Svendsen
Fra : Søren Kongstad

Dato : 05-10-02 14:20

Jeg har tidlilgere skrevet et par indlæg omkring vores katte, specielt om
Svendsen.

Jeg håber i bærer over med mig, men jeg ville lige fortælle hvordan det
endte.

Svendsen var en stor sort hankat (6 1/2 kg), som vi fik fra kattens værn
sammen med vores lille gråstribede Sally, som små februar forrige pr.

I starten af i år begyndte han pludselig at tisse de forkerte steder,
vasketøj, tæpper og vores seng. Vi tog ham til dyrlægen som diagnosticerede
struvit (en form for krystaller i urinblæren). Det er skete var at det
gjorde av når han tissede i bakken, og så prøvede han at tisse andre steder.

Han fik diæt mad for at opløse stenene, og skulle så gå 6 uger med diæt mad
6 uger normal. Meget hurtigt efter vi gik over til normal mad var den gal
igen. Tilbage til dyrlægen, og på diæt igen. Sådan har det gået hele året.
På et tidspunkt fik han problemer mens han var på diæt - det skyldtes at han
ikke drak nok - så nu fik han et par deciliter vand på maden.

Han var en dejlig kat, meget nysgerrig og kælen (omend på sine egne
præmisser). Når en af os lukkede den anden ind i opgangen, så satte han sig
ud på trappe afsatsen og ventede på at man kom af trappen, og hilste
spindende på en. Hvis man kom forbi sengen når han lå og sov på den, og
begyndte at nusse ham gik agregatet igang, og han smed sig om på ryggen med
et smil for at blive nusset på maven. Han havde sin egen hylde i køkkenet
hvor han lå og holdt øje med hvad vi lavede, og hvor vi kunne nusse ham.

Hver gang han havde et uheld blev vi jo kede af det, men når sofabetrækket
havde været til rens, eller vi havde vasket dynen for 5 gang, så var han jo
stadig vores lille mis.

I sidste uge havde han så to uheld. Vi tog ham til dyrlægen i onsdags for en
urinprøve, men den ver helt fin - der var dog lidt blod i urinen, men det
mente de kom fra kanylen.

Så i går aftes lykkedes det ham at tisse 6 forskellige steder på fem
minutter. Da vi tørrede op var der blod i urinen. Dyrlægen mente det var
akut blærebetændelse.

Vi besluttede at det nu måtte være nok. Han blev knap to år, men det meste
af sit sidste år har han haft problemer med urinvejene. Alt i vores hjem er
blevet tisset på, og vi ved ikke hvor store smerter han har når han er syg
(han viste aldrig at han havde det dårligt).

Vi tog ham på dyrehospitalet i Valby. Han havd været på bakken hvert 5.
minut hele natten og dryppe et par dråber. På vejen til hospitalet var han
blevet lidt våd på maven fordi han ikke havde kunne holde sig.

Lægen gav ham en sprøjte at sove på, mens vi stod og holdt på katten. Vi
kælede med ham og snakkede med ham mens han faldt i søvn, så fik han den
store sprøjte, og så var han væk.

N+S

Fra : Ragna Skott

Dato : 05-10-02 14:41

Det var synd for jer og Svendsen, at det gik sådan, men I har gjort det
rigtige for ham, så han ikke skulle lide mere.
Det store problem med katte er netop, at vi ikke kan se på dem, hvor slemt
de har det.
Jeg føler meget med jer, for vi har også mistet en dejlig hankat på grund af
urinvejsproblemer, men han blev dog over 14 år. Hans problemer viste sig
allerede kort efter kastrationen, men kunne holdes i skak ved hjælp af
Hill's CD, indtil kort før hans død, hvor symptomerne dukkede op igen.
Måske vil det hjælpe jer over sorgen, hvis I får en lille ny makker til
Sally.

--
Mange hilsenerog tanker
Ragna

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-10-02 15:46

"Søren Kongstad" <spamm@kongstad.net> writes:

> Jeg har tidlilgere skrevet et par indlæg omkring vores katte, specielt om
> Svendsen.
>
> Jeg håber i bærer over med mig, men jeg ville lige fortælle hvordan det
> endte.

Stakkels lille misser..

Bestemt ikke nogen rar beslutning, men set i lyset af hvordan han
havde det ogsaa den eneste fornuftige...

Haaber da ikke at i er blevet skraemt fra at hente en ny mitter hos KV
for der er mange som ville elske at bo hos jer..

Oehmm nu staar det godt nok ikke i fundatsen (selvom det burde.. ),
at man boer/skal melde tilbage til gruppen, hvis man har haft
boevl/sygdom eller lignende med rovdyret..
For mange af os bekymrer sig ogsaa paa kattenes vegne og det ogsaa
selvom det ikke er vor egne hustyranner...

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Kate

Dato : 06-10-02 10:57

"Søren Kongstad" <spamm@kongstad.net> wrote in

> Jeg håber i bærer over med mig, men jeg ville lige fortælle
> hvordan det endte.

Selvfølgelig.

Det er altid hårdt at måtte sige farvel og 2 år er ingen alder. Dog kan
jeg godt forstå jeres beslutning, for det kan bestemt ikke ha' været
rart for Svendsen.
Føler med jer. Giv Sally et ekstra nusse-kram.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Camilla Scharff

Dato : 06-10-02 14:13

Øv, det var rigtig trist *snøft*

Jeg håber I har mod på at få en legekammerat til Sally, som sikkert savner
Svendsen ligeså meget som I gør

Medfølende hilsner
Camilla