MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
[Win 2k] Crasher ved nedlukning
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 05-10-02 11:25

Min brors PC er (igen) begyndt at gå i BSOD hver gang der vælges "Luk
ned". Selve den blå skærm står der bog kun i et ultrakort øjeblik, så det
er nærmest umuligt at nå at se, hvad der står.

Derfor:

Er der en log-fil et eller andet sted, hvor jeg kan læse, hvad der stod
på fejlskærmen ?

Og:
Der har for kort tid siden været problemer med hans HD

( se msgid <Xns928F9D6C0D5F2spamstocholmdk@192.38.208.81> )

og jeg har derfor mistanke om, at det er hans HD der er noget i vejen
med. Hans harddisk er en 30Gb sag fra IBM. Når jeg kører chkdsk fra
Windows, så siger den dog, at der ingen fejl er. Er der andre værktøjer
jeg kan bruge for at undersøge, om der er fejl på disken ?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Ole C

Dato : 05-10-02 11:50

Jesper Stocholm skrev blandt andet:

>. Når jeg kører chkdsk fra
> Windows, så siger den dog, at der ingen fejl er. Er der andre
> værktøjer jeg kan bruge for at undersøge, om der er fejl på disken ?

Der kan nu godt være fejl på disken alligevel, hvis ikke du har markeret
de to bokse hhv. "Ret fejl i filsystemet automatisk" og "Søg
efter/genopret beskadigede sektorer"
Disse funktioner kan nemlig ikke udføres når Windows kører, så derfor
vil du blive spurgt om der skal foretages Chkdsk ved næste start af
maskinen.

--
vh
Ole C

Fra : Ole C

Dato : 05-10-02 11:54

Jeg var ikke lige opmærksom på at det er Windows2000 der bliver spurgt
om.
Den kender jeg ikke meget til, men mon ikke den del er nogenlunde
ligesom i XP....?
Ellers skriv "chkdsk /f" - uden anførselstegn - i en kommandoprompt.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 05-10-02 12:00

Ole C wrote :

> [...]
> ligesom i XP....?
> Ellers skriv "chkdsk /f" - uden anførselstegn - i en kommandoprompt.

det har jeg faktisk prøvet [1], men den finder heller ikke her nogen
fejl. Men det skal lige igen siges, at det er svært at danne sig et
overblik over, hvad den finder - da teksten forsvinder igen meget
hurtigt. Jeg får med andre ikke muligheden for at "Læs rapport eller
fortsæt" - eller noget i den retning. Gemmes resultatet fra chkdsk et
eller andet sted - eller kan jeg give den en parameter, der gemmer det ?

[1] ... det burde jeg nok have skrevet

Fra : Ole C

Dato : 05-10-02 15:51

Jesper Stocholm skrev blandt andet:

>Gemmes resultatet fra chkdsk et
> eller andet sted - eller kan jeg give den en parameter, der gemmer
> det ?

Hvis du i kommandoprompten skriver "chkdsk /?" - uden anførselsestegn -
så ser du hvilke muligheder du har.
Men det kan godt være at Madsens forslag er bedre.

--
vh
Ole C

Fra : Madsen

Dato : 05-10-02 14:19

Jesper Stocholm skrev:

> Er der en log-fil et eller andet sted, hvor jeg kan læse, hvad der
> stod på fejlskærmen ?

Det står som regel inde i logbogen. Start > Kør: eventvwr.msc
Hvis der ikke står noget der så prøv at slå automatisk genstart fra.
Så vil den temmelig sikkert fryse på den blå skærm, i stedet for at
genstarte helt.

Madsen.

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-10-02 14:56

Madsen wrote :

> Det står som regel inde i logbogen. Start > Kør: eventvwr.msc

det vil jeg prøve

> Hvis der ikke står noget der så prøv at slå automatisk genstart fra.
> Så vil den temmelig sikkert fryse på den blå skærm, i stedet for at
> genstarte helt.

hvor slår jeg automatisk genstart fra ?

Tak for hjælpen ...

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Madsen

Dato : 07-10-02 15:35

Jesper Stocholm skrev:

> hvor slår jeg automatisk genstart fra ?

Control Panel > System > Advanced > Settings ud for 'Startup and
Recovery > Fjern flueben ved 'Automatically restart'.

> Tak for hjælpen ...

Velbekom.

Madsen

Fra : Snavox

Dato : 05-10-02 22:31

Hejsa.

.. Er der andre værktøjer
> jeg kan bruge for at undersøge, om der er fejl på disken ?

IBM har lavet et stykke værktøj, som nok vil være nyttigt:

http://www.storage.ibm.com/hdd/technolo/dft/dftnew.htm

Held og lykke.

Venlig hilsen

Poul