PIX 515E-projekt på min uddannelse. Hvem k~
Fra : Christian Thorsen

Dato : 05-10-02 00:33

Hej!

Jeg tillader mig at poste dette indlæg i både
dk.edb.netvaerk.stort, dk.edb.sikkerhed,
da jeg er lidt i tvivl om, hvilken gruppe der er korrekt mht. en PIX 515E.

Jeg har lån en lille test-firewall: en PIX 515E.

Det er meningen, at jeg i forbindelse med et projekt på en uddannelse skal
prøve at sætte en firewall op på en skole!
Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber I vil hjælpe mig lidt med at
besvare, hvis I kender PIX 515 E:

Firewallen skal bruges internt på deres LAN, for at afskærme
administrationen

Alle på skolen - elever og lærere - skal normalt have adgang til et fælles
VLAN.
Lad os kalde det VLAN 20.
Nettet er 10.1.0.0 /16

Så er der en lille administrativ gruppe som skal have speciel adgang og
eksklusiv adgang til nogle regnskabs-servere og administrative servere

Dette kaldes VLAN 50
Nettet er 192.168.1.0 /24

De to net er idag adskilt af en router, som lukker for alle sessioner ind,
men man kan sagtens komme indefra og ud på det store net 10.1.0.0 /16

De kalder den selv for en diode ???

I øjeblikket har de taget en adresse fra 10.1.0.0
og NAT'et til 192.168.1.0-nettet

I stedet for denne router, vil de have sat en firewall op, så de er mere
sikre på angreb fra biotekets brugere!

De vil gerne køre VPN fra klienterne i administrationen / på kontoret og op
mod serverne.

Nu står nogle af de administrative serverne ude på det store net
VLAN 20 // Net 10.1.0.0

Andre servere atår i selve adm.:
VLAN 50 // Net 192.168.1.0

I den forbindelsehar jeg et par spm:

Spm. 1)
Hvis nu kontorpersonalet får en VPN-klient på deres PC og via tuneller fra
klienterne går ind på serverne, så har man jo mulighed for at kryptere
trafik og autentificere!
Det vil de nemlig gerne!
Men hvordan håndterer PIX 515E VPN-trafikken, hvis man bruger
NAT-funktionen i PIX'en? Kan den uden videre håndtere det?

Spm 2)
Sidder lige og leger lidt med en PIX515E
Hvordan slår man 3DES til i stedet for DES som er default ?
Kommando?

Spm 3)
Nu ved jeg ikke, hvad det ender med, at de vil have af VPN-klienter på
PC'erne!
Men i mit lille testlab, vil jeg sætte en PC op "inside" og en PC op
"outside"
Hver især med Windows 2000!

Hvad skal jeg bruge for at lave en VPN-tunnel mellem to PC'ere?
Ligger der et stykke VPN-software i Windows 2000, som jeg kan bruge til
dette - eller skal jeg downloade shareware/freeware ???

Spm 4)
Hvilken kommando bruger man for at lukke alt trafik udefra og ind, dog ikke
den som er initieret ???

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 05-10-02 08:43

"Christian Thorsen" <send.svar.her.i.gruppen@hotmail.com> wrote in message
> Hej!

hejsa

> [...]

> Men hvordan håndterer PIX 515E VPN-trafikken, hvis man bruger
> NAT-funktionen i PIX'en? Kan den uden videre håndtere det?

jada

> Spm 2)
> Sidder lige og leger lidt med en PIX515E
> Hvordan slår man 3DES til i stedet for DES som er default ?
> Kommando?
Ikk kommando, men licens ! koster 1000 USD, hvorefter man får en ny key.
Jeg kan godt hjælpe dig med at købe een hvis det er ...

> [...]
> Ligger der et stykke VPN-software i Windows 2000, som jeg kan bruge til
> dette - eller skal jeg downloade shareware/freeware ???

Gratis med til pix'en er der Cisco VPN klient software. Brug denne.

> Spm 4)
> Hvilken kommando bruger man for at lukke alt trafik udefra og ind, dog
ikke
> den som er initieret ???

?? Er lukket, med mindre du har åbnet for inbound traffik via en static og
en ACL/conduit.

> Med venlig hilsen
> Christian Thorsen

Mvh
Martin

Fra : Christian Thorsen

Dato : 05-10-02 09:52

> jada

Jamen er der ikke noget med at IP-sec i PIX'en skal være sat op til at køre
i et bestemt mode eller AH/ESP ?

- eller er det bane noget der skal sættes i begge ender af tunellen?

> Ikk kommando, men licens ! koster 1000 USD, hvorefter man får en ny key.

Hm. Skolen har købt en PIX og har en CCO og betaler sådan noget "cisco-fee"
hvor de kan downloade.

Mon ikke de så kan få en en ny key uden at betale ekstra ????

I øvrigt troede jeg at 515E var født med 3DES-mulighed - er du sikker på at
man skal købe ny licens???

Hvis du kigger på
http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/fw/sqfw500/prodlit/p515e_ds.htm

ser det da ud til at PIX 515E er med 3DES-mulighed!

Når jeg kigger på opsætningen af PIX-515E'eren, ja så er DES altså default.
Der må vel skulle bruges en kommando for at enable 3DES!

Men på den anden side termineres tunellen jo ikke i selve PIX'en , så jeg er
lidt i tvivl om det behøver at blive termineret!
(se min opstilling i mit første indlæg)!

> Gratis med til pix'en er der Cisco VPN klient software. Brug denne.

Vil det sige at jeg kan sætte to PC'ere op med Cisco VPN klient software
og så køre VPN/IPsec imellem dem henover PIX'en!

> conduit.

Hvad er en conduit ?

Med venlig hilsen
Christian Thorsen

Fra : ///JJ

Dato : 05-10-02 12:29

> Hm. Skolen har købt en PIX og har en CCO og betaler sådan noget
"cisco-fee"

Det har intet med 3DES at gøre. Det giver dog adgang til VPN-client,
software-opdateringer m.m.

> Mon ikke de så kan få en en ny key uden at betale ekstra ????

Nej.

> I øvrigt troede jeg at 515E var født med 3DES-mulighed - er du sikker på
at
> man skal købe ny licens???

*Mulighed* - læses ikke, som at den er aktiveret.
Du *skal* købe den.

> Hvis du kigger på
> http://www.cisco.com/warp/public/cc/pd/fw/sqfw500/prodlit/p515e_ds.htm
> ser det da ud til at PIX 515E er med 3DES-mulighed!

Med streg under *mulighed*

> Når jeg kigger på opsætningen af PIX-515E'eren, ja så er DES altså
default.
> Der må vel skulle bruges en kommando for at enable 3DES!

Nej!! Det er en nøgle (key) som kan indtastes når PIX'en resettes, og man
vælger at re-configurere den!

> Hvad er en conduit ?

Gammeldags access-list - benyt den nye type.

///JJ

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 06-10-02 10:35

> Vil det sige at jeg kan sætte to PC'ere op med Cisco VPN klient software
> og så køre VPN/IPsec imellem dem henover PIX'en ?

PIX håndtere VPN langt bedre en servere, så derfor:

Du opsætter din PIX til at terminere Cisco's VPN klient software.
Dine Klient opkobler sig til PIX'en og har adgang til INSIDE hosts, altså
dem du gerne vil beskytte.

Du kan se din PIX licens ved en show version.
Jeg anbefaler at du opgradere til seneste version 6.2.2 og evt indkøber en
3DES licens.

HTH
Martin Bilgrav

Fra : TVN

Dato : 07-10-02 21:29

> Ikk kommando, men licens ! koster 1000 USD, hvorefter man får en ny key.
> Jeg kan godt hjælpe dig med at købe een hvis det er ...

Jeg vil da også gerne sælge en til den pris, vi tager kun 3300,- for sådan
en.

Mvh
Thomas

Fra : N/A

Dato : 07-10-02 22:01

Fra : TVN

Dato : 07-10-02 22:01

> Hej Thomas,
> og hvem er så "vi" ?

ITeco

Jeg har lige taget listeprisen ved Scribona Solutions, og den er ikke på
1000 $.

Mvh
Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-10-02 23:48

On Sat, 5 Oct 2002 09:43:06 +0200, "Martin Bilgrav"
<bilgravCUTTHISOUT@image.dk> wrote:

> Ikk kommando, men licens ! koster 1000 USD, hvorefter man får en ny key.

Prisen afhænger af, hvad det er for en PIX. Global Price List
siger 500$ på PIX-515.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : R.B.P. (8270)

Dato : 08-10-02 01:17

Korrekt

I 'gamle' dage var der kun én 3DES licens (PIX-VPN-3DES), som man brugte
til 515,525 & 535 modellerne. Men det er nu ændret til at man til 515
serien kan købe en 3DES licens for ca. kr. 3.500,00.
Den har flg. produkt betegnelse: PIX-515-VPN-3DES

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-10-02 07:13

On 08 Oct 2002 00:17:26 GMT, "R.B.P. (8270)" <rbp@tjmail.dk>
wrote:

> I 'gamle' dage var der kun én 3DES licens (PIX-VPN-3DES)

"Gamle dage", hvor der kun var én 3DES-licens, er meget længe
siden.

> som man brugte til 515, 525 & 535 modellerne.

Jeg mener bestemt, at PIX-515-VPN-3DES kom samtidig med 515'eren,
og at 535 ikke fandtes dengang der kun var PIX-VPN-3DES.

> Men det er nu ændret til at man til 515 serien kan købe en 3DES
> licens for ca. kr. 3.500,00.

Tja, Ciscos listepris er 500$, og det får forskellige typer af
parnere forskellige rabatter på. Samtidig er dollaren lidt under
8 kr, så 3500 hos en dansk forhandler skal såmænd nok passe. Den
kan dog sælges billigere.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 09-10-02 23:13

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> [...]
> parnere forskellige rabatter på. Samtidig er dollaren lidt under
> 8 kr, så 3500 hos en dansk forhandler skal såmænd nok passe. Den

tja, så er den godt nok faldet i pris siden jeg købt ind sidst...

Det var da positivt !

Mvh
Martin Bilgrav

Fra : R.B.P. (8270)

Dato : 15-10-02 02:20

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in

> "Gamle dage", hvor der kun var én 3DES-licens, er meget længe
> siden.

Det blev ændret da 515 blev erstattet af 515E modellen.
Vilket er ca. 6 md. siden

> Jeg mener bestemt, at PIX-515-VPN-3DES kom samtidig med 515'eren,
> og at 535 ikke fandtes dengang der kun var PIX-VPN-3DES.

PIX-VPN-3DES blev førhen brugt til alle modeller pånær 506 og 501.
I dag bruges det til 525 & 535.

Her print direkte fra prislisten for uge 42 / 2002.

PIX-VPN-3DES=   168-bit 3DES VPN feature license for PIX Firewall

Listeprisen er d.d. kr. 7.632

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-10-02 13:05

On 15 Oct 2002 01:19:34 GMT, "R.B.P. (8270)" <rbp@tjmail.dk>
wrote:

> Det blev ændret da 515 blev erstattet af 515E modellen.
> Vilket er ca. 6 md. siden

Læs lige en gang til, hvad jeg skriver. Det er markant mere end
ca. 6 md. siden, at der kun var én 3DES-licens, for der var før
det (som du selv er inde på) separate 3DES-licenser til 501 og
506.

> PIX-VPN-3DES blev førhen brugt til alle modeller pånær 506 og 501.

OK. Så huskede jeg forkert mht. hvornår PIX-515-VPN-3DES kom.

> Listeprisen er d.d. kr. 7.632

Jeg ved ikke, hvordan du kommer frem til den listepris, for Cisco
udgiver ikke selv listepriser i danske kroner.

Faktum er at global price list siger 500$ for PIX-515-VPN-3DES,
og hvad de forskellige distributører, forhandlere og direkte
partnere så beslutter sig for, at den skal koste, det vil givet
variere.

-A

Fra : R.B.P. (8270)

Dato : 15-10-02 20:11

> [...]
> og hvad de forskellige distributører, forhandlere og direkte
> partnere så beslutter sig for, at den skal koste, det vil givet

Vi får ugentlig et Excell regneark fra Azlan (der er en af de 3 danske
distributører), hvor vi som Cisco forhandlere køber vore varer.

I det regneark, er der både den globale prisliste, men også for at gøre det
nemmere for os en kalkuleret pris i danske kroner (samt vores indkøbs
priser m.m.).

Med en US dollarkurs på 7.57 er det ganske tæt på den pris jeg oplyste.

Men her som du også selv nævner et print fra deres globale prisliste:

PIX-515-VPN-3DES=       PIX 515/515E 168-bit 3DES VPN feature license   C
   $500
PIX-VPN-3DES   168-bit 3DES VPN feature license for PIX Firewall   C
   $1.000

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-10-02 22:00

On 15 Oct 2002 19:11:26 GMT, "R.B.P. (8270)" <rbp@tjmail.dk>
wrote:

> Vi får ugentlig et Excell regneark fra Azlan (der er en af de 3
> danske distributører), hvor vi som Cisco forhandlere køber vore
> varer.

OK, så du udtalte dig om Azlans prisliste, ikke Ciscos?

(Jeg ser i øvrigt Ciscos priser direkte på Cisco.com).

> Med en US dollarkurs på 7.57 er det ganske tæt på den pris jeg oplyste.

Der er noget galt med din hovedregning: 500 * 7,57 = 3785.

Du skrev, at listeprisen er 7.632 for en 3DES-licens til PIX515,
og det er den altså ikke. For det første fordi listeprisen ikke
er i kroner, og for det andet fordi den pris du angiver er alt
for høj. (Med mindre, naturligvis, nogen i kæden fra Cisco til
kunde skal have 100% i avance, og det er vist trods alt ikke så
almindeligt).

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : R.B.P. (8270)

Dato : 15-10-02 22:53

> [...]
> for høj. (Med mindre, naturligvis, nogen i kæden fra Cisco til
> kunde skal have 100% i avance, og det er vist trods alt ikke så

UPS , der er hoppet en linie i mit svar tidligere.

Men hvis du ser efter så er det 3DES licensen til 525 & 535 jeg omtaler.

I mit tidligere svar skriver jeg at en 515 licens koster ca. kr. 3.500

Azlans prisliste (regneark) indeholder Cisco's prisliste
(den samme som du ser på cisco.com).

De har bare tilføjet nogle flere faneblade, hvor de har omregnet til danske
kroner, hvilket jeg også finder mere relevant for den danske forbruger.

Og jeg tror at Christian , som startede denne tråd nogenlunde har dannet
sig et indtryk af hvor prisen ligger, også selvom min pris ikke passede på
kroner og øre i forhold til listeprisen gange valuta kursen.

Bestiller du en licens e.l. hos f.eks NetDesign, TDC e.l. , får du også
prisen i danske kroner.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-10-02 23:25

On 15 Oct 2002 21:53:24 GMT, "R.B.P. (8270)" <rbp@tjmail.dk>
wrote:

> Men hvis du ser efter så er det 3DES licensen til 525 & 535 jeg omtaler.

Jeg skrev (om listeprisen på 3DES-licens til PIX515), at den er
500$. Du svarede, at den er 7.632 kr. Da du svarede dette umid-
delbart under min sætning med de 500$, synes jeg det er ret svært
at gætte sig til, du mente den til 525 og 535.

> [...]
>
> De har bare tilføjet nogle flere faneblade, hvor de har omregnet
> til danske kroner, hvilket jeg også finder mere relevant for den

Når Azlan opgiver en pris i kroner, kan man så som forhandler
faktisk til enhver tid købe til den pris i kroner, uden forbehold
for dollarkurs fra Azlans side?

I øvrigt oplever jeg ikke PIX515 som et produkt, der er særlig
relevant for 'den danske forbruger'. Det er da klart et produkt
positioneret til firmaer.

> Bestiller du en licens e.l. hos f.eks NetDesign, TDC e.l. , får
> du også prisen i danske kroner.

Det er ret forskelligt. Vi handler faktisk med en del af vores
kunder i dollar. Det er ofte nemmere for både dem og os, da begge
parter alligevel har dollarkonti.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-10-02 21:34

R.B.P. (8270) skrev:

> Bestiller du en licens e.l. hos f.eks NetDesign, TDC e.l. , får du
> også prisen i danske kroner.

Ja, men der bliver bummelummet lidt, tastet på en regnemaskine og
fortalt en ca-pris som er afhængig af bestillings/leverindstidspunk-
tet (jeg kan ikke huske om det er det første eller sidste), i alt fald
hos den medarbejder hos Netdesign jeg talte med da jeg skulle bruge en
PIX.
--
Fix Outlook Express 5.*. Nu med emoticons, _understreget_,
/skråtstillet/ og *fed* tekst: <URL: http://flash.to/oe-quotefix >

Fra : TVN

Dato : 15-10-02 23:08

> [...]
> for høj. (Med mindre, naturligvis, nogen i kæden fra Cisco til
> kunde skal have 100% i avance, og det er vist trods alt ikke så

Jeg syntes godt nok det er nogle vilde priser i snakker om, vi har Scribona
Solutions som leverandører og vi har følgende priser, men vi tjener nok for
lidt på det, vi lever så også hovedsagelig af konsulentydelser.

PIX-VPN-3DES 6995,- kr.
PIX-515-VPN-3DES 3495,- kr.
PIX-506-SW-3DES 1795,- kr.
PIX-501-VPN-3DES 695,- kr.

Mvh
Thomas
ITeco
www.iteco.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-10-02 00:13

On Wed, 16 Oct 2002 00:07:30 +0200, "TVN"
<tvn@vandsted-fjern_dette.com> wrote:

> Jeg syntes godt nok det er nogle vilde priser i snakker om

"I"? Jeg gør ikke.

Jeg nævnte en listepris, og angav *netop*, at den pris man i
praksis ville komme til at betale for varen godt kunne være
lavere.

Jeg skrev *netop*, at "3500 hos en dansk forhandler skal såmænd
nok passe".

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : R.B.P. (8270)

Dato : 16-10-02 19:19

> [...]

Jeg skrev rent faktisk flg.:

I 'gamle' dage var der kun en 3DES licens (PIX-VPN-3DES), som man
brugte til 515,525 & 535 modellerne. Men det er nu ændret til at man
til 515 serien kan købe en 3DES licens for ca. kr. 3.500,00.
Den har flg. produkt betegnelse: PIX-515-VPN-3DES

Da du så kommenterede at du mente at der allerede fra starten af fantes
en 3DES licens til 515, svarede jeg flg.:

[...]

( og her kom jeg til at hoppe nogle linier ned)

Listeprisen er d.d. kr. 7.632

Som du kan se så er det i hele teksten licensen for 525/535 jeg taler om.

Men skal vi nu ikke få stoppet den diskussion, vi er i bund og grund
enige om at en licens til en 515 koster $500 ogen en licens til 525/535
koster $1000
De priser jeg har opgivet i danske kroner, svarer ca. til liste prisen.
Hvordan Azlan kommer frem til deres priser, skal jeg ikke kunne svare på.
De vejledende priser er jo også mere guidelines, eftersom Cisco ikke
sætter krav til at man skal sælge til liste priser.

Og for at svare på Thomas' indslag ang. at priserne var dyre, så var
alle priser, der blev nævnt liste priser og ikke prisen vi gav for
varerne. Vi har selvfølgelig X% rabat på alle priserne.

Om Scribona stadig er billigere ved jeg ikke.
Vi valgte Azlan i sin tid pga. den support/kunde betjening vi får fra
dem. Vi købte tidligere hos TechData (de er i dag stoppet med at sælge
Cisco). Men de var typiske 'box mover' , der ingen teknisk viden havde.

Jeg har for år tilbage fået et ICND kursus gratis af dem.
Og p.t. er jeg i gang med CSPFA, CSVPN, CSIDS og MCNS, som jeg har fået
tilbudt til -50%.

Desuden har de mange spændende events for deres forhandlere.
Sidste mandag var der foredrag i Eksperimentariet, hvor bla Henrik
Bønnelykke og Mikkel Brodersen holdt nogle tekniske foredrag.
Det blev afsluttet med et 2 timers go-cart race ude i Ballerup,
med pizza til sidst.

Derfor gør det mig ikke så meget hvis de (Azlan)er lidt dyrere end de
andre distributører.

Nå jeg vil hoppe af og tilbringe lidt tid sammen med min bedre halvdel.
Ellers ender det bare med at jeg kommer til at sove ude i værkstedet