Virus
Fra : Jean Seeberg

Dato : 04-10-02 16:12

Så er den gal igen, en der benytter dk.videnskab.historie.genealogi har fået
virus.
Har lige modtaget 5 stk mails med virus vedhæftede filer.

Vedkommende må ud over jeg selv, også have de 4 nedennævnte personer i sit
mail program, da det var disse som var vist som afsendere, hvilket de
sikkert ikke er, men deres mail-ads. er blevet udnyttet.

Flemming Aaklint, Sv. Haakon Jensen, Poul Erik Vad Nielsen og
Thorleif@deich.folkeb...

Hilsen Jean

Fra : Familien Kristensen

Dato : 04-10-02 16:12

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkert ikke er, men deres mail-ads. er blevet udnyttet.
>
> Flemming Aaklint, Sv. Haakon Jensen, Poul Erik Vad Nielsen og

Det er de samme afsendernavne på mine modtagen virusmail. Deres adresser er
"misbrugt" for jeg har ikke mailet med dem. Jeg har dog også lige fået en
fra JFK - på amerikansk. Det bliver nogle hektiske dage. Alle min indkomne
mails med vedhæftede filer, er sat til at blive slettet - totalt- og uden at
spørge først.
--
Venlig hilsen
Jeannie Kristensen

Fra : Robert Piil

Dato : 04-10-02 16:24

On Fri, 4 Oct 2002 17:12:22 +0200, "Familien Kristensen"
<fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>mails med vedhæftede filer, er sat til at blive slettet - totalt- og uden at

Der er ingen grund til at slette dem med det samme, bare man ikke
eksekverer virusen. Det bedste man kan gøre, er at finde ud af,
hvilket IP-nummer mailen kommer fra (det står i headeren), og derefter
skrive til vedkommendes internetudbyder (send headeren, som vist
hedder brevhovedet i OE, med), der så burde gøre brugeren opmærksom på
at han er inficeret af en virus (bugbear). Derefter kan man så slette
mailen, for ikke at komme til at eksekvere den.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 04-10-02 16:18

les om viruset her
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/w32.bugbear@mm.html

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : N/A

Dato : 04-10-02 17:45

Fra : Robert Piil

Dato : 04-10-02 17:45

On Fri, 4 Oct 2002 18:36:14 +0200, "Kjeld Jakobsen"
<kjeld.birthe@jakobsen.mail.dk> wrote:

>Det kan godt være at det - som Kurt Hansen - mener - er uninteressant med virus, men postkassen oversvømmes med mail

Kurt mener vel kun at det er uintereesant i denne gruppe, og det har
han vel ret i. Det har altså intet med slægtsforskning at gøre.

>Jeg har i dag fået flere fra de to af de nævnte og givet en pæn respons tilbage. Børge Kronborg var vist også på deres liste.

Du kan ikke regne med at de e-mail-adresser du ser i virusmailen også
er inficeret. Den eneste der med sikkerhed kan afgøre hvem en mail er
sendt fra, er afsenderens internetudbyder. Derfor send en kopi af
headeren til internetudbyderen, og undlad at gøre andet. Det er den
eneste fornuftige adfærd mht. virus.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 04-10-02 19:19

Disse mails spreder sig lynhurtigt i slægtsforskerkredse hver gang,
problemet opstår. Nok har det ikke noget med slægtsforskning at gøre, men
problemet er der dog. Jeg ved udmærket godt, at det ikke er de fire nævnte,
som har virus på computeren, men det er nogen de kender eller deres venner
kender!
For nu at være lidt konstruktiv, vil jeg foreslå at alle i vores kreds
udprinter deres Outlook adressebog på papir og derefter bruger det alene som
adressebog - og derpå sletter alt i Outlooks adressebog samt undlader nye
adresser deri. Det vil stoppe udbredelsen fra den/de ramte.
Dernæst hente det lille freewareprogram Panda har udsendt i dag:
http://www.pandasoftware.com/ så man får checket sin computer. En eller
flere må jo dog have fået det ind

Kjeld Jakobsen

Fra : Robert Piil

Dato : 04-10-02 20:30

On Fri, 4 Oct 2002 20:19:07 +0200, "Kjeld Jakobsen"
> [...]

>som har virus på computeren, men det er nogen de kender eller deres venner

Jeg er grundlæggende enig med Kurt, og kan ikke se ovenstående er
noget argument for at der ved nye virusbølger kommer masser af
uvedkommende indlæg. Derfor bliver dette også mit sidste indlæg i
denne tråd, hvis jeg ellers kan holde fingrene i ro.

> [...]
>adresser deri. Det vil stoppe udbredelsen fra den/de ramte.
>Dernæst hente det lille freewareprogram Panda har udsendt i dag:

Mit forslag ville være at skifte til et ordentligt mailprogram, der i
standardopsætning ikke lader sig gå på af virus.

Jeg bruger Becky ( http://www.rimarts.co.jp/ ), og har aldrig været
inficeret af virus, selvom jeg ikke benytter virusprogrammer (hvad
skal man dog bruge dem til).

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 05-10-02 00:10

Robert Piil wrote:
> [...]
Det er jo nok næppe kun i denne kreds.

> [...]
> af uvedkommende indlæg. Derfor bliver dette også mit sidste
> indlæg i denne tråd, hvis jeg ellers kan holde fingrene i ro.
Enig med både Kurt og Robert - der kan nævnes/advares om emnet, men det kan
under ingen omstændigheder diskuteres i dk.videnskab.historie.genealogi

Det er dog den mest opgivende opgivende ide jeg har hørt )
Den forudsætter også alle enige - hvilket er utopi.

> Mit forslag ville være at skifte til et ordentligt mailprogram,
> der i standardopsætning ikke lader sig gå på af virus.
Med omtanke er OE vel ikke farligere end andre - jeg har set og modtaget
utallige virus-mails uden nogensinde at have været angrebet - også selv om
jeg aldrig har brugt andet siden jeg startede på nettet. Også selv om jeg
har "Vis indholdsrude" aktiv.

FUT: dk.edb.sikkerhed.virus

Jeg ser Bent Fleron futter retur til dk.videnskab.historie.genealogi -
hvilket jeg ikke syntes er acceptabelt uden at det nye fortsatte indlæg
xpostes med fut til dk.edb.sikkerhed.virus - hvis man vil uddybe
diskussionen bør den da foregå i rette forum.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Jean Seeberg

Dato : 05-10-02 00:16

Hej alle.

Ja, det var mig der denne gang startede denne tråd og måske, måske ikke er
den OT, men det er der jo med jævne mellemrum indlæg her på denne NG der er.
(alt efter hvad ens interesse er)
Jeg kan selvfølgelig være lige glad, da jeg har et godt anti-virus program
og det er langt fra første gang jeg får mails med vedhæftede virus filer,
men første gang at alle misbrugte e-mails ads. er her fra denne NG og det
var årsagen til min advarsel.
Det er selvfølgelig også folks eget problem om de har et anti-virus program
eller ej, men vi må også regne med at der er brugere der måske ikke er så
skrappe som andre, til det der med programmer og en advarsel her på siden en
gang i mellem, måske kan være med til at få det bragt i orden.
Man kan vel godt tænke på andre end sig selv.

Fra : Ole Dorch

Dato : 05-10-02 00:23

> [...]
en
> gang i mellem, måske kan være med til at få det bragt i orden.
> Man kan vel godt tænke på andre end sig selv.

Du har fuldstændigt ret Jean.
Om det her emne er OT er fuldstændigt en subjektiv tolkning. Jeg f.eks
opfatter min pc som et værktøj jeg bruger i min slægtsforskning - på samme
måde som f.eks kirkebøger. Hvis problemer med virus er OT, er problemer
omkring andre værktøjer det også.
Tværtimod synes jeg det er forbilledligt, at der er så mange der har advaret
og vejledet omkring virusproblemerne. Det ser jeg som udtryk for den
specielle hjælpsomheds-kultur, der hersker blandt de fleste slægtsforskere
her i landet.
Bliv ved med det.

M.v.h.
Ole Dorch

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 05-10-02 01:40

Ole Dorch wrote:

> Om det her emne er OT er fuldstændigt en subjektiv tolkning.
Nej, det er ikke en objektiv tolkning, for der er nogle ganske bestemte
normer for hvad der er og ikke er OT.

Ikke forstået på den måde, at man firkantet skal stå på reglerne bare fordi
de er der. Det er naturligvis i orden at være hjælpsom og advare i
forbindelse med et så masivt virusangreb som der er tale om og som mange er
usikker over for - men ikke uden samtidigt at bruge Usenettet som det er og
flytte (xpost/fut) en dybere diskussion om virus og bekæmpelse heraf over i
den dertil oprettede gruppe.

I den er der også bedre chance for at finde både mere kvalificerede og
målrettede råd.

Hvis man bare kunne diskutere løs om løst og fast der blot havde en perifær
tilknytning til gruppens emne, så var der vel ikke grund til at oprette de
mange emnegrupper. Resultat af en mere difus opdeling bliver, at antallet af
indlæg eksplodere og den enkelte gruppe bliver uoverkommelig eller
uinteressant, specielt for de der har den største ekspertise om gruppens
emne.

> opfatter min pc som et værktøj jeg bruger i min slægtsforskning - på
> samme måde som f.eks kirkebøger.
Ja - når den virker - men når den ikke virker?
Sender du den så ned til en professionel genealog?
Næppe - du opsøger din computerforhandler - og "antivirusforhandleren" bor i
dk.edb.sikkerhed.virus - så derfor skal du naturligvis bevæge dig derhen.

Denne diskussion om hvor man kan/skal diskutere er derimod netikette
XPOST dk.admin.netikette, dk.videnskab.historie.genealogi
FUT: dk.admin.netikette

Fra : Ole Dorch

Dato : 05-10-02 11:41

"Poul Erik Jensen" <genealogi@kulturel.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er ikke en objektiv tolkning, for der er nogle ganske bestemte
> normer for hvad der er og ikke er OT.

Nu var det jo med vilje, at jeg ikke kommenterede Poul Eriks indlæg i de
andre tråde, for jeg respekterer hans ret til at have en anden mening end
min.
Men retten gælder vel også andre end Poul Erik og jeg vil endnu engang give
udtryk for, at det Jean og andre har skrevet er yderst relevant. Undtaget er
måske de indlæg, hvor der af ukendte årsager udfordres til større diskussion
om emnet:

> Det er naturligvis i orden at være hjælpsom og advare i

Ja - og lad så folk gøre det!

> [...]
> indlæg eksplodere og den enkelte gruppe bliver uoverkommelig eller
> uinteressant, specielt for de der har den største ekspertise om gruppens

Ja og den mening må man da gerne have for min skyld. Jeg ønsker egentlig
ikke at diskutere nyhedsgrupper, virus etc. , men vil gerne have lov til at
vise anerkendelse overfor indlæg, som efter min mening er relevante.

> Ja - når den virker - men når den ikke virker?
> Sender du den så ned til en professionel genealog?
> Næppe - du opsøger din computerforhandler - og "antivirusforhandleren" bor

Misforstået. Jeg finder ud af en masse selv - det er jo det, der er det
sjove ved slægtsforskningen (herunder "værktøjet") -bistået af de hjælpsomme
mennesker, der alt efter situationen er tættest på.
Først hvis alt var brudt fuldstændigt sammen ville jeg overveje
proffessionel hjælp - eller måske blot kaste mig over noget helt andet
Der er mange hjælpsomme mennesker i denne her gruppe - bliv ved med at være
det.
..

M.v.h.
Ole Dorch

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 05-10-02 16:44

Ole Dorch wrote:
> Nu var det jo med vilje, at jeg ikke kommenterede Poul Eriks
> indlæg i de andre tråde, for jeg respekterer hans ret til at have
> en anden mening end min.
Så vidt jeg kan skønne af det du skriver er vi nok ikke meget uenige )

> Ja - og lad så folk gøre det!
Ja - men med advarslen eller informationen skal den hjælpsomme sørge for at
sætte XPOST/FUT til den gruppe der omhandler netop det emne, hvis det ikke
er denne gruppes - hvad f.eks. virus absolut ikke er.
I modsat fald fortsætter diskussionen jo i det uendelige - hvad der er det
væsentligste i anken over den evigt gentagne virus-diskussion - der har
meget lidt med genealogi at gøre.
Det er helt i orden at folk har en mening de gerne vil udtrykke - men den
skal naturligvis havne i det forum hvor diskussionen om emnet hører hjemme.

> Ja og den mening må man da gerne have for min skyld.
Det er IKKE min personlige mening - men hele grundlaget for en fornuftig
afvikling af Usenet-trafik. Læs på www.usenet.dk - og forstå også at det
ikke er firkantede regler, men retningslinier udstukket for at ikke alt skal
ende i anarkistisk kaos - hvorfor retningslinierne er rimeligt fornuftigt at
følge.

> Jeg ønsker egentlig ikke at diskutere nyhedsgrupper, virus etc.,
> men vil gerne have lov til at vise anerkendelse overfor indlæg,
> som efter min mening er relevante.
Hvorfor?
Er din personlige mening specielt interessant for gruppen?
Hvis du vil være rygklapper for enkelte af gruppens skribenter, kunne du så
ikke lige så gerne have skrevet det i en direkte mail?

> Misforstået.
Ja - men det er dig der har misforstået din "ret" til at benytte Usenettet
efter din egen personlige opfattelse - uden at sætte dig grundigt ind i de
basale regler for samfærdslen. Det er desværre en holdning der er ret
udbredt blandt genealogigruppens brugere, men den er ikke desto mindre
ukorrekt.

> Der er mange hjælpsomme mennesker i denne her
> gruppe - bliv ved med at være det.
Der er ingen der har sagt at man ikke skal være hjælpsom, hverken her eller
der, men at man skal bruge mediet som det er tiltænkt og med skyldig
hensyntagen til både de man henvender sig til og de ofte mange der netop
ikke har behov for det budskab man bringer til torvs.

Det er det hensyn man tager, når man FUTer en OT-diskussion hen i en gruppe
hvor det aktuelle emnet diskuteres. Det handler jo ikke (som nogle åbenbart
tror) om at jage bestemte skribenter eller emner ud af gruppen, eller at
fremme bestemte politiske kæpheste. Det handler alene om hensynsfuldhed over
for alle deltagere med deres forskellige indgangsvinkler og opfattelser.

Denne diskussion hører IKKE til i dk.videnskab.historie.genealogi og skal
derfor heller ikke fortsættes der. For det mindretal, tror jeg, der er
interesseret i en eventuel fortsættelse, hører tråden hjemme i
dk.admin.netikette. Derfor er der naturligvis sat FUT til denne gruppe,
ligesom indlægget med XPOST kan læses i begge grupper.

Det er så op til den enkelte læser selv at bestemme om deltagelse i
diskussionen eller ej - hvad der er hovedformålet med at bruge
Usenet-værktøjerne XPOST og FUT: At vise hensyn over for ALLE gruppens
deltagere - inkl. de mange der kun læser med.