Antal år og dage fra en bestemt dato til n~
Fra : kaasgaard

Dato : 05-10-02 01:17

Hep,

Jeg skal bruge differencen fra en bestemt dato (28/4-1999) til nu i dage
og år.

Jeg har siddet og leget lidt med mktime(0,0,0,4,28,1999) og time() og
prøvet at formattere differencen med date(). Jeg kan bare ikke få det
til at virke.

Hvordan gør jeg? Det behøver ikke nødvendigvis at være med ovennævnte
funktioner, det skal bare være i php og det skal ofc virke :)

Takker.

// Martin

http://www.kandu.dk/

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 05-10-02 12:31

kaasgaard wrote:
> [...]
>
> Jeg har siddet og leget lidt med mktime(0,0,0,4,28,1999) og time() og
> prøvet at formattere differencen med date(). Jeg kan bare ikke få det

Differensen mellem de to timestamps, er jo ikke et antal sek. siden epoch.
For at få forskellen i eks. dage el. timer eller hvad du måtte ønske, skal
du jo bare gange differens med passende omregningsfaktorer - eks. 1/60
min/sek eller 1/(60*60*24) dag/sek.

--
mvh Jakob Kirkegaard
http://jakir.dk

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 05-10-02 12:55

"kaasgaard" <kaasgaard.news@kandu.dk> skrev

> [...]
>
> Hvordan gør jeg? Det behøver ikke nødvendigvis at være med ovennævnte
> funktioner, det skal bare være i php og det skal ofc virke :)

du kan evt. lave din egen funktion?

function dirrefence($date1, $date2) {
$d1 = split("-", $date1);
$year = $d1[0];
$month = $d1[1];
$day1 = $d1[2];
// sammen med date2

// sammenlign, træk fra læg til osv...
}

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør - Pt. Job og opgavesøgende.

Fra : Claus Sørensen

Dato : 06-10-02 21:00

kaasgaard wrote:

> Jeg har siddet og leget lidt med mktime(0,0,0,4,28,1999) og time() og
> prøvet at formattere differencen med date(). Jeg kan bare ikke få det
> til at virke.

Følgende er ikke 100% korrekt, men kommer tæt på (der er ikke taget helt
højde for skudår og dage samt tidspunktet på dagen).

# Tag tidsstemplerne fra de to dage (tidspunkter) og træk dem fra hinanden.
$timespansec = time() - mktime (0,0,0,$month,$day,$year);

# Dividér med 86400 så du får det i antal dage.
$timespandays = round($timespansec/86400);

# Dividér med 365,25 så får du antallet i hele år.
$timespanyears = round ($timespandays/365.25);

# Resten (modulus) er så antallet af dage. Modulus kan kun beregnes
# af heltal, hvorfor vi lige ganger med fire på begge sider.
$timespandays = (4 * $timespandays) % (4 * 365.25);

echo "Det er ".$timespanyears." år og ".$timespandays."dage siden.";

De herligste hilsner

Fra : Claus Sørensen

Dato : 06-10-02 21:13

Claus Sørensen wrote:

> [...]
>
> # Dividér med 86400 så du får det i antal dage.
> $timespandays = round($timespansec/86400);

Ikke round men (int), så man kun får heltalsværdien:

$timespandays = (int)($timespansec/86400);

> # Dividér med 365,25 så får du antallet i hele år.
> $timespanyears = round ($timespandays/365.25);

Ligeledes (int) her:

$timespanyears = (int) ($timespandays/365.25);

> # Resten (modulus) er så antallet af dage. Modulus kan kun beregnes
> # af heltal, hvorfor vi lige ganger med fire på begge sider.
> $timespandays = (4 * $timespandays) % (4 * 365.25);

Resultatet skal divideres med 4, da det bliver fire gang så stort:

$timespandays = ((4 * $timespandays) % (4 * 365.25))/4;

Fra : KGB

Dato : 12-10-02 20:05

"Claus Sørensen" <cs@chbs.dk> skrev i en meddelelse
> Claus Sørensen wrote:

en hel masse vildt ...

> [...]

SNIP

Hold da op du er vild !!

> De herligste hilsner
> --

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : kaasgaard

Dato : 08-10-02 19:36

Tak for svaret Claus. Kombineret med hvad jeg havde fundet frem til
ramte det lige i øjet.

Tak til alle jer andre også. Det er sgu rart med lidt input ;)

// Martin

http://www.kandu.dk/