Katte og vand
Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 05-10-02 11:45

Hej alle
Jeg så på et tidspunkt en der skrev noget med at det var kendt, at katte
drikker mere når vandskålen ikke står lige op af maden. Det kan jeg kun sige
mig enig i, efter en periode med ekstra skåle andre steder. Der er stadig
vand lige ved maden, men kattene bevæger sig næsten altid over til en af de
vandskåle uden mad ved, for at drikke. Og uden at have målt dl *G*, så ser
det ud til at der forsvinder mere (forbehold for at det er havnet på gulvet
*G*)

Men er det godt eller skidt for katten at den drikker mere end den ellers
ville have gjort ?

Måske lidt underligt spørgsmål. Vi mennesker har jo godt af så meget vand
som muligt, men det er jo ikke ensbetydende med at det samme gælder for
katte ?...selvom det ville være logisk

Hilsen Nina

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 05-10-02 12:59

Det er utvivlsomt godt for katten, vil jeg tillade mig at mene... eftersom
katten i naturen ville få dækket sit behov for vand med op mod ...er det 98%
(?) via kosten, så er det vigtigt at kattene drikker meget, når de fodres
med tørkost. Jeg har desværre lånt min yndlingsbog ud, men deri står en del
om emnet, og dyrlægen, der har skrevet bogen, mener bestemt at man skal gøre
alt muligt, for at sikre at misser drikker meget... ellers bliver urinen
vist for koncentreret, og så er der øget risiko for urinvejssygdomme etc.
-Gitte

Fra : Pia J

Dato : 05-10-02 14:17

Mine killinger drikker ret meget i forhold til hvad jeg havde hørt - og de
bruger hundenes vandskål som står langt fra deres mad. I går opdagede jeg at
Mivs ikke bruger vandskålen med frisk vand ved siden af sin madskål ude i
stalden, men en halv spand vand i en boks, som står tilbage fra dengang jeg
havde heste på besøg. Med hø og havreflager i.

:Pia

Fra : Thomas Hjort

Dato : 05-10-02 15:43

> [...]
jeg
> havde heste på besøg. Med hø og havreflager i.

Vores kat drikker helst af vandpytter og gerne dem med mudder i :)

Mvh Thomas

Fra : Rikke Gertsen

Dato : 05-10-02 16:03

Min drikker helst kun af den løbende vandhane !!!

Rikke

Fra : Thomas Hjort

Dato : 05-10-02 16:07

"Rikke Gertsen" <rg@city.dk> skrev i en meddelelse
> Min drikker helst kun af den løbende vandhane !!!

Hvordan tør den det? Er den ikke bange for vand?

Mvh Thomas

Fra : Rikke Gertsen

Dato : 06-10-02 07:30

Nej, han er ikke bange for at stikke hovedet ind under vandhanen*S*

Fra : Jette

Dato : 06-10-02 13:24

"Thomas Hjort" skrev:
> Hvordan tør den det? Er den ikke bange for vand?

I naturen er rindende vand det mest rene, hvorimod stillestående vand
kan være råddent. Derfor foretrækker nogen katte rindende vand.

Mvh. Jette