MS Windows
briani 27239
Overføre styresystem fra lille til stor ha~
Fra : Helge Børven

Dato : 04-10-02 18:28

Jeg har købt en stor harddisk 80 GB, og to andre - en på 4 gm og en på 15
gb. Styresystemet ligger på 4 gb- harddisken.
Kan jeg bruge 15 gb harddisk som ny startharddisk bare ved at kopiere alle
filer fra 4 gb harddisken??
Jeg gidder ikke installere det hele igen.

Helge

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 04-10-02 18:46

"Helge Børven" <dsl60818@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> filer fra 4 gb harddisken??
> Jeg gidder ikke installere det hele igen.

Det kommer an på hvilket styresystem der er tale om. Det smarteste er at
bruge et program som Norton Ghost eller PowerQueests DriveImage (eller
DriveCopy) så er du sikker på at få det hele med. I mange tilfælde kan du
hente et gratis program til formålet hos producenten af ën af harddiskene.
Mener bl.a. Seagate og Maxtor har det liggende.

Efter kopieringen er det en god idé at bytte diskene og jumperne på de to
diske om således at du sikrer dig, at det er den rigtige hd der bootes på og
at drevbogstaverne kommer til at passe.

Bemærk desuden, at den nye disk som regel er langt hurtigere end de gamle.
En 4 Gb partition i starten af denne ville derfor være det mest effektive.

--
mvh Kasper Grevsen

Fra : Helge Børven

Dato : 04-10-02 20:32

Hvis jeg bruger NOrton Ghost - vil programmerne mv. fungere helt perfekt
bagefter - når drevbokstaverne skal forandres, eller skal alt installers
igen??

Tak

"Kasper Vibe Grevsen" <kaspervg@mail1.NOCAPSstofanet.dENMARk> skrev i en
meddelelse news:ankk48$67q$1@sunsite.dk...

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 05-10-02 04:21

[Kopiere harddisk]

> Hvis jeg bruger NOrton Ghost - vil programmerne mv. fungere helt perfekt
> bagefter - når drevbokstaverne skal forandres, eller skal alt installers
> igen??
>
> Tak

Ja, det hele fungerer, hvis du bytter diskene om rent fysisk bagefter dvs.
at hvis den lille disk var primary master og den nye disk var primary slave
så skal den lille disk sættes til primary slave og den nye til primary
master. På den måde bliver drevbogstaverne automatisk flyttet med over.

--
mvh Kasper

Fra : Pico

Dato : 05-10-02 19:35

Kasper Vibe Grevsen wrote:
> [Kopiere harddisk]

Klip
> [...]
> primary slave så skal den lille disk sættes til primary slave og den
> nye til primary master. På den måde bliver drevbogstaverne automatisk

Er det ikke lidt besværligt at flytte jumperne. Når jeg laver slige ting
plejer jeg at lade begge diske være mastere og så bruge de 2 kanaler,
så er det kun kablerne der skal byttes om og det er jo ikke nødvendigt
at røre ved CD drev og lign.
Pico

Fra : Kasper Vibe Grevsen

Dato : 05-10-02 19:47

Hej Pico,

> Er det ikke lidt besværligt at flytte jumperne. Når jeg laver slige ting
> plejer jeg at lade begge diske være mastere og så bruge de 2 kanaler,

Jo, det har du ret i, men vi kan jo ikke vide hvordan spørgeren har sat sit
system op.
Hvis hans systemdrev fx har været slave skal det nye drev jo også være det
for ikke at få problemer.

--
mvh / k.r.
Kasper Grevsen