MS Windows
briani 27239
Reparere XP
Fra : Olsen

Dato : 05-10-02 17:22

1) Hvad er det nu man skriver i "Kør" for at XP pro reparerer sig selv fra
CD-rommen?

fordi

2) Fix-it 4.0 desværre ved oprydning også sletter alle kommandoer i "Kør".
Hvordan ændres det?

--
Hilsen fra Olsen

snip@post8.tele.dk

Fra : Madsen

Dato : 05-10-02 17:42

Olsen skrev:

> 1) Hvad er det nu man skriver i "Kør" for at XP pro reparerer sig
> selv fra CD-rommen?

Når man snakker om at reparere WinXP så plejer man at mene, at man
booter på WinXP cd'en og vælger at reparere installationen.

Du kan køre en kommando inde fra WinXP som reparerer systemfilerne
hvis de på en eller anden måde er blevet overskrevet. Den kommando
hedder: SFC /SCANNOW. Om det så er den du tænker på, ved jeg ikke.

Madsen.

Fra : Olsen

Dato : 05-10-02 18:08

Madsen wrote:
> Du kan køre en kommando inde fra WinXP som reparerer systemfilerne
> hvis de på en eller anden måde er blevet overskrevet. Den kommando
> hedder: SFC /SCANNOW.

Tilbagestiller den de ændringer man evt. selv har lavet?

Fra : Madsen

Dato : 05-10-02 18:19

Olsen skrev:

> Tilbagestiller den de ændringer man evt. selv har lavet?

Normalt ikke. Det eneste den gør er at erstatte overskrevne
systemfiler med originalfilerne fra Windows-cd'en. Både Win2000 og
XP kører normalt med beskyttelse af systemfilerne, så det er meget
sjældent at programmer i det hele taget får lov til at overskrive
vigtige systemfiler. Der er langt større chance for at det sker i
Win9x, men det kan vist ske i visse tilfælde på Win2000 og XP også,
og det kan SFC /SCANNOW så rette op på.

Den stiller ikke WinXP tilbage til standardindstillingerne, hvis det
er det du ønsker.

Madsen.

Fra : Edmund

Dato : 06-10-02 07:25

Madsen wrote:

> Win9x, men det kan vist ske i visse tilfælde på Win2000 og XP også,
> og det kan SFC /SCANNOW så rette op på.

Kommer SFC /SCANNOW med en melding hvis den finder en overskrevet fil.

--
Mvh Edmund

Fra : Madsen

Dato : 06-10-02 14:14

Edmund skrev:

> Kommer SFC /SCANNOW med en melding hvis den finder en overskrevet
> fil.

Ja, det mener jeg at den gør.

Madsen.

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 05-10-02 18:47

"Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CD-rommen?
>
> fordi
>
> 2) Fix-it 4.0 desværre ved oprydning også sletter alle kommandoer

Det hjælper ikke - og er heller ikke nødvendig - at reparerer
Windows. Det er fordi alle MRU nøgler bliver tømt i
registreringsdatabasen. Måske har fix-it en backup, ellers må du
bruge systemgendannelse.
Og MRU nøgler findes for mange programmer og er der dine sidste åbne
filer/indtastninger bliver gemt. Næsten samtlige programmer der
rydder op i registreringsdatabasen tømmer disse.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.