Danske stumfilm på dvd?
Fra : Severus Snape

Dato : 05-10-02 23:44

Findes de? Ole Olsen; Fy of Bi; Asta Nielsen... er de udkommet på en
eller anden måde?

Fra : Per.K

Dato : 06-10-02 02:20

"Severus Snape" <denmark40@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Findes de? Ole Olsen; Fy of Bi; Asta Nielsen... er de udkommet på en
> eller anden måde?

Der går nok langt tid endu inden det sker.
Se blot på hvor sløve de er med at smide alle de andre gamle danske film
ud på DVD.
De eneste af de gamle jeg lige kender til er Far Til Fire, som er udgivet på
DVD.
Disse savnes specielt hos mig på DVD:
Olsen Banden 1-13 (14 og Junior er jeg ligeglad med)
Soldaterkammerater
Støv filmene (specielt)
Eller blot Dirch Passer film i det hele taget.
De står øverst på min ønskeseddel til udgivelse på DVD.
Men der går nok maaaaange år udnu inden det sker.
På det tidspunkt er DVD forældet og nu lagres hele film på en mini chip
med en hukommelse på 24 timer som kan nydes som hologram film

Venligst Per

Fra : Sparre

Dato : 06-10-02 10:16

> Olsen Banden 1-13 (14 og Junior er jeg ligeglad med)

Ja lad os endelig få dem på dvd, måske har de nogen gamle fraklip de kan
smide på også :)

--
Sparre

Fra : Steffen Damkjær

Dato : 06-10-02 10:46

Det amerikanske selskab Criterion er lidt frem i skoene mht. gode
danske stumfilm...således er Häxan (som trods den svenske titel er
dansk stumfilms bedste instrukør Benjamin Christensens hovedvværk)
netop kommet på DVD. Fås bl.a. hos Laserdisken.

/Steffen

Fra : Kenny Jensen

Dato : 06-10-02 11:14

Jeg glæder mig allerede til den surverene 5.1 tavshed :)

Kenny

Fra : Jens Thomsen

Dato : 06-10-02 11:28

"Severus Snape" <denmark40@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Findes de? Ole Olsen; Fy of Bi; Asta Nielsen... er de udkommet på en
> eller anden måde?

Jeg mener, at filminstituttet faktisk har udgivet en lille smule samlet på
én dvd. Jeg har i hvert fald set et eller andet lignende stå i filmhusets
boghandel. Kan ikke finde noget om det på nettet, så jeg skal nok se efter,
når jeg kommer forbi næste gang.

Herudover kan jeg kun komme i tanke om Benjamin Christensens
svenskproducerede Häxan, som en anden allerede har nævnt. Den er udgivet af
Criterion i region 1. Criterion har også udgivet Carl Th. Dreyers måske mest
berømte stumfilm, La Passion de Jeanne D'Arc, men den er naturligvis fransk.

MVH
Jens

Fra : Jørgen Carlsen

Dato : 06-10-02 22:20

Jens Thomsen skriver:

> [...]
> boghandel. Kan ikke finde noget om det på nettet, så jeg skal nok se efter,

Det er rigtigt. Jeg har også været på jagt efter den. Men den dag jeg var i
hovedstaden,
var der lukket i Filmhuset. Nå, me DVD'en indeholder en del ældgamle
optagelser -
mest ( og måske kun ) dokumentare optagelser, som f.eks. kongens begravelse -
og ikke
noget med spillefilm.
Kommer du nærmere løsningen, vil vi gerne høre om det.

Venlig hilsen Jørgen Carlsen

Fra : Jørgen Jacobsen

Dato : 06-10-02 18:30

Der er masser af gode gamle danske film som man kunne ønske sig kom på DVD og jeg mener ikke Dirch Passer, Far til fire, Julefrokosten eller lign. Dansk film har så stor en skat af glemte film som det undrer en filmfan ikke er blevet udgivet på et så godt medie som DVD. Ib Schønberg har lige passeret sin 100 års fødselsdag så hvorfor er hans mange klassikere ikke genudgivet på DVD?: Café Paradis, Biskoppen, Otte akkorder, Diskret ophold etc. Det er synd og skam at det kun er de sædvanlige platte folkekomedier som en gang imellem udsendes på DVD. Også at det er et amerikansk foretagende som Criterion der står for udgivelsen af flere af Dreyers mesterværker bl.a. Vredens Dag.

Mvh

Jørgen