Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Alternativ til Nikon SC-17 TTL Remote cord
Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 05-10-02 18:36

Hejsa

Jeg har af min lokale fotoforetning fået af vide at jeg skal bruge en
SC-17 kabel til mit nikon kamera for at få muligheden for at have
blitzen på et stativ, men jeg er ikke særlig vild med prisen (ca.
1100,-), så jeg ville høre jer om i kender til et alternativ til Nikon
SC-17 TTL Remote cord?

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 05-10-02 20:51

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> wrote in message

> [...]
> blitzen på et stativ, men jeg er ikke særlig vild med prisen (ca.
> 1100,-), så jeg ville høre jer om i kender til et alternativ til Nikon

Det er en besværlig opgave at konstruere en sko, der passer til kameraet.
Jeg kastede mig ud i det, men droppede hurtigt idéen. Det var for uholdbart
når man render rundt med kameraet.

Kender i hvert fald et alternativ til din fotohandlers pris.
http://www.technikdirekt.de sælger samme kabel til 89 euro. Jeg købte mit
SC-17 der.

http://makeashorterlink.com/?Q1A012402

Jacob

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 05-10-02 21:49

Jacob W. Jensen wrote:
> [...]
> når man render rundt med kameraet.
>
> Kender i hvert fald et alternativ til din fotohandlers pris.

Jeg tænkte mest på et andet mærke, og ikke en hjemmebygget version....

Jeg kunne forstå på sælgeren, at sc-17 kablet også kunne styre blitz'ne.
Det eneste jeg skal bruge, er at blitzen blitzer... når jeg trykker på
knappen på kamera'et.
Grunden til kablet, er at jeg skal tage billeder af fisk i et akvarie.
Der bliver man nød til at have blitzen i en 45 grader vinkel på glasset,
ellers får man refleksen fra glasset i kameraet.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 05-10-02 22:03

> Jeg tænkte mest på et andet mærke, og ikke en hjemmebygget version....

Arhh .. klart. Der findes ingen alternativer. Ikke så vidt jeg ved.

> Jeg kunne forstå på sælgeren, at sc-17 kablet også kunne styre blitz'ne.

Kablet kan ikke styre blitzen. Det overfører blot kommunikationen mellem
kamera og blitz og omvendt.

> Det eneste jeg skal bruge, er at blitzen blitzer... når jeg trykker på
> knappen på kamera'et.

Og til det vil SC-17 være fortræffelig. Det er lige nøjagtig det, det er
beregnet til.

Jacob

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-10-02 22:17

"Thomas D. Kryger" wrote:

> [...]
> Der bliver man nød til at have blitzen i en 45 grader vinkel på
> glasset, ellers får man refleksen fra glasset i kameraet.

Så skal du da bare købe en lille hama-dims til ca. 123 kr., der kan
sættes i kameraets blitz-sko, den pågældne dims har X-sync stik i siden,
så du kan bruge en helt alm. blitzledning.

Du kan finde den på http://www.hama-danmark.dk - man kan desværre ikke
lave dybe link, men kik under "FOTO" / "Flash" / "Adapter, Sko, m.m."
varenummer 006951.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 06-10-02 09:29

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Du kan finde den på http://www.hama-danmark.dk - man kan desværre ikke
> lave dybe link, men kik under "FOTO" / "Flash" / "Adapter, Sko, m.m."

Så får jeg vel brug for et kabel med sko til selve flashen?
Kan jeg bruge den der har varenummer 006952?

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk

Fra : KASO

Dato : 08-10-02 19:36

"Niels Ebbesen" skrev d. 05-10-02 22:17 dette indlæg :

> Så skal du da bare købe en lille hama-dims til ca. 123 kr., der kan
> sættes i kameraets blitz-sko, den pågældne dims har X-sync stik i
siden,
> så du kan bruge en helt alm. blitzledning.

Den løsning giver vist desværre ikke adgang til TTL-styring (jeg har
også været ude efter et alternativ). Nikon kablet overfører
TTL-styringen og har (såvidt jeg husker) stik til Nikons øvrige
ledningsnet til styring af blitz. Hvis man vil, kan man opbygge et
større sæt lamper - og fortsat med TTL styring. Der er gevind til stiv i
blitzskoen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-10-02 22:07

KASO wrote:

> Den løsning giver vist desværre ikke adgang til TTL-styring
> (jeg har også været ude efter et alternativ). ...cut...

TTL-styring er da temmelig ligegyldigt, med mindre man går helt i
sort ved tanken om at man manuelt styrer kameraet og blitz'en.

Studiooptagelser, og som nævnt i dette tilfælde akvarie
fotografering, er jo netop en type fotografering, hvor der er go'
tid, og hvor man har fuld kontrol over alle parametre, så det kan
da næsten ikke være meget nemmere.

Den usikre amatør kan jo starte med at placere blitz og kamera på
hver sit stativ, og så ta' en testfilm ved forskellige blænder,
og lade opstillingen stå medens filmen bliver fremkaldt, og når
man på den kan se hvilken blænde der er den optimale, så er jo
bare at skyde løs, for hvis man ikke flytter blitz'en, så ændrer
lyset sig ikke, og man kan sagtens ændre kameraets standpunkt,
zoom'e ind o.s.v., det har jo ikke indflydelse på blænden.

Og hvis man med et målebånd måler blitz'ens afstand til akvariet,
så kan man også sagtens eksperimentere med dens placering.

En TTL-styring er derimod næsten uundværlig ved pressefoto, hvor
afstande, motiv og lysbehov hele tiden er uforudsiglige og
konstant ændrer sig.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 09-10-02 09:50

Niels Ebbesen wrote:

[snip]
> [...]
> fotografering, er jo netop en type fotografering, hvor der er go'
> tid, og hvor man har fuld kontrol over alle parametre, så det kan

Jeg tænkte jeg lige ville indskyde at, det nu ikke er altid man har god
tid når man tager billeder af akvarier, specielt ikke hvis det er en
bestemt fisk, man vil have et billede af, i et stort akvarie...

Jeg går ud fra at det du mener med god tid, er at man har tid til at
placere blitzen, der hvor den skal stå, før man begynder at tage billederne.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk

Fra : J@N

Dato : 10-10-02 06:57

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg går ud fra at det du mener med god tid, er at man har tid til at
> placere blitzen, der hvor den skal stå, før man begynder at tage

Hvis det er interiør fotografering er der masser af tid, men drejer det sig
om fiskene er TTL-styring ikke mindre end genialt. Man kan opnå gode
resultater med manuel blitz i et specielt fotoakvarie, efter at have skudt
diverse test-skud, men skal man tage billeder af andre akvarier og det skal
man jo, varierer optage forholdene fra gang til gang, og her er det en stor
hjælp med TTL-styring. Der er mange parametre der påvirker den korrekte
lyslægning, bl.a. afstand fra blitz til fisk, kamera afstand, makroudstyr,
såsom mellemringe, bælg, forsatslinser, her vil det kræve mange testskud for
at finde den rigtige belysning. Det kan gå hvis man bruger digicam, men ved
analogt udstyr vil man ikke få mange brugbare skud, regn kun med 2-3 gode
billeder pr. film. En akvariefotograf er meget lyshungrende, da han helst
skal ned på blænde 11-16, her er det også smart med TTL, da man "bare"
vælger den ønskede blænde, så styrer blitzen selv resten, i stedet for det
er omvendt at man vælger bl. og tid i forhold til blitzens udladning.
Hvorfor ikke bruge den nye teknologi, når den nu er der?
Jeg ved godt at der er horrible priser på TTL-ledninger og trådløst udstyr,
men det er alle pengene værd, prøv evt at købe brugt eller i Tyskland.

Jan

Fra : KASO

Dato : 09-10-02 10:33

"Niels Ebbesen" skrev d. 08-10-02 22:07 dette indlæg :
> [...]
> lyset sig ikke, og man kan sagtens ændre kameraets standpunkt,
> zoom'e ind o.s.v., det har jo ikke indflydelse på blænden.

På de fleste zoomobjektiver (i en overskuelig prisklasse) kan man
risikere, at blænden "skrider" når man zoomer (afhængig af valgt blænde)
- er man ikke opmærksom på dette, får man "sjove" resultater.

Jeg er iøvrigt enig i, at til det aktuelle formål (akvarium), kan TTL
være tvivlsomt, men man kan jo også sagtens bruge kablet til andre
formål - det er ofte(st) en fordel at få blitzen væk fra kameraet - evt.
for at kunne bruge indirekte belysning. Her skal man ikke undervurdere
TTL - mange moderne kameraer har temmelig avanceret belysningsautomatik,
der kan vurdere forhold som modlys etc. - evt. hjulpet af valg af et
program. Det er ikke altid, man har tiden/lysten/muligheden for at bruge
lysmåler - motiver som børn og dyr har en tendens til at flytte sig (jeg
har også lavet en del portrætfotos med lamper, softboxe, paraplyer og
lysmåler, men man får måske taget lidt flere billeder, hvis opstilling
m.m. er lidt simplere - når man nu ikke kan have sin opstilling stående
permanent).

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-10-02 12:10

KASO wrote:

> På de fleste zoomobjektiver (i en overskuelig prisklasse) kan
> man risikere, at blænden "skrider" ....cut....

Jo men sådan noget må folk dælme selv holde styr på, man begynder
da heller ikke at bruge bælg og mellemringe, uden at sætte sig
ind i at det også giver lystab.

Fotografering af fisk i et akvarie er og bliver en slags studio-
optagelse, hvor næsten alt kan kontrolleres, at man som ved al
anden dyrefotograferng skal være meget tålmodig og afvente de
rette øjeblikke, har jo egenlig ikke noget med blitzlyset at gøre.

Akvariet er og bliver en fotografisk scene, som skal lyslægges på
en måde der giver et jævnt lys i hele akvariet, når det er rigget
til, så er der frit slag, man kan fotografere hele akvariet,
eller nærbilleder af fisk og planter, det sker på næsten samme
blænde, for her vil det også være relevant at plusse med en 1/2
eller 1/1 blænde, hvis man fotograferer nogle mørke Discosfisk
der står i skyggen af en Amazon sværdplante, men det er det
proff. fotografer kalder fingerspidsgefyle...

Og blitzfotografering af menesker og børn i bevægelse, vil jeg
sidestille med pressefoto af f.esk. sport, og andre lignende
aktiviteter, så på det punkt gentager du jo mit synspunkt.

Og så vil jeg blot runde af med at sige, at hvis TTL-styring var
så smart, så ville det jo straks blive anvendt i proff. foto-
studier, men det er slet ikke tilfældet, så klap lige hesten og
spis brød til...:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 09-10-02 16:29

SNIP
> [...]
> så smart, så ville det jo straks blive anvendt i proff. foto-
> studier, men det er slet ikke tilfældet, så klap lige hesten og

Siger du at TTL ikke er smart ? Eller at man ikke har brug for TTL i
studiemiljø ?

Det er min opfattelse at TTL er smart - men at man ikke rigtig har brug for
det i et foto-studie - kvag den faste opstilling og de som regel
sillesidende motiver.

Mvh Kim

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-10-02 19:22

Kim Jeppesen wrote:

> [...]
>
> Det er min opfattelse at TTL er smart - men at man ikke rigtig
> har brug for det i et foto-studie - kvag den faste opstilling

Næ TTL-styring er bare ikke præcist nok, der kan laves mere
nøjatigte målinger af flaschlyset med andre metoder, som så igen
sikrer at man får bedre og mere velbelyste resultater.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KASO

Dato : 09-10-02 21:02

"Niels Ebbesen" skrev d. 09-10-02 12:10 dette indlæg :

> Jo men sådan noget må folk dælme selv holde styr på, man begynder
> da heller ikke at bruge bælg og mellemringe, uden at sætte sig
> ind i at det også giver lystab.

Ja, men ikke alle her er måske klar over disse faldgruber...

> Fotografering af fisk i et akvarie er og bliver en slags studio-
> optagelse, ....

Jeps - enig - og derfor kan manuelt styret belysning være en fordel!

> Og blitzfotografering af menesker og børn i bevægelse, vil jeg
> sidestille med pressefoto af f.esk. sport, og andre lignende
> aktiviteter, så på det punkt gentager du jo mit synspunkt.

Både og - det kan godt foregå i et studie - men motiverne kan have en
tendens til at bevæge sig.

> [...]
> så smart, så ville det jo straks blive anvendt i proff. foto-
> studier, men det er slet ikke tilfældet, så klap lige hesten og

Rolig nu: Jeg har ikke sagt at TTL kunne løse alle Verdens problemer -
blot at det kan have sin berettigelse i en del situationer (specielt for
mindre rutinerede fotografer), hvor det kan præstere fornuftige
resultater. Derfor kan et kabel, der overfører fuld TTL-styring have sin
berettigelse (omend prisen er absurd).

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 07-10-02 17:34

"Jacob W. Jensen" <mail@SLETjacobwaage.dk> wrote in message

> Det er en besværlig opgave at konstruere en sko, der passer til kameraet.
> Jeg kastede mig ud i det, men droppede hurtigt idéen. Det var for
uholdbart
> når man render rundt med kameraet.

Vi er mange der er frustrerede over Nikons special-stik - eller rettere
deres priser på samme... (Jeg har stadig ikke det data-kabel til min F90'er
der var en af grundene til det lige blev en sådan)
Jeg fandt en russer der havde fundet nogen russiske militærstik der passede.
Men han holdt pludselig op med at svare på e-mails (Sibirien? . Gid der
er nogen der finder fabrikken en dag!!!!

Mvh.
Anders

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 08-10-02 22:16

On Tue, 08 Oct 2002 23:07:09 +0200
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> TTL-styring er da temmelig ligegyldigt, med mindre man går helt i
> sort ved tanken om at man manuelt styrer kameraet og blitz'en.

<SNIP>

> En TTL-styring er derimod næsten uundværlig ved pressefoto, hvor
> afstande, motiv og lysbehov hele tiden er uforudsiglige og
> konstant ændrer sig.

Ebbesen, hvad mener du egentlig? Er TTL-flash ligegyldig eller
uundværlig? :)

Personligt bruger jeg gerne begge, afh. af motivtype.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-10-02 22:50

Thomas Heide Clausen wrote:

> Ebbesen, hvad mener du egentlig? Er TTL-flash ligegyldig eller
> uundværlig? :)

TTL-styring er en form for belysningsautomatik der måler
blitz'ens lys, og slukker når motivet har fået nok lys.

Man kan sagtens fotografere manuelt uden TTL-styring, det kræver
blot at man sætter sig ind i hvordan, og arbejder systematisk med opgaven.

Personligt bryder jeg mig ikke om TTL-styring, den bliver nemligt
ofte snydt af områder i motivet, der giver en kraftig refleks, og
da jeg i mange har arbejdet med store flaschanlæg, så lærer man
at udmåle flaschlyset, og afballancere lyset fra fra flere
lamper, og så kan man slet ikke affinde sig med, at man ikke selv
har fuld kontrol over lyset.

Men som sagt, jeg finder TTL-styring godt til f.eks. pressebrug.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 08-10-02 23:53

On Tue, 08 Oct 2002 23:49:40 +0200
Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> TTL-styring er en form for belysningsautomatik der måler
> blitz'ens lys, og slukker når motivet har fået nok lys.

Jamen det ved jeg skam...:)

<SNIP>

> Men som sagt, jeg finder TTL-styring godt til f.eks. pressebrug.

Jeg studsede blot over den tilsyneladende modsætning i din tidligere
email...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-10-02 01:27

Thomas Heide Clausen wrote:

> Jeg studsede blot over den tilsyneladende modsætning i din
> tidligere email...

Det er helt ok, og mit forrige svar er måske endda for ringe, jeg
burde nok kunne formulere det lidt bedre.

Det handler nemlig om, at TTL-styring kan være udmærket til at
lave et jævnt godt resultat, ved blitzfotografering under forhold
hvor motiv, afstande og lokalitetens evne til at reflekte lyset
konstant ændrer sig, f.eks. ved pressefotos.

Ved brug af TTL-styring er det kun de idelle gennemsnitsmotiver
der bliver helt perfekte, og hvis motivet ikke passer til den
norm TTL-styringen er kalibreret efter, så går det galt, f.eks.
vil en lys genstand på en mørk baggrund bliver overbelyst, og en
mørk genstand på en hvid baggrund bliver underbelyst.

Så man skal ikke ha' arbejdet ret meget med blitzfotografering
førend man erfarer, at man sagtens selv kan måle og vurdere lyset
meget mere præcist end TTL-styringen kan.

Og netop ved studiooptagelser hvor alting står på stativer, og
hvor der er god tid til måle regere og indstille, vil det da være
dumt at nøjes med et tilfældigt resultat fra en TTL-styring.

Men inden dine små nakkehår rejser sig, så vi jeg skynde mig at
tilføje, at et rigtigt flaschanlæg har symetrisk ledelys, at det
er et must at ha' et flaschmeter, og at et Polaroid bagstykke er
en god ting, hvis man ikke fotograferer digitalt.

Jeg kan runde af med at fortælle dig, at en af Danmarks kendte
portrætfotografer Rigmor Mydtskov kun brugte en stor bouncer,
midt på dens lysflade havde hun fastgjort en tynd bomuldssnor der
var præcis 80 cm lang, hun flyttede bounceren så lyset lå lækkert
på kundens ansigt, og regulerede derpå afstanden, hun brugte
bomuldssnoren til at måle afstanden, og så vidste hun, at bl.
11,5 var godt til mørke personer, og bl. 16,5 var passende til
meget lyse personer, alle andre lå lige midt imellem, og hun
brugte aldrig flachmeter og Polaroid testskud.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 09-10-02 17:04

On Wed, 9 Oct 2002 17:28:49 +0200
"Kim Jeppesen" <blackhole@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er min opfattelse at TTL er smart - men at man ikke rigtig har
> brug for det i et foto-studie - kvag den faste opstilling og de som

IMO er TTL flash som alle andre gode værktøjer: smart i nogle
situationer, uegnede i andre. Jeg bruger TTL flash i de samme
situationer, som jeg monterer flash'en i hotshoe'n på kameraet: når
der ikke er tid/mulighed for at lave en mere velegnet belysning :)

Den der med "the right tool for the job", ikke?

Jeg er dog fortsat ikke helt sikker på hvad det er Ebbesen siger....

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-10-02 19:24

Thomas Heide Clausen wrote:

> Jeg er dog fortsat ikke helt sikker på hvad det er Ebbesen
> siger....

Jeg siger at vi to er næsten så enige som man nu kan blive..:)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen