MS Windows
briani 27239
Sikkerhedshul i SP1?
Fra : Gert Christensen

Dato : 04-10-02 09:12

Er det ikke i sig selv lidt af et sikkerhedshul, at man under instalationen
af SP1 bliver opfordret til at
lukke alle åbne programmer, og gør det, incl. firewall & AV, - hvorefter
instalationsprogrammet automatisk
går på nettet og har linien åben MED DIV. BAGDØRE STÅENDE ÅBEN I 15 - 20 MIN
!!!
Ja det kan være jeg er lidt for paranoid, men er det ikke i sig selv en
sikkerhedsrisiko?
/Gert

Fra : Kurt Lund

Dato : 04-10-02 09:45

"Gert Christensen" <kat6NOSPAM@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
MIN
> !!!
> Ja det kan være jeg er lidt for paranoid, men er det ikke i sig selv en

Du kan da bare lad være med at lukke disse programmer, det gjorde jeg ikke
og det virker da fint .
Nu tog det vist også ca. max 5 min at installere SP1 ved mig, men du vel
ikke hentet den sp1 hvor du opdatere via nettet.
Den kan jo hentes sådan at du den til at ligge på din pc, og så installere
uden at
være online...
den er her
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.as

Og så vælger du Dansk

Kurt

Fra : Kurt Lund

Dato : 04-10-02 09:48

Sorry Håber det virker nu

Fra : Gert Christensen

Dato : 04-10-02 10:10

Jeg brugte windows update - og fulgte blot instruktionerne på skærmen...

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-10-02 09:46

I news:3d9d4d55$0$91472$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk
skrev Gert Christensen dette:

> [...]
> 20 MIN !!!
> Ja det kan være jeg er lidt for paranoid, men er det ikke i sig selv

Jo man er vel sårbar i den tid, men det kan vel undgåes mere eller mindre
ved
-hente denkomplette pakke (selvom det oftest er 100MB mere and man har brug
for
-lad være med at deaktivere sin FW [1]
-benytte sig af XP's indbyggede FW istedet
-deaktivere de services du ikke bruger (services.msc)

[1] forløb uden problemer her, SP1 hærgede dog systemet ret grundigt, men
jeg tvivler stærkt på at det er relateret til den problematik.

--
Venlig hilsen
Sune Storgaard

Fra : Digit

Dato : 04-10-02 10:40

»Sune Storgaard« lavede et kragehop, og skrev:

> [...]

snip

| [1] forløb uden problemer her, SP1 hærgede dog systemet ret grundigt,
| men jeg tvivler stærkt på at det er relateret til den problematik.

Er der overhovedet en fornuftig grund til at installere skidtet når ens
system fungerer glimrende og man ellers husker at benytte sig af en firewall
(til trods for de forskellige bugs sp1 skulle fixe)?

--
/Digit
Har du set Lukas Moodysson's nyeste film »LILJA 4-EVER«?

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : Kurt Lund

Dato : 04-10-02 10:52

> [...]
firewall
> (til trods for de forskellige bugs sp1 skulle fixe)?

Hej
Det er op til en selv om man vil, det er et frit land du lever i.
Jeg har også kørt med win 95 / 98 men har nu win xp,
det kommer nok an på hvad muligheder du vil have i fremtiden evt. opdate.
Nogen skifter også til ny bil selv om den gamle kører godt ;)

Kurt

Fra : Digit

Dato : 04-10-02 10:53

»Kurt Lund« lavede et kragehop, og skrev:

| Det er op til en selv om man vil, det er et frit land du lever i.

Ja, det er der nogle af os der er glade for :)

| Jeg har også kørt med win 95 / 98 men har nu win xp,
| det kommer nok an på hvad muligheder du vil have i fremtiden evt.
| opdate. Nogen skifter også til ny bil selv om den gamle kører godt ;)

Ja det var jo det jeg tænkte på... Jeg kører med XP og det kører som en
drøm, så jeg ville bare lige høre om der er et stærkt argument for at jeg
skal sætte mig til at hente 200 MB som øjensynligt har givet mange mennesker
problemer efter endt installation.
Måske jeg bare skulle lade vær' (jeg kører også stadig rundt i en Escort fra
'83) =D

Adios

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-10-02 11:08

I news:anjoil$u0v$1@tux.netsite.dk skrev Digit dette:

> [...]
> mange mennesker problemer efter endt installation.
> Måske jeg bare skulle lade vær' (jeg kører også stadig rundt i en

Nu er det kun 130MB, og hvis man i forvejen er up2date med patches, så er
det kun ~30MB.
Jeg havde heller ikke noget livstruende behov for at installere SP1, men
kunne godt tænke mig at lege med nogen af de få nye features i den. Men
efter det cirkus at det forvoldte, så bliver det ikke på denne spand at det
foregår...

-har iøvrigt kun har en cykel(som er flad)

--
Venlig hilsen
Sune Storgaard

Fra : Digit

Dato : 04-10-02 11:17

| Nu er det kun 130MB, og hvis man i forvejen er up2date med patches,
| så er det kun ~30MB.

Ja ok. Jeg er bare *ikke* up2date (men som sagt kører det glimrende). Der
stod i øvrigt 200 mb på downloadsiden (det husker jeg da i hvertfald).

> [...]
| men kunne godt tænke mig at lege med nogen af de få nye features i
| den. Men efter det cirkus at det forvoldte, så bliver det ikke på

Du er ikke den første som har haft problemer.

| -har iøvrigt kun har en cykel(som er flad)

Hehe, den er jo ikke meget bevendt :)

Fra : Svend Emil

Dato : 04-10-02 14:39

> Du er ikke den første som har haft problemer.

Jeg vil bare sige at jeg har ikke haft nogen problemer OVERHOVEDET, den har
ike været til gene for mig, jeg ved ærligt talt ikke engang hvad der er
blevet ændret ved mit windows???

Downloadede, Installerede, genstartede, vupti, alt var som før (måske
bedre???)
--
--- Svend Emil (o: ---
I øvrigt er min forholdsvis nye cykel i tiptop stand :)

Fra : Casper Lund Thomsen

Dato : 04-10-02 12:18

Gert Christensen wrote:
> [...]
> !!!
> Ja det kan være jeg er lidt for paranoid, men er det ikke i sig selv en

Som tidligere nævnt i tråden så hent "Network" installationen af SP1

Men hvis du er så paranoid, så burde du jo lige præcis hente og
installere denne SP, da den lukker nogle af de huller som Microsoft har
rettet i XP og disse huller kan jo nogle gange betragtes som bagdøre der
står på vid gab.

Mvh
Casper

Fra : Gert Christensen

Dato : 04-10-02 12:26

Det er jo lige det jeg HAR gjort via "Windows update".
Sårbarheden opstår jo først hvis man følger instruksen på skærmen om

Fra : Casper Lund Thomsen

Dato : 04-10-02 12:36

Gert Christensen wrote:
> Det er jo lige det jeg HAR gjort via "Windows update".
> Sårbarheden opstår jo først hvis man følger instruksen på skærmen om
> at lukke alle åbne programmer...

Kan man hente "Network" installationen via Windowsupdate.com?? Jeg tror
du forveksler de to type af installations muligheder man har med SP1.
Der findes en express og en network installation. Express er typisk den
der foregår via nettet (windowsupdate) hvorimod network er den hvor du
henter 130 mb ned på din harddisk og installere derfra!

Så hvis du hentede network udgaven ned og derefter trak netstikket ud af
din computer som er der jo ingen ko på isen!

Mvh
Casper

Ps. Det er pænt at skrive under det man citerer:

Fra : Gert Christensen

Dato : 04-10-02 16:33

Ja - det ved jeg jo nu, men jeg mener, jeg blev "taget lidt på sengen",-
windowsupdate har aldrig lavet et "nummer" som det før...
-Og det kan da ikke kun være mig der hopper på at følge den trinvise
vejledning!
.... - og dog, jeg er måske for naiv og stoler lidt FOR meget på Mr. Gates...
/Gert