MS Windows
briani 27239
(Hard)Disk defragmentering
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 05-10-02 19:56

Ja, det gør jeg jo nu og da på mit Win98 - men det undrer mig hver gang,
at 'progress-bar' kører forholdsvis hurtigt op til 10%, hvor den bliver
stående i en lille times tid, hvorefter de resterende 90 % gennemføres
ret kvikt!

Hvad pokker sker der i grunden ved netop 10 %?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 05-10-02 20:09

"Hans H.V. Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
gennemføres
> ret kvikt!
>
> Hvad pokker sker der i grunden ved netop 10 %?

De mest brugte system- og programfiler bliver sorteret, så de kommer
til at ligge der på harddisken hvor der er hurtigst adgang til dem.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Martin Østerberg

Dato : 05-10-02 20:19

On Sat, 5 Oct 2002 20:56:22 +0200 skrev h2vh@post6.tele.dk (Hans H.V.
Hansen) .

> [...]
>ret kvikt!
>
>Hvad pokker sker der i grunden ved netop 10 %?

Ikke at jeg er helt sikker i min sag, men før den egentlige
defragmentering finder sted, køres der (skjult) en lille variant af
scandisk på din harddisk, det er ikke for smart at defragmentere en
disk MED fejl på.... Denne scandisk kunne jeg meget vel tro kører i de
første 10 %.

VH Martin

Fra : palle jensen

Dato : 05-10-02 21:23

On Sat, 05 Oct 2002 21:18:56 +0200, Martin Østerberg
<dev_null@trashcan.dk> wrote:

> [...]
>scandisk på din harddisk, det er ikke for smart at defragmentere en
>disk MED fejl på.... Denne scandisk kunne jeg meget vel tro kører i de

hmm det er vist bootsektoren der bliver undersøgt der

Fra : Martin Østerberg

Dato : 05-10-02 21:33

On Sat, 05 Oct 2002 22:22:49 +0200 skrev palle jensen
<paljen@mail1.stofanet.dk> .

>hmm det er vist bootsektoren der bliver undersøgt der

Tror du har ret, har selv bemærket at der er et 'knæk' på vej til de
10 %. Min uforgribelige og private mening er, at der køres en
reduceret scandisk fra 0-4% og at der fra 4-10% bygges en ny struktur
op, hvorefter den egentlige defragmentering finder sted. Nogen der kan
udbygge/jorde mit udsagn ?

Martin