ivramns.htm" file://-->
</script>
</head>
<ul>
<th class="li3" align="center" width=40>Emner</th>
<li class="li1"><A href="nr1" target=tekst>1. menupunkt </a>
<li class="li2"><A href="nr2" target=tekst>2. menupunkt </a>
<li class="li3"><A href="nr3" target=tekst>3. menupunkt </a>
</ul>

Fra : Preben Andersen

Dato : 06-10-02 20:02

"Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Fordelen er ar teksten bliver mere tydelig end med grafikknapper.
>
> Prøv at klippe nedenstående kode ud og sæt den ind i et

Tak for det. Hos mig er knapperne forskellige i IE, men det ser fint ud i
Mozilla. Passer det?

mvh
Preben

Fra : Per A. Hansen

Dato : 09-10-02 10:23

> "Per A. Hansen" <per.hansen@get2net.dk> wrote in message

-klip->
> Tak for det. Hos mig er knapperne forskellige i IE, men det ser fint ud i
> Mozilla. Passer det?

De skulle gerne være lidt forskellige - der refereres til
baggrundsfarverne :
.li1 { background:#ffd700 }
.li2 { background:#e0e0e0 }
.li3 { background:#66ee33 }

Prøv at sætte andre farvekoder på, måske virker de ikke
i alle browsere. www.netmechanic.com nævner noget om
mulige fejlvisninger i nogle browsere.
Læg mærke til at understregningnen på linkene er fjernet
med ( text-decoration: none). For at få hele knappen
aktiv kan man blive nødt til at anvende mellemrum.
Der er en lang række muligheder for at ændre på knapperne
- borten omkring kanpperne kan alle få forskellig bredde og
farve.

Per A. Hansen