Skærme
Fijala 3554
Skærm-streger?
Fra : Thomas

Dato : 05-10-02 00:29

Jeg har flg. problem med min skærm: Små streger i toppen & bunden af
skærmen. De kommer & går, men gør det ofte. Jeg har prøvet at rette på
grafikkortet, rense blæseren osv., men uden held. Det virker som om
frekvensen er forkert når stregerne flimrer på skærmen, men kan nogen
fortælle mig om det er grafikkortet, kablet, skærmen, processoren eller
noget helt andet der er galt? Det er specielt synligt på hvide baggrunde.
Mit grafikkort er et 1 år gammelt Hercules 4000, 1 1/2 år gl. P3 800mhz
processor, 4 årig hitachi skærm. Indtil for et par dage siden, kørte alt
uden problemer. Jeg skal måske også lige nævne at maskinen kører non-stop.
Håber nogen kan hjælpe.
Thomas

Fra : Madsen

Dato : 05-10-02 14:38

Thomas skrev:

> Jeg har flg. problem med min skærm: Små streger i toppen & bunden af
> skærmen. De kommer & går, men gør det ofte.

Har du f.eks. højttalere i nærheden af skærmen? Hvis de ikke er skærmet
godt nok så kan det være årsagen. Det samme gør sig gældende med f.eks.
forstærkere i nærheden af skærmen.

Hvis du giver skærmen et lille dask på siden eller ovenpå når stregerne
kommer, får det dem så til at forsvinde? Jeg mener ikke et tryk16-hug,
men blot et lille venligt klap med håndfladen.

Har du prøvet Degauss-knappen på skærmen, hvis du da har sådan en?

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 05-10-02 23:12

> [...]
> men blot et lille venligt klap med håndfladen.
>
> Har du prøvet Degauss-knappen på skærmen, hvis du da har sådan en?

Hmmm, nu er du nr.2 som snakker om mine højtalere.. Måske er der noget om
snakken, har fjernet dem nu ( selvom de altid er slukkede, hørte jeg noget
om magnetisme). Så må jeg se om det gør en forskel eller om jeg skal
bitch-slappe min skærm, indtil den opfører sig pænt. Tak for forslagene :)

Thomas

Fra : Madsen

Dato : 05-10-02 23:17

Thomas skrev:

> Så må jeg se om det gør en forskel eller om jeg skal
> bitch-slappe min skærm, indtil den opfører sig pænt.

Grunden til at jeg nævnede det med forsigtige slag på skærmen var
ganske enkelt for at finde ud af om det er skærmen der er årsag
til stregerne eller ej. Hvis stregerne kommer fra grafikkortet så
forsvinder de jo næppe ved at give skærmen et dask.
Min skærm kan nemlig godt finde på at flimre lidt engang imellem.
Det ligner et zig-zag-mønster som løber ned over skærmen og et
lille dask med to fingre på siden eller på toppen af kabinettet
til skærmen, får mønsteret til at forsvinde med det samme.

Nu ved jeg ikke om din Hitachi-skærm er en gittermaske- eller en
hulmaskeskærm. Gittermaskeskærme er generelt mere sarte overfor
magnetisme og andre støjsendere, fordi selve gittermasken har
nemmere ved at gå i selvsving end hulmasken har. Det er i hvert
tilfælde hvad jeg tror der sker her.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 07-10-02 14:02

> [...]
> magnetisme og andre støjsendere, fordi selve gittermasken har
> nemmere ved at gå i selvsving end hulmasken har. Det er i hvert

Tjah, nu er jeg i en af de situationer, som computere ind i mellem forsøder
tilværelsen med.... Nu har jeg flyttet mine højtalere (selvom de har stået
ved siden af i godt 6 mdr. uden problemer) & gav vist også skærmen et
forsigtigt dunk. Nu er det væk indtil videre..
Tak for hjælpen.

Thomas

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 07-10-02 21:06

> Jeg har flg. problem med min skærm: Små streger i toppen & bunden af
> skærmen. De kommer & går, men gør det ofte.

Jeg havde det samme problem med min skærm, det viste sige at det var min
mobiltelefon, som lå ved siden af skærmen, der forårsagede problemerne...

--
Venlig hilsen / Best regards,

Rasmus Nielsen.