Huh/switsch
Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-10-02 15:36

Hej!

Min adsl-forbindelse fungerer fint ( Tele2).
Jeg vil gerne have en computer mere koblet på.
Jeg har fået en brugt hub - Palm Top Hub 5 port 10Base-2/T
Det virker ikke.
Hverken med 1 stk snoet til hub´en og 1 lige til PC-eren.
Heller ikke med 2 lige kabler. ( PC genstartes efter hver
ny opstilling).
Hvad kan være galt? Skal netkortet konfigureres til hubén?
En port mærket Daisy Chain er tapet til - men måske skal den
anvendes?

Vil det være en bedre ide at anskaffe en switch?
En EP805x kan fås for ca. 250 kr.

Kan nogen af de erfarne brugere hjælpe med lidt oplysninger -
på forhånd tak.

Per A. Hansen

Fra : Cubus

Dato : 04-10-02 16:00

> [...]
> Det virker ikke.
> Hverken med 1 stk snoet til hub´en og 1 lige til PC-eren.

Et krydset netværkskabel mellem hub og modem, samt et lige
kabel mellem PC og hub, er korrekt. Tjek, at der kommer lys
i "link" lampen.

> Heller ikke med 2 lige kabler. ( PC genstartes efter hver
> ny opstilling).
> Hvad kan være galt? Skal netkortet konfigureres til hubén?

Hastigheden skal passe til netværket. Tjek at hastigheden evt
står til AutoSense. (egenskaber for netkort -> avanceret ->
mediatype) (Win98)

> En port mærket Daisy Chain er tapet til - men måske skal den
> anvendes?

Skal ikke, men kan. Hvor de alm. porte er forbundet som MDI-X
er Daisy Chain forbundet som MDI. Dvs du kan bruge et lige kabel
til modem, hvis du bruger denne port. Bemærk, at hvis den bruges,
er der en anden alm port, der ikke kan anvendes. Det er sikkert
markeret, hvilken port den hører sammen med.

> Vil det være en bedre ide at anskaffe en switch?
> En EP805x kan fås for ca. 250 kr.

Du bør kunne få det til at virke med det udstyr du har, også fuldt
tilfredsstillende mht hastighed, hvis det primært drejer sig om deling
af internet.

Vær sikkert på, at du har 2 dynamiske IP-adresser og ikke blot 1 fast.
Ellers kan kun én computer komme på nettet. Tjek også, at den nye
computer er konfigureret rigtgt mht automatisk at modtage en
IP-adresse.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-10-02 20:23

Cubus <cubus@sol.dk> skrev i en news:ankaeq$qmj$1@news.cybercity.dk...

Tak for de klare svar.
Et enkelt opklarende-

------
> Hastigheden skal passe til netværket. Tjek at hastigheden evt
> står til AutoSense. (egenskaber for netkort -> avanceret ->
> mediatype) (Win98)

I egenskaberne står lidt andet under 10/100 M PCI Fast ethernet adapter:

Earley Threshold er sat til "10 "
Link speed / duplex mode er sat til "Auto"
Andre muligheder er 10 Full og half. 100 Full og half

> [...]
> er der en anden alm port, der ikke kan anvendes. Det er sikkert
> markeret, hvilken port den hører sammen med.

Den prøver jeg med - den medfølgende kabel er snoet - jeg har
2 lige til PC-erne.

> [...]
> Ellers kan kun én computer komme på nettet. Tjek også, at den nye
> computer er konfigureret rigtgt mht automatisk at modtage en

Det fandt jeg ud af var den optimale løsning - der skulle være 2
dynamiske.
Jeg prøver igen.

Per A. Hansen

Fra : Cubus

Dato : 04-10-02 20:38

> I egenskaberne står lidt andet under 10/100 M PCI Fast ethernet adapter:
>
> Earley Threshold er sat til "10 "

Ikke en indstilling jeg før har pillet ved.

> Link speed / duplex mode er sat til "Auto"
> Andre muligheder er 10 Full og half. 100 Full og half

Lad den blot stå som auto, også på øvrige maskiner. Som et eksperiment
kan du evt prøve at sætte alle maskiner som 10 half, der svarer til hastigheden
på din hub.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-10-02 09:53

Cubus <cubus@sol.dk> skrev i en news:ankqma$1grq$1@news.cybercity.dk...

> [...]
>
> Lad den blot stå som auto, også på øvrige maskiner. Som et eksperiment
> kan du evt prøve at sætte alle maskiner som 10 half, der svarer til

Jeg har afprøvet Daisy Chain med kablet CSU-P26-3P 4 pair UTP IEC 332-1
category 5 patch cord til modem - derefter lige kabel fra hub til Pc.
Lamperne lyser som de skal, men ingen forbindelse.

Jeg prøver tipet med hastigheden - det er måske løsningen.
Jeg melder tilbage - tak for hjælpen.

Per A. Hansen

Fra : Cubus

Dato : 05-10-02 09:57

> Jeg har afprøvet Daisy Chain med kablet CSU-P26-3P 4 pair UTP IEC 332-1
> category 5 patch cord til modem

Man kan almindeligvis ikke læse ud af den påtrykte tekst om det er et lige
igennem eller et krydset kabel, det er nemlig præcis det samme kabel der
anvendes i begge varianter, de monteres blot forskelligt. Der er altså ikke
andet at gøre, end at placere begge stik ved siden af hinanden og se om
de er monteret ens -> lige igennem. Dog ser man nogen gange en ekstra
label på kablerne, som fortæller om det er straight through eller crossover.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-10-02 14:51

Cubus <cubus@sol.dk> skrev i en news:anm9i2$2v5m$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> de er monteret ens -> lige igennem. Dog ser man nogen gange en ekstra
> label på kablerne, som fortæller om det er straight through eller

Nu blev der hul igennem - det omtalte kabel skulle ikke placeres i
Daisy chain-stikket, men på en af de andre stp-STIK.
Det må åbenbart være et lige!
Jeg prøvede med 10 half - men den står nu igen i auto-mode.

Tak for en hjælpende hånde til til alle, uden den havde jeg
nok opgivet og investeret i en switch mend jeg kunne få
refunderet strømforsyningen.

Per A. Hansen

Fra : Henning

Dato : 04-10-02 21:40

On Fri, 4 Oct 2002 16:36:00 +0200, "Per A. Hansen"
<per.hansen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Jeg vil gerne have en computer mere koblet på.
>Jeg har fået en brugt hub - Palm Top Hub 5 port 10Base-2/T
Er hubben defekt?
Prøv at sætte det krydsede kabel direkte mellem de to pc'ere og ping
hinanden. Virker det, kører netkortene. Derefter sætter du et lige
kabel mellem hver pc og hubben (ex. port 1 & 2.) Ping igen hinanden.
Når det kører, kan du gå videre ud mod routeren - for det er vel en
router, og ikke et modem du har?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kim

Dato : 05-10-02 00:40

> [...]
> kabel mellem hver pc og hubben (ex. port 1 & 2.) Ping igen hinanden.
> Når det kører, kan du gå videre ud mod routeren - for det er vel en

Jeg tror, at Per har et modem da hans leverandør er Tele2. Iøjeblikket
levere Tele2 kun ADSL-forbindelser med modem og 2 dynamiske eller 1 fast
Ip-adresse.

Hilsen
Kim

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-10-02 09:48

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev i en

> Er hubben defekt?

Den lyser fint nok på de rigtige steder mellem forbindelserne.

> [...]
> kabel mellem hver pc og hubben (ex. port 1 & 2.) Ping igen hinanden.
> Når det kører, kan du gå videre ud mod routeren - for det er vel en

Jeg kan bekræfte Kim´s formodning - en almindelig privat
forbindelse med skillefilter og modem. 2 dynamiske adresser.

Per A. Hansen