FrontPage 2000 experter søges
Fra : petit

Dato : 05-10-02 11:53

Hej!

Jeg har nogle problemer, som jeg hellere må "ha' hjælp til"!!!

1) Hvad er et "navigationspanel" ? Jeg har sat sådan et ind i venste side
(fælles kanter). Inde i den "ramme" har jeg anvendt "pegefølsomme knapper" -
og så går det galt!
Nogle som har set min prøve-beta-version af hjemmesiden siger at de "kun kan
se en hvid firkant" og intet knappanel? Grunden er vist "noget med java"

2) Jeg har også lavet "fælles kanter" i venstre side samt nederst. Teksten
forneden kan jeg kun
"se" i FP´s "normal-visning" og ikke i "eksempel-visning" eller "på nettet".
Hvad er der galt!

Blander jeg det hele "lidt for meget" sammen. Skal man / må man overhovedet
bruge "fælles kanter" og "navigatiomspanel" sammen?

3) For at undgå Java (Pegefølsomme-knapper) vil bruge den "almindelige"
trykknap (under "Formular") - Give den en anden farve m.m. - Men den type
knap bliver i forskellige bredder, alt efter hvor meget tekst "man putter
ind" i dem.
Jeg har også prøvet at lave en ramme i "fælles kanter" - Farvet baggrunden
m.m. - Det blev ikke så pænt. Er det alligevel løsningen, og så lave
almindelige tekstlink derfra?

Håber der er en eller anden der gider at svare - Jeg er kør helt fast !!!

m.v.h.

Peter.

Fra : Lars Raaby

Dato : 05-10-02 14:34

petit skrev i et tidliger indlæg:

> Hej!
>
> Jeg har nogle problemer, som jeg hellere må "ha' hjælp til"!!!
Det er kun 2. gang du spørger om det..

Har du prøvet at kikke i de små hæfter fra IDG? Der er et der hedder
"Frontpage på 10 min" den ville du kunne lære meget af.
Men hvis nu du aligevel ville forsøge dig at lave en hjemmeside uden så
glem *alt* om de knapper i frontpage til at starte med. Lav et link med
alm tekst det virker hver gang.
Tro mig. Jeg har selv prøvet det samme som dig og det tog lang tid før
jeg fik lavet de knapper.

Prøv også at kikke på www.html.dk der ville du kunne lære en masse om
kodning i html og det ville hjælpe dig meget. Det lyder lidt svært til
at begynde med men efter et par gange så er det ikke så slemt.

Husk også næste gang du skriver et indlæg her i gruppen at sende et link
med til din side. Der er mange dygtige webdesigner her men det er lidt
svært for dem hvis de ikke kan se din side.
Min side med de knapper som findes i FP er her. www.raaby.dk og under
familie kan du se nogle andre knapper som ikke er lavet i java.

Lars Raaby

Fra : Lis Sode

Dato : 05-10-02 15:32

Lars Raaby wrote in dk.edb.internet.webdesign.frontpage:

> Har du prøvet at kikke i de små hæfter fra IDG? Der er et der hedder
> "Frontpage på 10 min" den ville du kunne lære meget af.
Helt ærligt, sådan et svar er da under lavmålet. Det er jo ikke for sjovt
at jeg og mange andre nybegyndere, søger råd hos Jer der ved meget mere.
Selv om man sidder med diverse hæfter/bøger om FP, så er der altså ting
der ligesom skal skæres ud i pap, før vi forstår det. Jeg følger med i
alle spørgsmål og svar i denne her gruppe og må desværre nogle gange tage
mig til hovedet, over de svar der kommer. Sådan syntes jeg ikke I kan være
bekendt at behandle os, som vil så gerne, men som har svært ved det.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rita Olesen

Dato : 05-10-02 17:49

"Lis Sode" skrev
> Helt ærligt, sådan et svar er da under lavmålet.

Jeg er helt sikker på, at Lars' svar er venligt ment!!

> Selv om man sidder med diverse hæfter/bøger om FP, så er der altså
ting
> der ligesom skal skæres ud i pap, før vi forstår det.

De små hæfter eller bøger, som man også kan låne på
biblioteket, er en god hjælp, men som du selv skriver, så kan
det være svært at forstå alt og det er heller ikke alt man
umiddelbart kan læse sig til, og så det er godt, at der er hjælp
at hente her i gruppen. Det er ikke alle forklaringer, der er lige
lette at forstå, men det er heller ikke alt, der er så ligetil at
give sig i kast med.

--
Hilsen Rita
http://www.ritaolesen.dk

Fra : Lars Raaby

Dato : 05-10-02 22:24

Lis Sode skrev i et tidliger indlæg:

> Helt ærligt, sådan et svar er da under lavmålet.

Jeg ved jo ikke om han har kikket i de bøger. Derfor svare jeg som jeg
gør.
> [...]
> meget mere. Selv om man sidder med diverse hæfter/bøger om FP, så er
> der altså ting der ligesom skal skæres ud i pap, før vi forstår det.

Så læs bogen 1 gang til.

> Jeg følger med i alle spørgsmål og svar i denne her gruppe og må
> desværre nogle gange tage mig til hovedet, over de svar der kommer.

Der findes *ingen* dumme svar. Kun dumme spørgsmål.

> Sådan syntes jeg ikke I kan være bekendt at behandle os, som vil så
> gerne, men som har svært ved det.

Jeg syntes at alle få et pænt svar.

Lars Raaby

- nogen burde lave en FAQ/OSS

Fra : Lis Sode

Dato : 06-10-02 08:44

> Der findes *ingen* dumme svar. Kun dumme spørgsmål.
Disse ord skal vist være lige omvendt. Med mit indlæg har jeg opnået det
jeg ville, nemlig at petit (og sikkert mange andre) fik den hjælp han
havde brug for, så han kunne komme videre, også fra dig. Og det er vel
gruppens formål.

Lis

Fra : petit

Dato : 05-10-02 22:09

Hej igen!

> Har du prøvet at kikke i de små hæfter fra IDG? Der er et der hedder
> "Frontpage på 10 min" den ville du kunne lære meget af.

Jeg kan love dig at jeg har hele bibliotekets samling af hæfter/bøger vedr.
FP, bl.a. "FP for dummies", "Microsoft FP 2000", "Frontpage på 10 min." for
bare at nævne nogle af dem.
Derfor er det et håb at nogle rutinerede brugere af FP ville hjælpe een
videre, når man i det skriftlige materiale der er tilgængeligt, ikke kan
finde løsningen på de aktuelle problemer:

> Det er kun 2. gang du spørger om det..

Hvad mener du med det! - 1. gang var der jo ingen der (desværre) gad at
besvare mine spørgsmål, derfor prøvede jeg (selvfølgelig) igen, ikk!

> Prøv også at kikke på www.html.dk der ville du kunne lære en masse om
> kodning i html og det ville hjælpe dig meget. Det lyder lidt svært til
> at begynde med men efter et par gange så er det ikke så slemt.

Det har jeg ikke mod på. Det er jo derfor jeg har valgt FP, ikk!

> Husk også næste gang du skriver et indlæg her i gruppen at sende et link
> med til din side. Der er mange dygtige webdesigner her men det er lidt
> svært for dem hvis de ikke kan se din side.

Du har lige "lavet grin med" at det kun var 2. gang, jeg spurgte om det
samme, her i NG. Men jeg kan for rimelighedens skyld nævne, at der var link
med 1. gang - men her er det altså igen: http://www.02071102.side1.dk/ -
Håber der er nogle der vil kigge på det denne gang!

m.v.h.

Peter

Fra : Lars Raaby

Dato : 05-10-02 22:32

> [...]

> een videre, når man i det skriftlige materiale der er tilgængeligt,
> ikke kan finde løsningen på de aktuelle problemer:

Jeg vidste ikke at du havde de bøger. Det var bare en hjælp.

> Hvad mener du med det! - 1. gang var der jo ingen der (desværre) gad
> at besvare mine spørgsmål, derfor prøvede jeg (selvfølgelig) igen,
> ikk!

Har Hr. Knud Gert Ellentoft ikke svaret dig 2 gange?

> Det har jeg ikke mod på. Det er jo derfor jeg har valgt FP, ikk!

Det er stadig væk en god ide at kunne lidt HTML

> [...]
> det samme, her i NG. Men jeg kan for rimelighedens skyld nævne, at
> der var link med 1. gang - men her er det altså igen:

Rigtig den 1. gang sendte du link med men ikke i denne indlæg.

Lars Raaby

Fra : petit

Dato : 05-10-02 22:47

Hej Lars

> Jeg vidste ikke at du havde de bøger. Det var bare en hjælp.

"Bare en hjælp" - Du har nu ikke været til ret meget hjælp, Du har faktisk
ikke svaret særlig brugbart og konstruktivt på noget som helst!

> Har Hr. Knud Gert Ellentoft ikke svaret dig 2 gange?

Jeg må komplementere dig for at følge "godt med" i de forskellige indlæg -
men åbenbart ikke godt nok. Det vil du kunne læse i nedenstående som K.G.
Ellentoft, skrev:

Har jeg ingen anelse om, jeg kender ikke ret meget til FP og har
egentlig aldrig fundet ud af, hvad fæles kanter/shared borders
er.

Kalder du det et fyllesgørende svar, hvad?

> Rigtig den 1. gang sendte du link med men ikke i denne indlæg.

Du skal da ikke "fortælle" mig, hvornår / hvornår ikke, jeg havde link
med - Det ved jeg jo selv "utolig meget mere om" end dig.
Hvorfor "hjalp" du så ikke første gang - Har du kigget du linket denne gang?

m.v.h.

Peter

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-10-02 23:47

Sat, 5 Oct 2002 23:46:41 +0200, skrev "petit" <petit@mobil.dk>:

>Kalder du det et fyllesgørende svar, hvad?

Det er det ikke, men du spurgte om jeg kunne hjælpe dig med 2) og
jeg svarer, at jeg ikke kan, så det må, der kender FP bedre svare
på.

Så det er ikke andet end forklaring fra mig om, hvorfor jeg ikke
svarede på dit andet spørgsmål.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-10-02 08:56

"petit" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse

Blot dette: at lave pegefølsomme knapper er ikke helt let - det kræver
eksperimenter og afprøvninger - det er ikke noget der laves uden
omtanke.
Det kan lade sig gøre, men ikke alle browsere kan se dem på den
tiltænkte måde. Brug billeder i stedet med links - det er i hvert fald
mere sikkert.
Og i øvrigt står der i dine bøger alt om pegefølsomme knapper, så du kan
vælge en af dem, der beskriver det og studere det nøjere.

Arne H.Wilstrup

Fra : petit

Dato : 06-10-02 22:06

Hej

> Og i øvrigt står der i dine bøger alt om pegefølsomme knapper, så du kan
> vælge en af dem, der beskriver det og studere det nøjere.

Det ser ud til at du må misforstået grund-idéen / problemet i min mail. Det
var ikke fordi jeg havde problemer med at finde ud af, at lave pegefølsomme
knapper. (De er jo i FP - "fix og færdig"!) Det var faktisk ikke lige det
jeg havde problemer med. Men det modsatte. Det var derfor jeg spurgte om en
alternativ måde at lave knapper på.

m.v.h.

Peter

Fra : Lars Raaby

Dato : 06-10-02 17:04

> [...]

> "Bare en hjælp" - Du har nu ikke været til ret meget hjælp, Du har
> faktisk ikke svaret særlig brugbart og konstruktivt på noget som

Jeg skrev at det ikke var så nemt at få de knapper til at virke. Du skal
bruge en tekst link til at starte med.

> Hvorfor "hjalp" du så ikke første gang - Har du kigget du linket
> denne gang?

Jeg sidder ikke foran min computer hele tiden så jeg så dine indlæg på
samme tid.
Jeg har jo prøvet at hjælpe dig med dine knapper. Jeg kan godt se dine
knapper.

Lars Raaby

Don´t feed the TROLL

Fra : Wierd-Al

Dato : 05-10-02 14:35

Hej du..
fphoover.class og fphooverx.class skal ligge på roden af dit websted...Så
skulle det med pegefølsomme knapper være løst..HÅBER JEG...

Wierd_Al

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-10-02 23:20

Se inline.

On Sat, 5 Oct 2002 12:52:45 +0200, "petit" <petit@mobil.dk> wrote:

>1) Hvad er et "navigationspanel" ? Jeg har sat sådan et ind i venste side

Hjælpen forklarer dette udmærket.

>Nogle som har set min prøve-beta-version af hjemmesiden siger at de "kun kan
>se en hvid firkant" og intet knappanel? Grunden er vist "noget med java"

"Pegefølsomme" knapper er JAVA og bør undgås da ikke alle kan se dem.
Brug eventuelt JavaScript mouseovers i stedet.

>2) Jeg har også lavet "fælles kanter" i venstre side samt nederst. Teksten
>forneden kan jeg kun
>"se" i FP´s "normal-visning" og ikke i "eksempel-visning" eller "på nettet".

Siden mangler afsluttende </body> og </html> tags.
Pas på med hvad du ændrer i HTML view FP vil ikke reparere fejl for
dig.

>Blander jeg det hele "lidt for meget" sammen. Skal man / må man overhovedet
>bruge "fælles kanter" og "navigatiomspanel" sammen?

Ja det må man godt.

> [...]
>knap bliver i forskellige bredder, alt efter hvor meget tekst "man putter

Brug billeder i stedet.