Bachs og Tandkødsproblemer?
Fra : Gitte J. Lock

Dato : 05-10-02 19:03

Vi fik jo et gevaldigt chock i går med vores Sambamis, da hun skulle til
dyrlæge, fordi vi mente hendes tandkød var alt for rødt... Tidligere har
vores dyrlæge i Aalborg påpeget dette, men dengang sagde hun at vi blev nødt
til at vente til Samba var blevet noget større. Indtil da har vi forsøgt at
holde betændelsen nede med en klorhexidinopløsning (efter anbefaling fra
dyrlægen).
Dyrlægen undersøgte Sambas mund, og besluttede at der burde testes for FAIDS
og FELV, eftersom tandsten ikke kunne være årsagen til det betændte tandkød!
Gudskelov viste begge prøver sig at være negative (jubeldans henover
stuegulvet), men Sambas tandkød skal vi fremover bruge en del tid på at
holde betændelsesfrit. Hun får antibiotika i 12 dage nu, men dyrlægen kunne
ikke garantere at det ville tage betændelsestilstanden, og når
antibiotikabehandlingen stopper, er der desværre risiko for at skidtet
vender tilbage.
Ergo: Daglig tandbørstning med et Aloe Vera-baseret tandpastaprodukt, og på
sigt ville hun, vores nye dyrlæge, foreslå, at vi prøvede at starte en
homøopatisk behandling med Bachs blomstermedicin. I øjeblikket har vores
dyrlæge en anden kat i homøopatisk behandling, men den er kun lige begyndt
på behandlingen, så hun ville ikke på baggrund af så lidt udtale sig for
positivt overfor homøopatien. Alternativet ville dog være Prednisolon...
binyrebarkhormon (så vidt jeg husker), og det syntes hverken hun eller jeg,
at Samba skulle udsættes for!
Nå... kæresten er stædig, og vil at vi skal vente med homøopatien til vi har
konstateret, at tandbørstning alene ikke kan holde betændelsen væk
(økonomien er i øjeblikket værre end da vi begge var på su), men jeg tror
altså ikke på at tandbørstning alene kan gøre det. Der må da være en indre
årsag til, at Sambas tandkød skal være rødt, stinkende og ømt allerede i en
alder af 12 mdr.
Hvad mener I andre om det her? Har nogen nogle gode henvisninger til sites,
hvor man kan læse om tandkødsproblemer og homøopati på katte?
-Gitte
Og naturligvis spinbrum fra Sambamissen, der ifølge Freja stadig stiiinker
af dyrlæge!

Fra : Britt Johannesen

Dato : 06-10-02 17:01

Hejsa,

Hos os har betændt tandkøb længe været et problem. Min ene kat - Chilli- har
lidt at voldsomt betændt tandkød siden hun var killing. Vi har været på 6
pencelin kure, forsøgt med daglig tandbørstning og fodret hende med Hill's
for tænder. Har også via dyrelæge forsøgt at skaffe et specielt kosttilskud
fra USA - dette viste sig at være umuligt. Intet hjalp desværre, til sidst
var hun kun glad lige efter en endt pencilin kur, tabte sig en del og
lugtede lagt væk af råd.
I samråd med dyrelægen bestluttede vi at hun skulle have alle kindtænderne
trukket ud. Hele 26 stk.
Det var en ret volsom omgang, men det har hjulpet. Betændelsen er næsten
væk. Vi går her efter 2 mdr. stadig løbende til kontrol, for at tjekke at
betændelsen ikke bryder ud, indtil videre ser alt fint ud - puhaa, krydser
fingre/poter.
Chilli har aldrig været så glad, legesyg og kærlig som nu. Hun har taget på
og spiser alt.
Jeg ved at det er en lidt drastig beslutning at tage, men det er bestemt
værd at overveje. Vi har næsten fået en ny kat ud af det :)
Operationen var selvfølgelig ikke billig, men vores engel er det værd.
desuden sparer vi forhåbentlig på alle pencilin kurene fremover - de var
nemlig ikke billige.
Kender desværre ikke noget til alternertiv medicin.
Håber på det bedste
Britt

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 06-10-02 18:57

"Britt Johannesen" <brittj@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]

> nemlig ikke billige.
> Kender desværre ikke noget til alternertiv medicin.

Hej Brit
Tak for svaret - selvom det da er noget af en dyster oplevelse
Vores dyrlæge mener heller ikke, at tandbørstning alene kan holde
betændelsen nede... jeg kan se på papirerne, at hun kalder det
"mundhulebetændelse", så det er måske ikke engang "kun" tandkødet, der er
betændt.. Penicilinkurene skulle også kun kunne slå det ned midlertidigt, og
så var der så kun binyrebarkhormon og homøopati tilbage....
Marianne sendte mig dog nogle brugbare links og noget text om
behandlingsmuligheder, så dem er jeg ved at tygge igennem...
Vores Samba spiser gudskelov godt - hun sluger jo nok bare uden at tygge,
når gummerne er ømme - og har aldrig virket som om det generede hende...
bortset fra, når vi mennesker har kigget hende i munden. Men det skal jo
tages alvorligt og behandles, så det var godt at jeg kunne vise kæresten dit
indlæg.... det gjorde vist, at han lidt bedre forstod _hvor_ alvorligt det
kan være/er...
-Gitte