Katte er ikke helt uintelligente!!
Fra : Helle Nielsen

Dato : 05-10-02 21:30

Hejsa.

Den anden dag købte vi en bi i en dyrehandel. Det er en lille bamse med en
snor som man kan trække ud og give slip på - derefter hopper bien og siger
en snorrende lyd mens den fiser afsted hen over gulvet. Desværre er snoren
ikke ret lang hvilket betyder vi skal trække den op heeeele tiden. Men nææeh
nej, her til morgen kunne Magnus sq selv klare det! Han holder bien mellem
forpoterne og bider omkring den lille ring for enden af snoren og hiver så
snoren ud, slipper og så hopper bien mellem hans poter!! Er det ikke
utroligt?!
Det var ikke bare et uheld - han lå i en hel time og gjorde det og har brugt
enormt meget tid på det hele dagen. Og vi har jo egentlig ikke engang vist
ham hvordan han skal gøre!!
Vi har moret os gevaldigt over det og Magnus har virkelig hygget sig i dag

Nogen der har oplevet en ligeså intelligent kat??

Hilsen Helle

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-10-02 23:36

In article <3d9f4bde$0$69022$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Helle
Nielsen <helle@jirty.dk> wrote:

> Nogen der har oplevet en ligeså intelligent kat??

Altså det dér er jo virkelig fiffigt :)
Det ved jeg ikke helt om vores kan leve op til ;) Men for nogle år
siden havde jeg en oplevelse med Donna der også fik mig til at
spekulere på, _hvor_ meget der egentlig foregik inde i det lille
hoved..
Her har et af yndlingslegetøj'erne altid været "piberenser-edderkopper"
i en lang elastiksnor. Bedst selvfølgelig, hvis en af os tobenede gider
at hive i den anden ende af snoren, men i mangel af det kan misserne
også lege med edderkoppen alene.
Nå, men en dag sad jeg og læste, da jeg blev opmærksom på at Donna
havde gang i en edderkop. Den lange elastiksnor havde kilet sig fast
under et par sko der stod under sofabordet, og katten snuppede
piberensertingen, løb med den, men på et tidspunkt blev hun så stoppet
af snoren, der ikke kunne hives længere ud. Hvorefter edderkoppen
smuttede fra hende og fløjtede tilbage under bordet med katten
bagefter. Og så forfra.
Fjolset her tænkte "Nåh, den sidder fast, så hun ikke kan få sit
legetøj med sig" og løsnede snoren fra skoene - hvorefter jeg læste
videre. For lidt senere at blive opmærksom på, at snoren igen sad fast
samme sted - og katten lavede det samme. Hive i snoren til den ikke
kunne strækkes længere - og så efter edderkoppen :) Så gik der et lys
op for mig. For at være helt sikker løsnede jeg snoren endnu engang. Og
ganske rigtigt, lidt efter sad den der igen. Det var helt klart med
vilje hun kilede den fast, så den kunne "stikke af" selv og hun kunne
fange den. Også ganske smart udtænkt, synes jeg

Fra : Rikke Gertsen

Dato : 06-10-02 07:59

Hej

Min Chrissi gør nøjagtig det samme med en optrækkelig mus !! Holder fast i
den og trækker snoren ud med en pote.

Så er katte er BESTEMT ikke uintelligente *S*

Hilsen
Rikke

Fra : Broxgaard

Dato : 06-10-02 10:27

Viste I at katten ligger på 3 plades når man snakke hjerne blandt
landlevende patterdyr... først er mennesket så aben og så kommer katten...

sååå katten er kloger end en hund *GG*

--
Med Venlig Hilsen
Miss Candy og Daniel

Fra : Jette

Dato : 06-10-02 13:15

"Broxgaard" skrev:
> Viste I at katten ligger på 3 plades når man snakke hjerne blandt
> landlevende patterdyr... først er mennesket så aben og så kommer
katten...

> sååå katten er kloger end en hund *GG*

Det kommer nok an på hvilken form for intelligens man måler på. Der
findes jo mange former for intelligens hos dyr, bl.a. instinktiv
intelligens, tilpasningsintelligens, arbejds- eller
lydighedsintelligens, og så er der personlighedsfaktoren.

Der skal også tages hensyn til det faktum at der er stor artsmæssig
forskel på hunde og katte. De lever højst forskelligt... personligt tror
jeg ikke det er muligt at sammenligne dem, så det er fair for både hunde
og katteracen.

Mvh. Jette

Fra : les

Dato : 06-10-02 17:32

In article <3da001d3$0$69045$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
daniel@broxgaard.dk says...
> Viste I at katten ligger på 3 plades når man snakke hjerne blandt
> landlevende patterdyr... først er mennesket så aben og så kommer katten...
>
> sååå katten er kloger end en hund *GG*

Tror ikke det er så simpelt endda.Man hører f.eks ofte at grise er megt
intelligente,mere end hunde og katte

mvh

ce

Fra : Niels Peter

Dato : 06-10-02 19:25

On Sun, 6 Oct 2002 11:27:01 +0200 "Broxgaard" <daniel@broxgaard.dk> wrote:

> Viste I at katten ligger på 3 plades når man snakke hjerne blandt
> landlevende patterdyr... først er mennesket så aben og så kommer katten...

> [...]

Det kommer sikkert helt an på, hvilke tests man bruger; problemet med at
intelligensteste dyr er jo, de tests, man bruger til mennesker, er baseret på
vores verbalsprog. Så da man skulle i gang med at teste dyr, måtte der først
opfindes nogle tests, der kunne måle intelligens hos væsner, der ikke kunne
tale i ord.
Men hvis man bruger den almindeligste definition på intelligens, nemlig evnen
til at finde en løsning på et nyt problem uden først at prøve sig frem, men
kun ved at sammenligne den nye situation med tidligere erfaringer, så er katte
faktisk temmelig intelligente.
I nogle tests scorer de højere end chimpanser ....

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 06-10-02 21:47

Niels Peter skrev
<I nogle tests scorer de højere end chimpanser >

Jeps, og katte kan også "bruge" tegnsprog, jeg forstår
godt hvad de mener når sømposen kommer frem

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 07-10-02 07:01

On Sun, 6 Oct 2002 22:46:31 +0200 "marianne hellemose"
<hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

> Niels Peter skrev
> <I nogle tests scorer de højere end chimpanser >
>
> Jeps, og katte kan også "bruge" tegnsprog, jeg forstår
> godt hvad de mener når sømposen kommer frem

Se, det viser jo, at alt afhænger af synsvinklen: en kat ville mene, det var
et bevis på *din* intelligens

Niels Peter

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 07-10-02 11:25

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message
> [...]

> godt hvad de mener når sømposen kommer frem

Se, det viser jo, at alt afhænger af synsvinklen: en kat ville mene, det var

---
....jeg synes nu ikke det er tegn på intelligens (OBS! Joking!!!), snarere et
veludviklet overlevelsesinstinkt!

,,,^..^,,, Aragorn_dk

Fra : Niels Peter

Dato : 07-10-02 15:34

On Mon, 7 Oct 2002 12:25:12 +0200 "Aragorn Elessar" <aragorn@welles.dk> wrote:

(...)

> [...]
>
> ---
> ....jeg synes nu ikke det er tegn på intelligens (OBS! Joking!!!), snarere et

Hvad er forskellen?

Niels Peter