MS Windows
briani 27239
Opstart Windows 98
Fra : Ib Nielsen

Dato : 06-10-02 08:12

Hej

Min pc'er med Windows 98 giver følgende melding ved opstart:

CPU Clock Mismatch
CMOS Checksum Error
Equipment Configuration Error

Fejlen medfører, at computerens ur altid starter mede datoen 01.01.1998 ca.
kl 12.00

Ofte virker computerens lyd ikke.

Hvis jeg ændrer uret og starter pc'eren igen samme dag, så er datoen og
klokken korrekt, og der er lyd på pc'eren.

Jeg har scannet maskinen med Norton antiviru. Der bliver ikke konstateret
virus.

Er der nogen der ved, hvordan jeg kan rette fejlen?

På forhånd tak for svaret.

Ib

Fra : arc@na

Dato : 06-10-02 14:59

"Ib Nielsen" <s.i.nielsen@mail1.stofanet.dk> wrote in

> Er der nogen der ved, hvordan jeg kan rette fejlen?

Har du et ældre bundkort? For så kan det være lithium-batteriet på
motherboardet som er fladt. Det kan skiftes.

arc@na