Artikel om BARF på hjemmesiden
Fra : Jette

Dato : 05-10-02 16:51

Jeg har i denne uge læst lidt om BARF og plukket det bedste jeg kunne
finde rundt omkring. Artiklen kan ses her:

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=43

Håber at I vil tage et kig, og fortælle om der er noget I er uenig i.

Mvh. Jette

--
Ny bruger af dk.fritid.dyr.kat? Opret din profil og se andres på
gruppens hjemmeside http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk

Fra : maz

Dato : 06-10-02 21:11

Hej ´Jette

Synes det er en rigtig god artikel - med mange gode pointer og besvarelser
på de forskellige typer at råt kød...
Kan ikke se, at der skulle mangle noget eller være noget forkert. - andet
end et par tastefejl hist og her..
:0)) maria

Fra : Jette

Dato : 08-10-02 19:44

"maz" skrev:
> [...]
besvarelser
> på de forskellige typer at råt kød...
> Kan ikke se, at der skulle mangle noget eller være noget forkert. -

Tak

Ja, når man skriver på den samme tekst i flere dage, sker det man
stirrer sig blind på det... så hvis du er faldet over noget, må du meget
gerne sige til

Mvh. Jette

Fra : Karen Frederiksen

Dato : 06-10-02 21:04

Hej Jette en rigtig fin artikel, men et par små kommentarer:
Der findes mange beregninger skrantende katte => Der findes mange
beretninger om skrantende katte...

Men måske et par eksempler på hvad folk har oplevet at en BARF diet
har kunnet gøre for en kat, f.eks. højere aktivitet niveau, bedre
tænder/tandkød, bedre ånde, bedre pels, bedre hud (hudallergi),
maveonder... osv Bare for at give folk eksempler. Ingen garantier for
at BARF kan hjælpe alle katte med helbredsproblemer.

Og hvad med et par link til nogle af diskussioner grupperne, der
findes en del grupper som handler om emnet, disse er der dog links til
fra de øvrige hjemmesider du nævner.

I dit afsnit om kommercielt fodder så jeg gerne at det blev nævnt at
en af de størst ingredienser i de fleste tørfoder er ris og lignende,
hvilket ikke er naturligt for katten (ingen næringsværdi), men billigt
for producenten og kan give problemer for katten.

Og så kan jeg altså ikke forstå fordelen ved at hakke maden. Langt de
fleste katte gnaver gerne knogler (måske de lige skal bruge et par
dage, men mine midaldrende katte fangede hurtigt ideen), dette er
faktisk naturligt og sundt (renser tænderne). Så hvorfor denne
hakning, det er blot endnu et sted hvor bakterier kan komme ind i
maden og forkorte holdbarheden. Men opskrifte er selvfølgelig god da
den viser balancen mellem de forskellige fødevaregrupper. Men denne
balance behøves ikke opnået hverdag, men over et par dage.

Så er jeg helt enig i at kylling er godt, men katte har godt af at
fordøje forskellige fødevare typer og variation er derfor godt, men
det er bare min mening, men langt de fleste allergier/intollerancer
mener jeg at havde læst opstår ved ensidig kost.

Ellers en rigtig god artikel som jeg vil linke til når jeg engang for
opdatert hjemmesiden.

mvh
Karen

PS>det er som tidligere sagt at man idag kan sige ordet barf uden at
blive beskyldt for mordforsøg på sin kat.

Fra : Jette

Dato : 08-10-02 19:43

"Karen Frederiksen" skrev:
[klip en masse gode ting]

Tusind tak for dine forslag og rettelser som jeg har taget med i
artiklen

> [...]
> faktisk naturligt og sundt (renser tænderne). Så hvorfor denne
> hakning, det er blot endnu et sted hvor bakterier kan komme ind i

Når jeg har taget hakningen med, er det fordi mange katte ikke har kæber
der er stærke nok til at håndtere kyllingeben. Det kan derfor være
nødvendigt at hakke noget af maden for at sikre sig at katten får det
hele med.

> Men opskrifte er selvfølgelig god da
> den viser balancen mellem de forskellige fødevaregrupper. Men denne
> balance behøves ikke opnået hverdag, men over et par dage.

Netop! og opskriften er også bare et eksempel. Jeg håber vi med tiden
kan udvide sortimentet. Jeg kan knap nok finde ud af hvad vi selv skal
have og spise, så jeg er én af dem der helst skal inspireres sort på
hvidt, hi!

> [...]
> det er bare min mening, men langt de fleste allergier/intollerancer
> mener jeg at havde læst opstår ved ensidig kost.

Har du et forslag... måske kunne vi lokke dig til at udarbejde en
ugemenu *fedte-fedte*

> blive beskyldt for mordforsøg på sin kat.

Man skal bare passe på hvilken sammenhæng man siger det i... har lagt
mærke til at barf også benyttes om bræk og lort (undskyld den bramfrie
tone, hi!) i de engelske grupper

Mvh. Jette

Fra : Helle Andersen

Dato : 08-10-02 21:10

Jette wrote:

> [...]
> kæber der er stærke nok til at håndtere kyllingeben. Det kan derfor
> være nødvendigt at hakke noget af maden for at sikre sig at katten

Jeg vil ikke benægte rigtigheden af det du skriver - det undrer mig blot
meget. Ingen af mine katte har problemer med at kværne et kyllingelår
og selv min somali, der mangler 4 tænder pga. neck leisures, gnasker
dem fornøjet i sig.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Karen Frederiksen

Dato : 09-10-02 10:25

Hej Jette

Det med tænderne er jeg helt uforstående overfor. Katten kan da selv
vælge hvorvidt den vil gnave i benet (gør det ondt lader den vær),
bare det at skrabe kødet af knoglen er godt for kattens tænder. Jeg
har aldrig hørt om skader, men har egentlig ikke mange erfaringer
udover div maillister. Snarer burde man advare mod varmebehandlede
knogler. Selv min halv tandløse somalihankat (min mangler fortænderne
som forsvandt for mange år tilbage) elsker lårbensknoglerne.

Jeg er slet ikke klar til at skrive den endegyldige BARF menu, tror
simpelthen ikke den findes. Min hankat er allergiker hvorfor jeg
heller ikke tror at min diæt er helt varieret nok, men den er det
bedst jag kan gøre for ham. Kunne du ikke få lidt mere variation ind i
din artikel angående kost. Kylling og kalkun er som sagt godt og nemt,
men andre fødekilder er med til at variere også grøntsagerne (max 10%
så vidt jeg har læst) er godt.

Og som Helle skriver er BARF ikke noget som man bare kaster sig ud i,
hvilket du måske godt kunne understrege lidt mere i artiklen. Folk må
selv tage ansvaret og vælge sammensætning af diæten, og derfor gerne
flere links så folk kan læse mere. (f.eks.
http://www.holisticat.com/rawdiet.html ,
http://www.ighawaii.com/naturally/newsletter/barfcat.html ,
http://www.serve.com/BatonRouge/nutrition/fresh_cat_food.htm ,
http://selkatztonkinese.com/recipes.html , der findes også et par
udmærkede mail lister hvor folk kan finde mere information)

Mit håb er at flere dyrlæger med tiden vil tage BARF alvorligt og at
seriøse studier vil blive lavet. Indtil videre er problemet bare at
disse undersøgelser koster penge og hvem tjener penge på os BARF'erer?
Ian Billinghurst er en af de få dyrlæger som anbefaler BARF
(www.barfworld.com), men jeg har lidt mistanke til ham da han sælger
sin egen BARF diæt. (Det kunne man også nævne, i udlandet findes der
faktisk er par foder mærker med "BARF" baserede opskrifter.)

Evt kunne man også kort skitsere de forskellige trosretninger indenfor
BARF, der er dem som er til råt kød og knogler, dem som mener at
fødeemner skal komme fra dyr som katten selv ville havde kunnet
nedlægge, de holistiske (disse ser barf i en større sammenhæng og
mange er imod vaccination). Læser man videre på nettet kan netop disse
informationer være vigtige for vurdere hvor langt man vil gå. For
nogle af disse folk er lidt ekstreme.

Al denne kritik (og ros for at du overhoved har gidet gøre arbejdet)
skal selvfølgelig tages som forslag til forbedringer. Der er brug for
god og saglig information, hvorfor jeg nok også ville fjerne noget af
kritikken af kommercielle foderproducenters, evt en hel artikel for
sig om Etisk kattehold. Skal man kritisere producenterne i BARF
sammenhæng bør det være for brug af tvivlsomme ingredienser.
Spildprodukter og fyld er billige, men ikke gode for kattene.

Håber du kan bruge kritikken til noget positivt. Men alt hvad jeg har
skrevet er baseret på min egne begrænsede erfaringer,hvad jeg har læst
og hvad jeg har valgt at tro på. Hvorfor enhver anden må bruge sin
egen sunde dømmekraft før de bruger noget af det jeg har skrevet.

mvh
Karen

Fra : Jette

Dato : 09-10-02 17:28

> Det med tænderne er jeg helt uforstående overfor. Katten kan da selv
> vælge hvorvidt den vil gnave i benet (gør det ondt lader den vær),
> bare det at skrabe kødet af knoglen er godt for kattens tænder.

Det er jo ikke bare det at gnave i knoglern der er vigtigt... det er
også vigtigt at de rent faktisk bliver spist (i hvert fald iht. til den
info jeg har fundet)

> [...]
> din artikel angående kost. Kylling og kalkun er som sagt godt og nemt,
> men andre fødekilder er med til at variere også grøntsagerne (max 10%

Min artikel er heller ikke endegyldig, og jeg håber da at andre (speciel
nogen der selv fodrer med BARF), kunne tænke sig at skrive artikler også
med forslag til opskrifter... Så får vi jo variationen.

> Og som Helle skriver er BARF ikke noget som man bare kaster sig ud i,
> hvilket du måske godt kunne understrege lidt mere i artiklen.

Helt klart...

> [...]
> mange er imod vaccination). Læser man videre på nettet kan netop disse
> informationer være vigtige for vurdere hvor langt man vil gå. For

Trosretninger inden for BARF, kunne jo også være et artikelemne...
Faktisk tror jeg det er en god idé at have flere artikler der hver
behandler et emne indenfor BARF. Én lang kæmpe-artikel bliver hurtigt
skræmmende...

> [...]
> og hvad jeg har valgt at tro på. Hvorfor enhver anden må bruge sin
> egen sunde dømmekraft før de bruger noget af det jeg har skrevet.

Synes helt klart du skulle lave et skriv til hjemmesiden om de ting du
nævner her... det ville være guld værd...

Mvh. Jette

Fra : goofy

Dato : 06-10-02 23:08

Hej Jette

> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=43
>
> Håber at I vil tage et kig, og fortælle om der er noget I er uenig i.
Fin artikel, Jette. Jeg er helt ny hvad angår BARF, indtil for ca. 14
dage siden vidste jeg end ikke hvad det betød.
Jeg har læst din artikel og ville vide lidt mere, da jeg syntes det lød
yderst fornuftigt.
Søgte på Google og fandt en masse sider, det der undre mig lidt i
forhold til din artikel er.
Bl.andre http://www.touchmoon.com/dotters/raw/kitties.html og
http://www.nowak.on.ca/trina/article2.html
1. De fleste bruger masser af frugt/grønsager, blandet med kød, du
nærmest fraråder det (frugt/grøntsager altså )
2. De anbefaler også fisk, men man skulle så give lidt ekstra af vitamin
b1 ( tror jeg nok)

Det du bygger din artiker på, hvor kan jeg finde det? - eller har du det
liggende og vil sende mig en kopi?

Med venlig hilsen

Steen Vinbæk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-10-02 18:44

"goofy" <nospam@oncable.dk> skrev...
> 1. De fleste bruger masser af frugt/grønsager, blandet med kød, du
> nærmest fraråder det (frugt/grøntsager altså )

Nej, det er nu kun den ene, der ligefrem anbefaler brug af frugt og grønt -
på den anden står:
"Dogs and Cats are two different species and thus should be fed two
different diets. A cat is an obligate (true) carnivore and can live very
well by eating only meat. A dog is more of a secondary carnivore and needs a
mixture of different food ingredients (meat, vegetables, yogurt, dairy,
etc.) to satisfy its nutrient requirements"
Og det er lige netop forskellen - katte er *rovdyr* (kødædere big time), og
de kan faktisk slet ikke udnytte de vegetabilske fødeemner, så alt det der
frugt og grønt er som sådan "fyld" - præcis ligesom det, der tilsættes
tørfoder (ris osv.).
Selvfølgelig vil de kunne "udvinde" en minimal mængde vitaminer/mineraler af
det grønne, men slet ikke i den målestok som andre, og derfor er der også
tilsat diverse vitaminer og mineraler til tør- og vådfoder til katte. De
fleste af de livsvigtige vitaminer/mineraler (fx taurin, som katte i høj
grad har brug for) findes kun i kød...

Mvh. Camilla

Fra : goofy

Dato : 07-10-02 21:14

Hej Camilla
> [...]
De
> fleste af de livsvigtige vitaminer/mineraler (fx taurin, som katte i

Hunden skulle jo stamme fra ulven, ulven er bestemt et rovdyr.
Men forstår jeg det ret, så er det kattens " opbygning"
fordøjelsessystem der gør, at den ikke kan optage/forbruge de ting der
findes i grøntsager/frugt, men det kan hunden?
Det anbefales også at indvolde er godt. Når vi giver vore katte lever,
kommer det op ca. 5 min. efter.
Er det så fordi det er råt, eller " foræder" de sig bare, eller skal det
blandes med et eller andet.?

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 07-10-02 21:22

"goofy" <nospam@oncable.dk> skrev...
> Hunden skulle jo stamme fra ulven, ulven er bestemt et rovdyr.

Jep - men hunde er anderledes "indrettet", og kan fint leve af en blanding
af animalske og vegetabilske produkter - lidt omnivor-agtige, ligesom bjørne
(som jeg lige ser det...).

> Men forstår jeg det ret, så er det kattens " opbygning"
> fordøjelsessystem der gør, at den ikke kan optage/forbruge de ting der
> findes i grøntsager/frugt, men det kan hunden?

Ja, tarmsystemet må være anderledes - der er nemlig forskel på, hvor længe
føden er undervejs, og det er afgørende for, hvor meget og hvor lidt dyret
kan nå at optage.

> Det anbefales også at indvolde er godt. Når vi giver vore katte lever,
> kommer det op ca. 5 min. efter.
> Er det så fordi det er råt, eller " foræder" de sig bare, eller skal det
> blandes med et eller andet.?

Jeg tror de foræder sig - min gamle Bisse-mis gjorde det med kogt torsk, han
kunne æde og æde indtil det kom op igen (hvis han altså fik lov...). Prøv at
rationere portionerne og se om det hjælper - det skulle ikke være nødvendigt
at blande det op med noget.

Mvh. Camilla

Fra : Jette

Dato : 08-10-02 19:49

"goofy" skrev:
> [...]
> fordøjelsessystem der gør, at den ikke kan optage/forbruge de ting der
> findes i grøntsager/frugt, men det kan hunden?

Ja, hunden kan bedre end katten fordi dens tarmsystem er meget længere.

Mvh. Jette

Fra : Niels Peter

Dato : 08-10-02 19:56

On Tue, 8 Oct 2002 20:49:05 +0200 "Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> wrote:

> Ja, hunden kan bedre end katten fordi dens tarmsystem er meget længere.
>
> Mvh. Jette

Det skyldes så igen en opdeling, der går lidt på tværs af rovdyr/ikke-rovdyr:
planteædere, kødædere og altædere.

Katten hører til kødæderne, der principielt er bygget til kun at leve af
animalsk føde (bortset fra lidt græs).
Hunde (og ulve) hører til de altædende sammen med så prominente medlemmer som
mennesket, rotten, svinet, hele bjørnefamilien plus en del andre jeg har glemt
Altæderne skal have både vegetabilsk og animalsk føde for at klare sig
optimalt.

Når det er sagt, så har nogle katte gavn af fibrene i frugt og grønt til at
stabilisere tarmfunktionen.

Niels Peter
www.bluewhite.dk
P.S. Ser mine indlæg stadig underlige ud i NewsReaderen på hjemmesiden? Selv
kan jeg ikke få den til at loade indlæg ....

Fra : Jette

Dato : 08-10-02 22:11

"Niels Peter" skrev:
> P.S. Ser mine indlæg stadig underlige ud i NewsReaderen
> på hjemmesiden? Selv kan jeg ikke få den til at loade
> indlæg ....

Du kan tjekke det i disse to linier på din header... send evt. til
dk.test og tjek headeren på indlæggende....

Så længe ovenstående to linier ser ud som dem jeg viser her, er det i
hvert fald forkert

Mvh. Jette

Fra : Jette

Dato : 08-10-02 19:48

"goofy" skrev:
> [...]

> 1. De fleste bruger masser af frugt/grønsager, blandet med kød, du
> nærmest fraråder det (frugt/grøntsager altså )

Det skader heller ikke, men kattene får næsten ingen næring ud af det -
derfor er det lidt spildt.

> 2. De anbefaler også fisk, men man skulle så give lidt ekstra af
vitamin
> b1 ( tror jeg nok)

Har ikke selv læst noget om b1, men i hvert fald lader det til at der
til gengæld er andre sager i fisk som misserne absolut ikke har godt
af...

> Det du bygger din artiker på, hvor kan jeg finde det? - eller har du
det
> liggende og vil sende mig en kopi?

Se i bunden af artiklen

Mvh. Jette

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 07-10-02 22:25

Hejsa Jette

Det er godt lavet ja det er!!!!
Må jeg "låne" det fra siden til eget brug???? både til at vejlede
killingekøbere og mig selv her hjemme.

Hilsen Sanne
http://www.silver-heart.dk

Fra : Jette

Dato : 08-10-02 19:18

"Sanne Schmidt" skrev:
> Det er godt lavet ja det er!!!!
> Må jeg "låne" det fra siden til eget brug???? både til at vejlede
> killingekøbere og mig selv her hjemme.
>
> Hilsen Sanne
> http://www.silver-heart.dk

Jow, da naturligvis ... alt på hjemmesiden må kopieres til
videreformidling... vores hjemmeside er jo netop et redskab til, at
udbrede kendskabet til katten Så vores side er nok én af de få hvor
forfatterne ligefrem bliver glade, når nogen snupper guldkornene

Men man skal, af respekt for den der har haft arbejdet, altid huske at
angive kilde.

Mvh. Jette

Fra : Trine Piltoft

Dato : 08-10-02 20:21

Hej Jette og forfattere til artikler på hjemmesiden.

> [...]
>hjemmesiden må kopieres til
>videreformidling... vores
>hjemmeside er jo netop et redskab til, at

Må artiklerne også bruges i f.eks. medlemsblade for de forsk.
hobbyklubber? Vi mangler indimellem artikler til vores blad, og det
er da muligt at noget af det kunne bruges :0)

> Men man skal, af respekt for den
> der har haft arbejdet, altid huske
> at angive kilde.

Mvh. Trine

Fra : Helle Andersen

Dato : 08-10-02 22:44

Jette wrote:
> Håber at I vil tage et kig, og fortælle om der er noget I er uenig i.

Der er faktisk en del, som jeg ikke er enig i efter 1ste
gennemlæsning
Jeg citerer lige de enkelte afsnit:

"Rovdyr har udviklet sig gennem evolutionen ved at spise råt kød - at
fodre udelukkende med tilberedt mad vil resultere i dårligt helbred og
for tidlig død."

Que ? Mener du virkelig, at alt ud over BARF vil føre til dårligt helbred
og for tidlig død ? Det er absolut en holdning, men ikke et faktum.

"Katte trives med kød og det bør været råt. Katten er et rovdyr og dens
naturlige diæt består derfor hovedsageligt at råt kød fra mus, insekter
og andre smådyr. De jager ikke deres bytte med en stegepande ved
hånden, og det er derfor spildt energi og tid at koge maden. Dit kat vil
heller ikke sætte pris på det, men tværtimod elske dig, hvis du lader
være."

En sandhed med store modifikationer J Jeg vænner mine killinger til
bl.a. råt kød fra de får deres første faste føde, så jeg har ingen
problemer, men hvis vi taler om voksne katte, der aldrig får har fået råt
kød, ser det noget anderledes ud. 9 ud af 10 katte vil vrænge på
næsen, hvis de får serveret råt kød, men nogen kan dog ved
tålmodighed lære det.

"Salmonella m.m. er ingen risiko
Katte er ikke udsatte hvad angår salmonella m.m. pga. deres
fordøjelsessystem. De har korte tarme og fordøjer maden meget
hurtigere end mennesker (og hunde) . Derfor er maden, og dermed
bakterierne ikke længe nok i systemet, til at det kan udvikle sig."

Katte er ikke særligt udsatte, nej, men de kan skam godt få
salmonellaforgiftning, så at sige, at det ikke er nogen risiko, er ikke
korrekt - der er en lille risiko.

"Kylling og kalkun er godt
Det kan dog være sin sag, og ikke mindst dyrt at anskaffe vildt.
Analyser viser dog at kyllinge- og kalkunlår ligger ernæringsmæssigt
tættest på. Det gælder imidertid ikke kyllinge- og kalkunbryst der ikke
indeholder lige så meget taurin som lårene, men kan naturligvis
sagtens bruges."

Jeg ved ikke, om det er hensigten, men det lyder som om, at katten
kan få dækket sit næringsbehov ved at spise kyllingelår og det er ikke
tilfældet.

"Det naturlige bytte har en højt niveau af A-vitamin. Rå lever indeholder
store mængder A-vitamin og bør serveres for katten hver dag (ca. 100
gram), og det kan f.eks være kyllingelever."

100 gram lever om dagen er alt for meget ! En kat må få lever en gang
om ugen og store mængder af lever kan være med til at disponere for
urinvejslidelser.

"Katte er 100% rovdyr og vil, under normale omstændigheder, aldrig
spise planter!!"
&
"Katte der fodres med BARF, vil heller dø end spise grønsager!"

Det er simpelthen ikke sandt. De æder maveindholdet af deres
byttedyr og gnasker da også noget græs. Katte, som lever
udelukkende af BARF spiser stadig f.eks. kattegræs.

"Det er derfor normalt kun større katte der giver sig i kast med
kyllingeben. Forsøg på at bide i større kyllingeben kan også resultere i
knækkede tænder."

Mine katte æder lårbensknoglen på kyllingelår. Selv lille Lotta på 8
måneder, der vejer under 2 kg, kan gnave den i sig.

Til gengæld er en af fordelene, som jeg ikke synes, du har nævnt, den
beskæftigelsesterapi der ligger i, at de selv skal gnave maden i
stykker. Men den er der selvfølgelig heller ikke, hvis man hakker det.

Hvis man udelukkende skal fodre BARF, vil jeg anslå at det tager et
par år, at sætte sig ind i det. Det er i hvert fald de meldinger jeg har
fået fra kapaciteter, som gør det eller har gjort det. Personligt synes jeg
det er farligt at lægge sådan en artikel op og så yderligere give den et
lettere "religiøst" anstrøg. Nogle vil tage det som den den endegyldige
sandhed og blindt fodre med råt kød, uden egentlig at brugt tiden på at
sætte sig ind i, hvad det indebærer - måske med en række
fejlernærede katte til følge. Det er et stort ansvar at påtage sig.

Jeg synes desuden, at det ville være en god idé, at angive at artiklen
om BARF repræsenterer holdningen hos nogen af medlemmerne på
ng'en. Det virker som om, at artiklen repræsenterer hele ng'en, men
jeg gætter på, at det er en uendelig lille procentdel, som fodrer BARF.
Mange fodrer med et fuldkostprodukt og har det ganske fint med det
og der er ingen grund til at give dem dårlig samvittighed over, at de
vælger at bruge tiden sammen med deres dyr, fremfor i køkkenet for at
kokkerere BARF.

Jeg er på ingen måde modstander af BARF - tværtimod - jeg fodrer
selv ca. 50 % med BARF, men jeg mener, at det er "farligt legetøj" og
ikke bare noget man skal kaste sig ud i at gøre fuldtids. Og fordi jeg
fodrer BARF betyder det ikke, at jeg er modstander af tørfoder.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 09-10-02 13:35

In article <3da351b9$0$77091$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Helle
Andersen <katte@mail.dk> wrote:

Hej Jette - og Helle

Jeg vil i almindelighed ikke gøre mig klog på hvad der er bedst.
Jeg studser dog over den der med "at fodre udelukkende med tilberedt
mad vil resultere i dårligt helbred og for tidlig død." Det lyder som
om der ingen anden mulighed er
Så vidt jeg ved lever tamkatte i fangenskab netop generelt mange gange
længere end deres vilde modparter. Og jeg gætter på at ganske mange af
disse tamkatte lever af færdigmad? Der er selvfølgelig mange grunde til
at de lever længere. Men det virker jo ikke som om de nødvendigvis dør
tidligt p.g.a. tilberedt mad Kunne du ikke evt. skifte "vil" ud med
"kan"?
Derudover er der er et par ting jeg vil give Helle ret i:

> Katte er ikke særligt udsatte, nej, men de kan skam godt få
> salmonellaforgiftning, så at sige, at det ikke er nogen risiko, er ikke
> korrekt - der er en lille risiko.

I følge politikens kattebog er salmonella en af grundene til at katte
får maveinfektioner. De nævner salmonella-, campylobacter-, yersina og
kolibakterier som mulig årsag.
Det er netop en af grundene til at jeg ikke tør give mig i kast med rå
mad. En af mine katte var et helt år om at komme sig over en
mavetarminfektion, så jeg tør ikke rigtig tage nogen chancer.

> [...]
>
> 100 gram lever om dagen er alt for meget ! En kat må få lever en gang
> om ugen og store mængder af lever kan være med til at disponere for

Og så er der risikoen for A-vitaminforgiftning. Overskydende a-vitamin
ophober sig i kroppen. Jeg ved ikke hvor grænsen er, men jeg har set
flere steder, at man ikke bør give lever hver dag netop p.g.a. det
store a-vitaminindhold.
I øvrigt har jeg min helt egen private aversion mod lever Det er
kroppens afgiftningscentral, så hvis "foderdyret" har fået medicin i
sine sidste levedage eller har indtaget noget uhensigtsmæssigt, må
resterne af disse stoffer være koncentreret i leveren. Så personligt
har jeg ikke lyst til at bruge lever til mad. Men det er så bare mig

Så skriver du at man kan hakke maden - og lave en portion til flere
dage - hvis jeg forstod det rigtigt. Men i råt hakket kød er
bakterietilvæksten enorm i løbet af meget kort tid. Derfor er der også
ultrakort holdbarhed på hakket kød i supermarkedet - så mere end
til dagen efter ville jeg ikke turde. Jeg gætter på at kattene heller
ikke ville spise det. Med mindre man fryser ned i små portioner og
tager frem hver dag?
Undskyld Jette - jeg ved du har lavet et stort arbejde. Men det var
sådan lige mine tanker...

Fra : Jette

Dato : 09-10-02 17:51

> Der er faktisk en del, som jeg ikke er enig i efter 1ste
> gennemlæsning

Okay, well... jeg har læst mig til de ting der står i artiklen, og har
ikke selv prøvet at fodre med BARF. Derfor afspejler den ikke min egen
holdning, men især holdningen hos kvinden bag blakkatz.com, som har
skrevet meget uddybende om barf på sin hjemmeside.

> Que ? Mener du virkelig, at alt ud over BARF vil føre til dårligt
helbred
> og for tidlig død ? Det er absolut en holdning, men ikke et faktum.

Nej, jeg skriver "tilberedt mad", dvs. kogt/stegt kød, grønsager m.m.
Det ville jeg mene hun har ret i, da varmebehandlet mad taber en del
næring... og så naturligvis det faktum at kattene spiser råt i naturen..

> Til gengæld er en af fordelene, som jeg ikke synes, du har nævnt, den
> beskæftigelsesterapi der ligger i, at de selv skal gnave maden i
> stykker. Men den er der selvfølgelig heller ikke, hvis man hakker det.

Du har bare overset at jeg skriver man kan hakke end del af maden.. ikke
det hele.

> Personligt synes jeg
> det er farligt at lægge sådan en artikel op og så yderligere give den
et
> lettere "religiøst" anstrøg.

øøøhh, okay. Hmmm.. nu har jeg ikke haft nogen bestemt religiøs
barf-holdning med i bagagen da jeg skrev artiklen. Jeg skrev den bare ud
fra en hjemmeside hvor det virkede som om forfatteren havde forstand på
hvad hun skrev om.

Jeg ved godt hvad der menes med det der er skrevet, men desværre lader
det til at der er en hel del i artiklen der kan misforståes, når der
kommer nye øjne på. Jeg vil ikke risikerer at nogen misforstår indholdet
i artiklen, og vælger derfor at fjerne den igen.

Det kan så være at andre med bedre forstand på emnet end jeg, har lyst
til at skrive noget om emnet en dag

Mvh. Jette

Fra : Helle Andersen

Dato : 09-10-02 19:01

Jette wrote:
> [...]
> Det ville jeg mene hun har ret i, da varmebehandlet mad taber en del
> næring... og så naturligvis det faktum at kattene spiser råt i

Netop dette er en kilde til misforståelser, idet alt som ikke er BARF jo
er "tilberedt mad"

> Du har bare overset at jeg skriver man kan hakke end del af maden..
> ikke det hele.

Okay, det opfattede jeg ikke.

> [...]
> barf-holdning med i bagagen da jeg skrev artiklen. Jeg skrev den bare
> ud fra en hjemmeside hvor det virkede som om forfatteren havde

Der er megen "religiøsitet" og fanatisme omkring BARF Men det
var nu ikke møntet på dig, men mere en generel betragtning og delvist
en kommentar til den oprindelige forfatter.

> [...]
> kommer nye øjne på. Jeg vil ikke risikerer at nogen misforstår
> indholdet i artiklen, og vælger derfor at fjerne den igen.

Det var ikke min hensigt, at nedgøre dit arbejde, men der er nogen
ting, som kan misforstås og andre ting som er direkte forkerte og kan
få grimme konsekvenser for kattene som fodres på den måde.

Jeg forestillede mig, at der kunne være nogle nyere katteejere, der
ikke ville være så kritiske omkring indholdet og som følge deraf
fejlernære deres katte og det er et frygteligt ansvar at påtage sig.

> Det kan så være at andre med bedre forstand på emnet end jeg, har lyst
> til at skrive noget om emnet en dag

BARF er ikke noget man bare lige får forstand på og *jeg* ved absolut
heller ikke nok til at jeg ville turde skrive en vejledning til nogen - men
jeg ved nok til at vide, at jeg ikke ved nok Jeg har, som sagt, intet
imod BARF, men det kan gøre langt mere skade end gavn, hvis man
ikke sætter sig rigtig grundigt ind i det.

--
Helle
DK Tick-Tag