Adsl og Interntnetværk!
Fra : Nikolaj Fogh-Nielsen

Dato : 04-10-02 13:11

Hej alle....

Begge mine pc'er køre win-ME og har en 1Mb adsl fra tdc...

Før jeg fik adsl blev der spillet spil på de to pc'er uden nogle problemer
med hastigheden, men efter jeg har sat adsl'en til i min switch, er det gået
meget ned af bakke... Bliver hastigheden på netværket nedsat til adsl'ens
hastighed og i så fald, hvordan modvirker jeg dette... Jeg har prøvet at
kigge lidt i de andre indlæg, men kunne ikke lige finde noget... Tdc siger
at mine ip'er skal sættes automatisk, men kan man ikke lave en ip adresse
til det interne netværk, så det køre uden om adsl'en, uden det påvirker den
automatiske instilling af ip'erne der bruges af adsl'en?

Håber jeg har fået det hele med og dette ikke er blevet besvaret for mange
gange før...

På forhånd tak
Nikolaj

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 04-10-02 14:38

"Nikolaj Fogh-Nielsen" <niks@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> automatiske instilling af ip'erne der bruges af adsl'en?
>
> Håber jeg har fået det hele med og dette ikke er blevet besvaret

Det kunne godt lyde som det lige tager en tur over internettet inden
det når frem.
Jeg kan ikke se hvad der skulle være i vejen for at lave faste IP
internt. Jeg tror også det er løsningen på dit problem. Husk at
angive DNS servere manuelt også.

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk/
Artikler, guides og tips til Windows 9x/Me og XP.

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 04-10-02 15:14

<snip>

> [...]
> meget ned af bakke... Bliver hastigheden på netværket nedsat til adsl'ens
> hastighed og i så fald, hvordan modvirker jeg dette...

okay.. fatter jeg dette rigtigt !! altså... netværkets hastighed er gået ned
til 10MBit, istedet for de 100MBit du kørte før ??
Dette skyldes sikkert at din switch, ikke er en switch, men en dual speed
HUB !!.
øøøø bruger du router imellem modem og switch? eller share du bare internet
adgangen?

> [...]
den
> automatiske instilling af ip'erne der bruges af adsl'en?

Pis med dem !!
Comp1: IP 192.168.1.10, Subnet 255.255.255.0, Gateway modem's IP/din faste
IP ud ad til (sikkert 10.0.0.1 el. 192.168.1.1) og DNS'erne 193.162.159.194,
193.162.143.130
Comp2: IP 192.168.1.11 ......samme....
Comp3: IP 192.168.1.12 ......samme....
osv......
Denne bruger jeg...men jeg har jo også router på !!

> På forhånd tak
> Nikolaj

NP!

-Leon

Fra : Nikolaj Fogh-Nielsen

Dato : 05-10-02 20:29

> [...]
> HUB !!.
> øøøø bruger du router imellem modem og switch? eller share du bare

Nej det er ikke netværket der er gået ned... Det er en 100Mbit switch....
Nope jeg bruger ikke router mellem Modem og switch... Hvad får det af
betydning???

> [...]
> Comp3: IP 192.168.1.12 ......samme....
> osv......
> Denne bruger jeg...men jeg har jo også router på !!

De påstår at man skal have sit internet til at hente konfigurationerne
automatisk, men der er ingen problemer med at fastsætte dem?? Eller hva?

Nikolaj

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 05-10-02 22:27

<snip>

> Nej det er ikke netværket der er gået ned... Det er en 100Mbit switch....
> Nope jeg bruger ikke router mellem Modem og switch... Hvad får det af
> betydning???

Det ville løse alle dine problemer :) hvis du lejede en router, fordi det er
routeren der overtager alle inet handels !!, men det ville en gammel PC med
proxy software også.. eller måske et netkort mere !! i den PC som har
modemet tilsluttet sikkert via USB!
Jeg læste lige lidt på lektien !! du kan kun sætte DNS'n fast, ip fåes
dynamisk hvergang af din ISP.
Når du kører "internet sharing" eller RRAS så tildeler den server/client som
ringer vidre (til WAN) automatisk IP, DNS mm... til den client på din
netværk der der vil på inet, via DHCP. Dvs at de skal være konf. til at
hente alle info automatisk !!!
Problemet opstår jo enligt kun når man vil have flere PC'er på inet
samtidigt !

<mere snip>

Okay.. man kan jo også godt blive advanceret !!
Kun godt være jeg lige skal bruge lidt hjælp til dette, er sgu lang tid
siden !
Men jeg ville mene, at hvis man nu brugte "loop-back adapter" altså routede
på WAN clienten så skulle det da være muligt !!! At kører med fast data på
netværket og bare gateway sig til WAN !! ligesom alm. routing !! eller hur !
(tror lige jeg tager en svømmevest på!)

Anyway ! TDC gør det på en måde, DK-Kabel TV gør det på en anden måde..
eller rettere sagt gjorde for nu skal man også have flere købe IP'r hos dem,
hvis man ikke lige har en router !
Men sådan en er jo ret billig efter hånden (læs under 1000,-) og har man den
i mere end 2 år, kan det ikke betale sig at leje den !

Mvh
Leon

Fra : Bulldog

Dato : 04-10-02 17:13

Jeg vil skyde på du har 2 dynamiske IP´er.
Du kan ikke sætte dine maskiner til at køre med en fast IP, da du får
den tildelt hvergang du tænder for din PC.
Du kan komme ud over det ved at sætte en router mellem switch og
ADSL-modem.
TDC køre med en lille praktisk en der hedder Speedstream 2601 og jeg
mener den kan lejes for ca. 10,- om måneden

http://www.kandu.dk/

Fra : Cubus

Dato : 06-10-02 18:30

> Jeg vil skyde på du har 2 dynamiske IP´er.
> Du kan ikke sætte dine maskiner til at køre med en fast IP, da du får
> den tildelt hvergang du tænder for din PC.

Jeg har netop eksperimenteret med at tildele et netkort både en
dynamisk og en fast adresse. Det var faktisk nemmere end jeg
havde forventet. Problemet med de dynamiske IP'er er jo, som
nævnt, at trafikken skal en tur gennem internettet når adresserne
ikke tilhører samme netværkssegment.

Problemerne med det lokale netværksspilleri burde kunne løses
ved at tilføje en ekstra fast IP-adresse (fx 192.168.0.*) til hver
maskine.

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/multi_ip.php

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Per Brodersen

Dato : 05-10-02 20:16

On Fri, 4 Oct 2002 14:10:37 +0200, "Nikolaj Fogh-Nielsen"
<niks@mail.tele.dk> wrote:

en router kunne også løse dit problem, meget effektivt, men det koster
jo

Per

Fra : Nikolaj Fogh-Nielsen

Dato : 05-10-02 20:31

Der er ikke andre muligheder??? Som at fastsætte min Ip, DNS osv???

Fra : Kurt Villadsen

Dato : 05-10-02 23:36

Hej
Jeg har to dynamiske ip adr. hvor jeg kun bruger den ene. Den ene pc er der
to netkort i. Modem er sat til den ene af netkortene og den anden netkort er
sat i en switch. Så kan jeg sætte alle pcer til switchen. Der skal så inst.
en program der kan køre nat, der bruger jeg en der heder Comsocks.
Mvh
Kurt